kompakt
Nincs könnyű helyzetben az autóipar. Nem elég, hogy minden idők egyik legáthatóbb változásán megy keresztül minden gyártó a digitalizáció, az önvezetés és a villanyos hajtások térnyerésével, ráadásul több oldalról is komoly szigorításoknak kell megfelelniük, mind károsanyag-kibocsátás, mind biztonság tekintetében. És akkor még a változó vásárlói ízlésről és elvárásrendszerről még nem is beszéltünk. Így nem csoda, hogy a rengeteg fejlesztési költséget igyekszik valahonnan visszaszerezni az autóipar. Amit végsősoron nagyrészt mi, vásárlók fizetünk meg.
Jogos a felvetés, miszerint rendkívül nagyot drágultak az autók az elmúlt néhány évben. Legyen az új vagy használt. Elég összehasonlítani az árlistákat. Ráadásul ezt a folyamatot csak begyorsította a koronavírus. Ez volt az a kényszerleállás, ami után szinte a legtöbb európai autógyártó bejelenette az all-int, mi szerint egy kijelölt időponton túl szeretnének kizárólag villanyautót fejleszteni és árulni. Most éppen az Automobilwoche csinált egy kimutatást, amiben állításuk szerint a C-szegmens autói, tehát a kompaktok, ahol a Volkswagen Golf is verseng, 63%-kal drágultak 2002 és 2020 között az árlisták szerint.
Ugyanez a B-szegmensben, tehát a kisautók kategóriájában, ahová például a Volkswagen Polo sorolható, 59%-os árnövekedést jelent. Noha mindez drasztikus drágulásnak tűnhet, érdemes megvizsgálni, hogy mi történt ez alatt a 18 év alatt. Mostanra ugyanis az egyre szigorodó törésteszteknek köszönhetően szinte minden autóban az alapfelszereltség részét képzik az olyan modern vezetéstámogató rendszerek, mint a sávtartó vagy a vészfék asszisztens.
A tanulmány még arra is kitér, hogy ha kivesszük az árlistákból az elektrifikált hajtásláncokat, akkor is 53%-os növekedést mutatnak az árak, benzinest a benzineshez, dízelt a dízelhez hasonlítva. Ha az inflációt is beleszámítjuk – amit jelen esetben az euróval vizsgáltak –, akkor 21%-os drágulás figyelhető meg a kompaktok árcéduláját, ami tekintve a hozzáadott értéket, már nem tűnik felettébb súlyosnak. Sőt, mindezek ellenére az látszik, hogy az emberek ma már szívesebben válogatnak a kínálat tetejéről, és vásárolnak jobban felszerelt változatokat, mint korábban, akár 18 évvel ezelőtt.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!