adas
Időközben a vezetői segédrendszerek (ADAS) a modern járművekben szériatartozékká váltak, és már régen megérkeztek a műhelyekbe. Ennek következtében a független műhelyek egyre gyakrabban szembesülnek azzal a feladattal, hogy középtávon - például szélvédőcsere vagy baleseti javítás esetén - kalibrálják a fejlett vezetőtámogató rendszerek (ADAS) kameráit vagy radarérzékelőit.
De vajon ez azt jelenti, hogy drága rendszerre van szükség az érzékelők statikus kalibrálásához?
ADAS kalibrációs rendszer előnyei
Egy egy- vagy kétfős vállalkozás számára nem feltétlenül éri meg a kalibrációs rendszerbe való beruházás, de egy tipikus, három-öt fős független műhely számára véleményem szerint igen. Hiszen nem csak az a kérdés, hogy a rendszer hamarosan megtérül-e a számlázható kalibrálások révén. Hanem a zökkenőmentes munkafolyamatok fenntartásáról is.
A rendszeresen ablakokat beszerelő cégeknek tönkre kellene tenniük a jövedelmező árrésüket csak azért, mert nem tudják magukat kalibrálni, és az autókat kell költeniük? Már így is elég olyan munka van, amelyhez a szabadúszóknak a márkatársaik segítségére kell támaszkodniuk.
Az alacsony árrésű gumiabroncs-üzletágban ki számolja ki valójában, hogy megéri-e egy kerékcserét és kiegyensúlyozást végezni? Senkinek sem jutna eszébe kiszervezni ezt a munkát. Tehát a megtérülés önmagában nem lehet érv. Aki pedig arra panaszkodik, hogy nem engedheti meg magának, vagy nem akarja megvásárolni a különböző gyártók drága kalibrációs tábláit, az elgondolkodhat a digitális, frissíthető rendszerekben.
Kérdéses, hogy a jövőben több olyan rendszer létezhet, amely a javítás után (tesztvezetéssel) magától kalibrálja magát. Ehhez az autónak előbb egy darabig hibátlan támogató funkció nélkül kellene közlekednie az utakon.
Nem olcsó beruházás
Hová vezet ez az egész? Mintha az elmúlt évek kényszerű beruházásai, például egy fékteszterbe, egy fénykalibráló rendszerbe vagy a Németországban már bevezetett részecskeszámlálóba történő beruházások nem lennének elég nagy teher!
A saját kalibrációs rendszerbe való beruházás más okból is drága hiba lehet: A jövőben az egyre intelligensebb szoftverek valószínűleg képesek lesznek önállóan megtanítani a járműbe szerelt érzékelőket. Az egyik vezető gyártó már sikeresen bevezette ezt a módszert a modelljeihez - mindenféle probléma nélkül. Ha ez minden márkánál és mindenhol így történne, a megvásárolt eszköz elavulttá válna és a sarokban porosodna.
És ott van még a helyprobléma
Egyes járműgyártók modelljei esetében a kalibráláshoz nem elhanyagolhatóan nagy területre van szükség ahhoz, hogy a járművet oda-vissza lehessen mozgatni. Sok vállalat egyáltalán nem rendelkezik ezzel a hellyel, és a kalibrációs rendszer ellenére el kellene utasítania az ilyen autókat. Mi értelme van tehát egy drága eszközzel rendelkezni, és mégsem tudunk minden márkát kiszolgálni? Akkor akár meg is várhatnánk az időt, hogy rendeződjenek a dolgok és a technológia kiforrja magát…
Cs.A.-Ő.P.
Cikkünk megírását az InterCars támogatta