Porsche Panamera

56 év, négy próbálkozás – a Porsche Panamera sztori

2023.03.22.

Többször kacérkodott egy négyajtós sportszedán gondolatával a Porsche, mégis a Panamera volt az első olyan koncepció, amit gyártásba is vittek.

Ha Porsche, akkor 911. Ez mindig is így volt, és mindig is így lesz. Amikor a Porschéra gondolunk, akkor először a legendás és pótolhatatlan 911 sziluettje, öt műszere és hathengeres boxermotorjának utánozhatatlan hangzása fog először eszünkbe jutni. Azonban csakhamar, még a versenytársak előtt felismerte a Porsche, hogy a világ változó igényeivel nem lehet felvenni a tempót egyetlen sportautóval. Ha nem akarnak csődbe menni, akkor változtatásra lesz szükségük. Ekkor robbant be a piacra a megfizethetőbb Boxster, és az első európai prémium SUV-k egyike, a Cayenne, amik megsokszorozták az eladási számokat. Majd megérkezett a Panamera, és a világ már sosem tudott ugyanúgy tekinteni a szedánokra, mint azelőtt.

Azonban az első Porsche Panameráig hosszú út vezetett. Rengeteg próbálkozás és kudarc, ötvenhat éven keresztül. Igen, az első négyajtós Porsche szedán még Ferdinand Porsche hagyatékából született, ugyanis a 356-os hosszított alvázára épült 1953-ban. Azonban ez nem volt egy hagyományos stuttgarti modell. Olyannyira nem, hogy nem is Porsche jelvényt viselt, hanem az amerikai Studebakerét, akik a megrendelést leadták a korai Z-87 (ahogy Amerikában nevezték) koncepciókra. Mindössze négy készült a Porsche 542-esből, és igazi ötvenes évekbeli amerikai formavilággal rendelkezett. Azonban pont ekkor egyesült a Packard és a Studebaker, ezért végül sosem készült több az első Porsche szedánból.

Ezután egészen a 80-as évek végéig kellett várni, hogy a Porsche újra előálljon valamivel, aminek több ajtaja van kettőnél. Az American Sunroof Companyval együttműködve jött létre a frontmotoros, bukólámpás Porsche 928 hosszított, ötajtós, kombi, vagy inkább shooting brake változata, amitől elsőre mindenki ledobta a láncot, azonban több hátulütővel is rendelkezett. Például olyan suicide ajtókat szántak neki, amilyen a Mazda RX-8-ason is volt később, ezért először az első ajtókat kellett kinyitni, hogy hátra is be lehessen szállni. A két irányba nyíló ajtók miatt ráadásul nem volt B-oszlop, így nem is tudta azt a kaszni feszességet, amit a Porsche elvárt volna. Az sem segített a projekten, hogy a kardánalagút miatt a hátsó lábtér erősen korlátozott volt. Pedig utóbbiról menő elektromosan állítható hátsó ülésekkel próbálta elterelni a figyelmet a Porsche.

Ha Panamera előd, akkor leginkább a Porsche 989 koncepciót szokás emlegetni, ami pont abból a korszakból származik, ami néhány évvel későbbről, 1991-ből származik. Éppen abból a korszakból, amikor a német gyártó igyekezett megújítani kínálatát. Ezek között a tervek szerepelt egy négyajtós szedán koncepció is, 989 néven, ami már a későbbi 993-as formavilágát viselte, kasznija alatt egy Auditól érkező V8-cal, és 6 másodperc alatti 0-100-as gyorsulással. Akkoriban a BMW M5 ellen szánták, viszont a matek csak nem akart sehogy sem kijönni. Évente legalább 15 ezer darab 989-est kellett volna eladniuk, csillagászati áron, akkor, amikor a 928-ból is mindössze kétezer darab fogyott egy évben. Így ezt a projektet is csakhamar elkaszálta a Porsche.

Aki járt már a Porsche Museumban, az tudja, hogy a kiállítás legmeglepőbb autója a Porsche C88. Egy furcsa és egyszerű, családi kisszedán, amit a kínai piacra szánt a Porsche, azonban egyetlen koncepción túl nem lett a projektből több. Úgyhogy az első, több mint kétajtós, sorozatgyártott Porsche végül a 2002-es Cayenne lett, míg az első valódi szedán a 2009-es Panamera. Tehát 56 évbe, és négy próbálkozásba telt, míg a Porsche megtalálta a tökéletes sportszedán receptjét, ami leginkább a második generáció tizennégy évvel későbbi debütálásával ért révbe. Utóbbival dobták a gömbölyű formavilágot, és egy igazán vadító, komolyan vehető, akár plug-in hybrid hajtással is elérhető luxusszedánt alkottak, ami kikövezte az utat az elektromos Taycan sikerének. Előtte ugyanis senki sem gondolta volna, hogy a sportautó géneket át lehet ültetni egy ekkora testbe is gond nélkül, de ha valakinek, hát a Porschének ez is sikerült.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....
2024.04.15
Az Audi több mint 20 új, tisztán elektromos, plug in hibrid és hagyományos, belső égésű motorral....
2024.04.15
Április 9-én Pekingben mutatta be legújabb, működésének első öt évében kapacitás- és....
2024.04.15
Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal....
2024.04.15
Alkalmanként átlagosan 2,5 órát parkolnak a magyar autósok az utcán és 6 órát a parkolóházakban, az....
2024.04.15
Európai tervezés, törökországi gyártás, japán hagyományok - ezek a sarokpontjai a Mitsubishi Colt....
2024.04.15
Múlt és jelen egyhelyen mindig izgalmas egyveleget mutat, nem véletlen, hogy az Akkor és Most Jármű....
2024.04.15
A Széchenyi István Egyetem Győri Innovációs Parkja a nemzetközi hallgatóknak is új lehetőségeket....
2024.04.15
A modern járművek által generált adatmennyiség elképesztő méreteket öltött, akár óránként 19....