magyarok a világ járműgyártásában

Álmodj velem! Mert ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – 4. rész

2018.02.19.

Múlt, jelen és jövő közlekedési eszközeit, valamint azok tervező mérnökeit mutatja be a Magyarok a világ járműgyártásában elnevezésű tematikus kiállítás a március 23-25. között megrendezésre kerülő Automobil és Tuning Show G-pavilonjában.

Szerző: Horváth Miklós, fotó: ANK

Az Autós Nagykoalíció szervezésében zajló esemény immár hatodik alkalommal vonultat fel ismert, nem ismert vagy elfeledett találmányokat, melyek hátterében magyar mérnökök és formatervezők állnak. Az esemény különlegessége, hogy idén már nemcsak a közúti járműveké a főszerep, hanem teret kapnak a vízi és légiközlekedés magyar vonatkozású, világraszóló innovációi is.

dr. Hanula Barna (b) - a Bugatti Veyron motorjának fejlesztője, a Széchenyi István Egyetem dékánja, dr. Anisits Ferenc - a "dízelpápa" és prof. Stefan Lengyel, a MOME formatervező tanszékének vezetője, világcégek tanácsadója és több mint 30 dizájn díj birtokosa Knezsik Istvánnal, az ANK elnökével a színpadon, 2017-ben

Az alig két hónap múlva kezdődő esemény részleteiről Knezsik István, az Autós Nagykoalíció elnöke és a kiállítás ötletgazdája az alábbiakat nyilatkozta: „A járműgyártás történelme során mindig is kiemelkedő hazai mérnöki tudás előtt kívánunk tisztelegni a március 23-án 13 órától kezdődő élő show-ba meghívott vendégeinkkel és 1300 négyzetméteres kiállítással. Az előző évekhez hasonlóan, idén is a járműipar Oscar-díjasaival beszélgetünk a színpadon, akik személyes bizonyságukkal igazolják, hogy mottónk – miszerint, ha elég szorgalmas és tehetséges vagy, eljuthatsz a világ tetejére – nemcsak egy frázis. Nem utolsó sorban a visszatekintéssel és személyes történetekkel deklarált célunk a járműipar világát szerethetővé tenni a pályaválasztás előtt álló fiatalok és szüleik számára, valamint bemutatni az autóiparhoz kapcsolódó képzések nyújtotta perspektívákat”.

2017-ben a „Magyarok a világ járműgyártásában” kiállítás területén mutatkozott be először hazai közönség előtt az új Alfa Romeo Giulia. Idén sem marad el az Alfa premier, ezúttal a Ferraritól származó, 2,9 literes, 510 lóerős motorral szerelt Stelvio QV lesz a főszereplő. Mindkét modell fékvezérlő egységét a Continental Hungária fejleszti és gyártja

Az élő show és a tárlat programjáról korábban elmondottakat a házigazda az alábbi részletekkel egészítette ki: „A tavalyi Alfa Romeo Giulia hazai debütálásának sikerén felbuzdulva, idén egy újabb Alfa remekmű premierjére is sort kerítünk. Kiállításra kerül egy Stelvio Quadrifoglio, mely fékvezérlő egységének fejlesztése és sorozatgyártása a Continental budapesti központjában zajlik.” Az elektro-hidraulikus MK C1 rendszerben a fékerősítőt és a vezérlőt (ABS és ESC) egy kompakt, súly-hatékony modulba építették be a hazai mérnökök, így az sokkal gyorsabban képes a féknyomást előállítani, mint a hagyományos hidraulikus rendszerek. A új Guilia-ban is használt rendszer megfelel a fejlett vezetői asszisztenciák által támasztott fokozott nyomásdinamikai követelményeknek is, továbbá a rekuperatív fékrendszerek és a nagyteljesítményű SUV-ok műszaki elvárásainak minden további módosítás nélkül megfelel a fődarab.

Múltat idéz a jelenbe Fabrizio Caselani és Obendorfer Dávid közös munkája, a legendás Citroen HY furgon modern átirata, amely a modell hetvenedik születésnapja tiszteletére készült. Az üvegszálas műanyag panelekből, fémszerelvényekből, lámpatestekből és a hozzájuk tartozó elektromos vezetékekből álló átépítő készlet segítségével az aktuális Citroen Jumper retró furgonná alakítható át. A készletet az olasz Caselani Automobili gyártja a Cremonához közeli Sospiro-ban és ugyanitt kerülnek átalakításra az olaszországi SEVEL gyárból érkező Citroen Jumperek. A tervek szerint a négyféle  különböző hosszban és kétféle magasságban rendelhető áruszállító és a 9 személyes mikrobusz verzió mellett Camper, Campervan, kétféle Food truck, autómentő és 4x4-es változat is készül majd a nosztalgikus Type H-ból.

A retró formaterveiről híres magyar formatervező, Obendorfer Dávid és Fabrizio Caselani az ikonikus Citroen HY 70 éves jubileumára egy kreatív optikai készletet készített. A kiállításra egy metál-füstszürke kisbusz érkezik, melynek lökhárítói és a kerekei pirosak

A formatervet Obendorfer Dávid készítette, aki 2001-ben végzett a MOME ipari formatervező szakán. Fabrizio Caselani és cége, amely – a Type H furgonok mellett – hajóipari beszállítóként különféle üvegszálas műanyag elemeket gyárt, a terv indusztrializálását végezte.

Végül, de nem utolsó sorban a légiközlekedés szegmensében is kuriózumnak számító SkyCruiser SC-200-as gyrocopter is látható lesz a kiállításon, melyet Árgyelán Aurél és Mészáros József 2008-ban született ötletük megvalósításaként készítettek. Az SC-200-as gyrocopter egy 150 órás kísérleti üzemeltetést követően kapta meg a típusalkalmassági bizonyítványt (2013-ban), melynek birtokában megkezdődhetett a sorozatgyártás. A cég története pedig már csak azért is sikertörténet, mert a magyar repülés alig 110 éves történelme nem igazán bővelkedik helikopterek gyártásában elért üzleti sikerekkel – tudtuk meg Knezsik Istvántól.

A hazai gyrocopter hajtóműve egy 125 lóerős Rotax 91-es UL blokk, rotorja 8,4 méter átmérőjű, maximális felszálló súlya 560 kg, legnagyobb sebessége pedig 165 km/h. A világ negyvenezres gyrocopter állományának professzionális, versenyképes árú magyar tagja tehát megtekinthető lesz március 23-25 között a Hungexpo G-pavilonjában.

Az autogyrot egy spanyol mérnök, Juan de la Cievra találta fel 1920-ban. A sorozatgyártásra alkalmas Made in Hungary változat 2012-tól elérhető, azóta több nemzetközi díjat is megszerzett. Egy Shanghajban megrendezett 2016-os kiállítás nagydíjának megszerzése után kötött a magyar cég szerződést a Morgan Star Grouppal a sorozatgyártásra, 2017-ben

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.10.23
Hivatalosan is megerősítették, hogy 2021. január 11-én rántják le a leplet az új Le Mans-i....
2020.10.23
Zalaegerszeget az M7-es autópályával köti össze az első, közel 6 kilométeres szakasz. ..
2020.10.23
Az amerikai izomautó üzembentartója 200 ezer forintos bírságra számíthat a több mint 100 km/h-s....
2020.10.23
SUV és szedán is érkezik tisztán elektromos hajtáslánccal a Jaguar-Land Rovernél, ám a tervezetnél....
2020.10.22
Sokaknak családtag volt, és nemcsak autópótlékként szolgált, ma egyre ritkább, pláne veterán....
2020.10.22
Ivan Lazarevic Szerbiából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.10.22
Az elkövetkező hetekben a közelgő mindenszentek és halottak napja alkalmából egyre többen....
2020.10.22
37.710 eurójába került idén a németeknek az újautó vásárlása, jelentősen többe, mint egy évvel....
2020.10.22
Álomkezdés öt csillaggal: az ID.3 a lehető legmagasabb minősítéssel zárta az Euro NCAP (European....
2020.10.22
Tíz év után először fordult elő Németországban, hogy nem egy járműipari cég végzett a....