Anyukám is érteni fogja – Téli gumi. Maradhat? | Autoszektor
Anyukám is érteni fogja

Anyukám is érteni fogja – Téli gumi. Maradhat?

2015.04.07.

Lecseréljem? Mikor? Fent hagyjam? Miért?

Lerágott csontot veszünk elő újra, talán van még rajta egy kis rágnivaló. Az abroncsok cseréjével úgy vagyok, mint a hétvégi házban a virágok ki-be hordásával. Valahogyan mindig olyan hamar eljön. „Most cseréltem le, és már megint szerelni kell…” Két fogorvos látogatás között is annyira hamar eltelik az idő. Hát persze, mert amihez nincsen kedvünk, meg melós, meg nyűgös, az nem szokott hiányozni, pedig láss csodát, megint eltelt fél év – erősen tavaszodik!

Általában mindenszentek napja után szokott előjönni, hogy lassacskán mindenki határozza el magát a téli gumik át-, illetve felszerelésére. Ennek okát, a téli abroncsok létjogosultságát számtalanszor kiveséztük már, de mi a helyzet ilyenkor tavasszal? Gyorsan vegyük át a legfontosabb dolgokat ezzel kapcsolatban. (Aki előtte szeretne képbe kerülni a téli abroncsokkal, az fussa kiskáténkat!)

Abban az egyetlen pillanatban

A szeszélyes tavaszi időjárás nem csak az öltözködésben okoz gondokat. Emlékszem, hogy ebben az időszakban Pártay Lucia időjós minden reggel megismételte intelmét, hogy figyelmeztessük a gyereket, hogy a délutáni 20 fokban ne hagyja az iskolapadban az átmeneti kabátot, ami reggel még igencsak elfért rajta a hideg időben. Az abroncsoknál majdnem ugyanez a helyzet. Tudjuk jól, hogy hidegben a téli gumik anyagösszetételük miatt jobban teljesítenek, mint nyári társaik. Ha egy ilyen csípős reggelen keveredünk nehéz helyzetbe autónkkal, bizony jobban járunk, ha még a téli kerekek vannak fent. Ha munka után, már a délutáni melegben autózunk, akkor pedig számolnunk kell azzal, hogy a meglágyult abroncsok valamivel jobban kopnak. (A plázák parkolóinak speciális padlóbevonatán lehet hallani nyáron a téli gumik csikorgását: csikorgás = súrlódás = kopás)

Minden relatív: Ausztriában még bőven tart a sízezon. Ez a kép 6 napja készült, sajnos nem én csináltam...

A döntést mindenki maga hozza meg, de én azt javaslom, hogy amíg 5-6 fokokat jósolnak a hajnali időszakokra, addig nyugodtan vállaljuk be azt, hogy a délutáni időszakban kicsivel jobban koptatjuk a gumikat, ne kockáztassunk kikeményedett, merev nyári abroncsokon egy olyan pillanatot, amikor szükség van a tapadásra.

A mikor kérdés

Hogy mikor kell leváltani a téli abroncsok műszakját, azt az előzőekben már majdnem teljesen megválaszoltuk. Általánosságban megint a hétfokos szabályt kell elővennünk. Vagyis meg kell néznünk, hogy a napi középhőmérséklet elérte-e már a +7 Celsius fokot. Ezt leggyorsabban az Országos Meteorológia Szolgálat honlapján tehetjük meg, de hogy ne kelljen kattintgatni, én ezt megtettem a kedves olvasó helyett. Városok szerint (Budapesten belül több kerületről) kapjuk meg az adatokat. Eszerint a cikk születésének időpontjában (április 6-án) Budapest XI. kerültében a középhőmérséklet 6,7 fok. Ugyanez az érték a Nógrád megyei Romhány községben 2,4 fok. Azért ennyire alacsony, mert a hegyvidéki reggelen csak mínusz 3,5 fokot mértek, és délután sem melegedett 8,4 fok fölé a levegő hőmérséklete.

Most akkor ez mit jelent?

Egyrészt a fővárosi adat sem éri el a bűvös hét fokot, igaz, nem sokkal marad el tőle. Az egzakt számokhoz való ragaszkodásról mindig a gimis biológia tanárom bölcs mondása jut eszembe.

Azt, hogy egy teknős 100 évig él, nem úgy kell elképzelni, hogy a 100. születésnapján lefordul a szikláról, hanem, hogy nagy átlagban ennyi a várható életkora.

Kezeljük így a hét fokot is. Akinek már nagyon hiányoznak a szép könnyűfém keréktárcsái és legalább 200%-ban biztos abban, hogy még véletlenül sem téved a hegyek közé az autójával, az máris indulhat a gumishoz átszereltetni. Aki ezt nem tudja önmagának garantálni, az várja meg, amíg reggelente az utcára lépve nem érzi egyáltalán hidegnek az időt. Ha ez megvan, akkor még érdemes egy időjárás előrejelzést nézni, és ha minden klappol, akkor már nyugodtan cserélhetünk.

Fent is hagyhatom

Beszéltünk már arról a „szabályról” is, hogy nyáron is lehet téli abroncsokkal közlekedni. Figyelem! Fordítva viszont nem működik, legalábbis akkor biztosan nem, ha a biztonságunkat tartjuk szem előtt elsődlegesen. A téli abroncsok nyári használata is tartogat hátrányokat. Már említettem, hogy gyorsabban kopnak, mint nyári társaik. Emellett a téli gumiabroncsok (nem kémiai értelemben vett) szerves része a szilikát, ami viszont ki nem állhatja a napsugárzást, ami – valljuk be – nyáron azért elég gyakori. Ez, a hidegben is rugalmasságot biztosító vegyület a melegben gyorsabban távozik az abroncs anyagából, így a téli teljesítményét jelentősen rontja.

Van azonban egy eset, amikor fent maradhatnak a téli kerekek. Ez akkor áll elő, amikor a téli abroncs profilmélysége eléri a 4 mm-es határt. Ennél kisebb mélységű mintaárkú téli gumikkal télen már szabad közlekedni, de nyáron az előírás csak 1,6 mm. Ezért a téli abroncsokon két indikátort találunk. A TWI (Tread Wear Indicator) jelzés a nyári időszakra vonatkozó felöntést jelzi, nem sokkal mellette kell lennie egy hegycsúcs emblémának, ami viszont a téli érték ellenőrzésére szolgál.

A kép baloldalán a TWI, jobboldalán a hegycsúcs jelzés

Ha e jelek vonalában megtapogatjuk a gumi futófelületén a mintaárok alját, akkor találni fogunk egy kis kitüremkedést. A TWI jel vonalában ez a kis lépcső egységesen 1,6 mm, a hegycsúcs vonalában ugyanez 4 mm. Ha azt látjuk, hogy a következő szezonban már ez a téli abroncs nem fogja megállni helyét, vagyis a hegycsúcs jelnél ellenőrizve, már majdnem elértük az indikátor szintjét a kopással, akkor dönthetünk úgy, hogy nem dobunk ki pénzt az ablakon nyári abroncsokra, hanem a maradék profilt egy nyári szezon alatt lejárjuk róla. Aki ilyen döntést hoz, az azonban legyen tisztában a korábban említett hátrányokkal is és ennek megfelelően vezesse járművét.

Ezeket kell kitapogatnunk

Muszáj sulykolnom, hogy az 1,6 mm-es mintaárok mélység alá kopott abroncsokat azonnal cserélni kell, ezek sem nyáron, sem télen nem használhatók!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....
2024.03.28
A jelenlegi Fiat 500-as modellt nem tervezik átalakítani a júliusi szabályzások szerint, az EV-....
2024.03.28
Halálra gázolta egy kisbusz sofőrje Nagykálló térségében nyírbátori mérnökségünk kollégáját, Tibort....
2024.03.28
Károkozás (25%), türelmetlenség és akadályoztatás (23%), fizetős, vagy ingyenes (10%) - leginkább....
2024.03.28
Nem csak a gyorsan hajtó autósok, hanem a motorosok is nagy kockázatot vállalnak – írja a Kronen....