Anyukám is érteni fogja – Mire való a benzines autó? 3. rész | Autoszektor

benzin motor

Anyukám is érteni fogja – Mire való a benzines autó? 3. rész

2020.04.03.

Autók nagy benzinmotorral. Mindennapi használatra indokolatlan?

Amikor az 1980-as, 90-es években Zamárdiban a szálloda mellett lábujjhegyen állva lestünk be a nyugati kocsik ablakán, azt láttuk, hogy 220-260 km/h-ig voltak skálázva a komolyabb autók sebességmérői. Aztán egyszer volt szerencsém egy Mercedes-Benz W124 230E típusú autóban utazni, akkor még csak 5-6 éves lehettem. A sztorit Boros Jenő barátom korábban már megénekelte.

Darab, darab

Amíg az ember fia csupán gyermeki érdeklődést mutat az autók iránt, nincs tisztában azzal, hogy milyen minőségi és/vagy mennyiségi különbségek vannak autó és autó között. Nem érti, miért van, hogy a Zsiguliban 100 km/h-ás sebesség mellett már nem lehet beszélgetni, és hogy lehet, hogy a Mercedesben fel sem tűnik a sebesség.

Ez is autó, az is autó, darab, darab alapon nézelődtem én is. Aztán amikor megtanultam a számok világát, akkor minden autón megnéztem, hogy mi van a fenekére írva. 1.6, 1.8. 2.0, 2.3 és így tovább. Megtudtam, hogy ez a szám általában utal a motor méretére. A Ladánkra nem volt ilyen egyértelmű szám írva, úgyhogy megkérdeztem apukámat, hogy a mi autónkban mekkora a motor.

Ezerhármas – hangzott a válasz. Utána magamban sokáig gondolkodva (9-10 éves lehettem) leesett tantusz. Hát persze, hogy jobban mennek a nyugati-autók, hiszen sokkal nagyobb bennük a motor!

Soha nem felejtem el, hogy amikor szüleim hozzájutottak a 90-es években egy A-Vectra-hoz le voltam nyűgözve a 2.0i felirattól és mind a 115 lóerőtől.

De van feljebb

A különböző kivitelekben készülő benzinmotoros autókat leíró sorozatunk eddig részeiben a belépő szintnek számító, valamint a közepes méretű és közepes hengerűrtartalmú motorral szerelt autókról, de van feljebb, mindig van feljebb.

Ha átléptük a 2.0 literes hengerűrtartalmat már nevezhetjük nagy benzinmotorosnak az autót. Az említett Merci 230-as jelzése egy 2,3 literes benzinmotorra utal, de ez még mindig csak négyhengeres volt. A korabeli autók közül az Opel Omegát véve találjuk például 2.4i jelzésű, szintén négyhengeres erőforrást. Feljebb lépve, jellemzően 2,5 liter fölött jöttek a plusz hengerek.

Mercedes-Benz G500  (4.0 V8, fotó: Deli Dániel)

És így tovább, a prémiumgyártóknál szépen, szintenként eljutunk a 5-6 ezer köbcentis motorokig, amelyek nem csak sportautókba, de nagyobb négyajtós kocsiba is bekerültek. Például Audi V8, Mercedes-Benz E500-S500, vagy éppen S600 (ez utóbbi 12 hengerrel), de a BMW is odatette a különböző 50-re, vagy éppen 60-ra végződő típusjelzéseit autói farára.

Mire valók ezek az autók?

Európa nagy részén olyan sebességkorlátozások vannak érvényben, amelyeket kétliteres benzinmotor bőven ki tud szolgálni. Európa autós vidámparkja, Németország azonban a mai napig sok olyan autobahn-t üzemeltet, ahol nincs érvényben sebességkorlátozás. Egy négyhengeres (szívó) benzines autó 190-200 km/h után már nem szeret és nem is nagyon tud gyorsulni.

A légellenállás a sebesség növekedésével exponenciálisan nő, ez az a tényező, ami a legjobban korlátozza a végsebességet. Ilyenkor kell az extra erő. Természetesen egy 3.0 literes vagy nagyobb motor itt nyer igazán értelmet. Lehet vele csapatni a (német) pályán.

Az erőtartalék persze nem csak az autópályán jön jól. Ezeknek az autóknak nem kell hosszan lendületet gyűjteni egy előzéshez. Mindig van kellő erőfelesleg, hogy könnyedén, néhány szaggatott vonalon belül megelőzzünk vele valakit.

Említsük még meg, hogy 6-8-12 hengeres motor hangja gyönyörű. Persze nem mindenkit gyönyörködtet egy ilyen hang, akit viszont igen, annak komoly érvágás egy nagymotor után négyhengeresbe ülni és elképedve nézte végig az elmúlt évtizedben a downsizing hódítását.

Ennyit nagy benzinmotor autók előnyeiről. Hátrányból több lesz, illetve az költség-előny diagram fog erősen lekonyulni.

Mindene nagyobb

A nagy teljesítményhez -ahogy írtuk – több henger kell. A több henger több tüzelőanyagot igényel, a fogyasztás megnő. Annál is inkább, mert a nagy teljesítmény mellett nehéz megállni, hogy (néha-néha) ne adjunk egy kövér gázt, jelezve autós társainknak, hogy itt bizony bőven 200 fölött van a lovacskák száma.

Ezzel együtt természetesen nő a fogyasztás is. A nagy autó nehezebb, a nagy motor amúgy is többet fogyaszt, ezzel együtt kell élni. Városban használva, néha megkergetve egy 3 liter feletti autó simán elkéri a 12-14 litert 100 kilométerre, ha pedig V8-as, V12 szív dobog a motorház fedél alatt, akkor könnyen belecsúszunk a 20 literes fogyasztásba is. Ez van.

Audi S8 nyúzás alatt: 20 liter feletti fogyasztás (forrás: Youtube)

Több henger, több alkatrész. Kezdjük ott hogy egy gyújtógyertya cserével járó szervizezlésnél nem 4, hanem 6-8-12 gyertyát kell megvenni. Van ugyanennyi befecskendezőnk, gyújtótrafónk. V-motoroknál hengerfejből és vezérlésből is kettő van. Ez mind-mind költséghely, amivel számolni kell.

Az erősebb autónak magasabb súlyadója, adott esetben a biztosítása is. A teljesítményhez kellenek a fékek, mert megállni sem lesz annyira egyszerű: nagyobb a tömeg és ha képes a nagy sebességre a fékrendszert erre is fel kell készíteni. Drágább fékalkatrészekkel kell számolnunk, és a drágább típustól függően akár egy nagyságrendet is jelenthet.

Nem véletlenül egyre ritkább

A járműgyárak flottájának átlagos szén-dioxid kibocsátása idéntől nem lehet nagyobb, mint 95 gramm kilométerenként. Ez nem egy magas érték. Az előző részben tárgyalt kategóriában a Volkswagen Golf Sportsvan 1.5 TSI ACT motorjának, ami a legkorszerűbb VW technológiát hordozza, 121 g/km a CO2 kibocsátása.

Ha egy új Mercedes C-osztályból szeretnénk 63 AMG kivitelt, ami egy igazán nagy (teljesítményű) benzinmotornak számít, akkor még a viszonylag kicsi kasztni ellenére is 227 gramm szén-dioxidot pöfögünk ki a levegőbe.

Nem véletlen tehát, hogy ez a kategória már-már kiváltságnak számít. Az árukban benne foglaltatik a magasabb kibocsátás miatti EU-s büntetés is. 2020-ban még van némi kedvezmény ezzel a büntetéssel kapcsolatban, de jövőre már kőkeményen behajtanak minden 95 gramm feletti CO2-ért 95 eurónyi büntetést.

Hiába az Euro6-os besorolás, ha két tonnát viszünk egy nagy motorral

Még mindig a Golf VII. Sportsvan-nél maradva nézzünk egy példát. Anélkül, hogy a képlettel untatnám az olvasót, csak jelzem, hogy alapvetően egy konkrét típus megengedett kibocsátási értéke a saját menetkész tömegétől függ. Ezen kívül a képlet még tartalmaz konstans számokat és korrekciókat. A képlet alapján az 1.430 kg saját tömegű autó CO2 kibocsátása legfeljebb 96,3 g/km lehet. Ezzel szemben a műszaki adatok között azt találjuk, hogy 121 ez az érték. A különbség 24,7 gramm. Tehát ha például csak ilyen autókat adna el egy gyártó, akkor ez számítana flottaátlagnak is. Ezért autónként 2.350 euró büntetést kellene befizetnie. Ez forintban, 340-es euróval számolva majdnem 800.000 Ft! Ennyivel lesz drágább egy autó, hiszen ne legyenek kétségeink, ezt nem a gyár fogja magától befizetni.

Na, ezért mennek felfelé az autóárak, mint a veszedelem és ezért lesz a nagy benzinmotor elérhetetlen luxus. Ha a képletbe egy valóban nagymotoros autó adatait helyettesítjük be, akkor még brutálisabb számokat kapunk: vegyük például a Volvo S90 T6 AWD modelljét. A 2.630 kg-os autó megengedett CO2 kibocsátása 177 g/km, a képlet szerint bele kellene férnie 127-be. Az 50 grammnyi különbség forintban csaknem 1.6 milliónyi büntetés von maga után.

Könnyen belátható tehát,

hogy a nagyteljesítményű benzinmotorok csak a kedvtelésnek tesznek jót. Kihasználni nagyon kevés helyen tudjuk a tudásukat, a megvásárlásra és a fenntartásra a gatyánk is rámegy, ráadásul még a környezetet is indokolatlan mértékben szennyezzük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Korlátozott példányszámban gyártott veterán Peugeot 205-ös került kalapács alá az angliai....
2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....