Anyukám is érteni fogja

Anyukám is klímázni fog

2014.06.05.

Ha végre itt a nyár, és meleg az idő, az ember klímát vár, de csak rossz szag jön...

Hát azt hiszem a dalszöveg (át)írás nem az én asztalom, de most már végképp itt a jó idő, így a klímaszezon, csakhogy a nem, vagy rosszul karbantartott klímával lehet, hogy többet ártunk, mint használunk. Frontok jönnek-mennek felettünk, nemrég még jégesőtől tartottunk, most meg idegesítő kezd lenni a hosszúnadrág. Mindenki felhúzza az ablakot és az AC gomb után nyúl, de nem mindenkinek felüdülés az első klímakapcsolás.

Jöhet felüdülés! Vagy mégsem?

Mi történik a klímaberendezésben?

Manapság már legtöbb személygépjármű rendelkezik klímaberendezéssel és gyakorlatilag eladhatatlannak számít egy klíma nélküli autó. A klímaberendezés is -mint minden más az autónkban- törődést és karbantartást igényel. Némi odafigyeléssel könnyen megóvhatjuk magunkat és pénztárcánkat is. 

A klímaberendezés működési elve egyszerű: egy zárt rendszerben gáz kering körbe.

Egy autó klímaberendezésének elvi sémája

Lényegében az történik, hogy a gáz az ábra szerinti csöveken (és irányokban) áramlik körbe-körbe. A piros színnel jelölt radiátort a kocsi elejében találjuk, mögötte egy bazinagy ventilátorral. Ebbe felmelegedett gáz jön be, és hideg megy ki. Itt egy szárító, majd egy szelep következik, majd a hideg gáz a (szerencsések számára láthatatlan) radiátorba érkezik. Ide is tartozik egy ventilátor, ez biztosítja a szellőzőrendszerben a "fújást". A levegőt keresztülnyomja a hideg radiátoron, az lehűl és érkezik az utastérbe. A gáz folytatja útját és a kompresszor összesűrűti, aztán kinti radiátor és így tovább. Érdemes tudni, hogy a lehűtött levegőhöz mindig kell egy kis friss, meleg levegőt is kevernie a rendszernek, mert igencsak túlhűtött állapot jönne létre enélkül.

Zárt rendszer

Igen, elvileg az, de ahogy telik-múlik az idő, a tömítések öregednek, a gáz pedig fokozatosan eltűnik (szivárog) a rendszerből. Ez egyrészt azért baj, mert az egyre kevesebb hűtőközeg, egyre rosszabb hatásfokot eredményez, másrészt a klímakompresszor dugattyúinak kenése is jelentősen csökken, a kompresszor tönkremehet. A kompresszor a klíma legdrágább alkatrésze, úgyhogy érdemes rá vigyázni. A téli időszakban is ajánlott néha-néha egy negyed órára bekapcsolni a klímaberendezést, hogy a gáz körbemenjen néhányszor, így kenve a kompresszor dugattyúit és "átmozgatva" kicsit a rendszert. Ezen kívül a klímakompresszor tengelykapcsolójának is jót tesz, ha nem marad ki 6-8 hónap két bekapcsolás között.

A klímakompresszor: amilyen kicsi, olyan drága

A képen látható kompresszor baloldalán lévő tárcsára kerül az ékszíj, ami a kompresszor hajtását adja. De ha nem megy a klíma, akkor nem kell hajtani, ezért egy mágneses elven működő tengelykapcsoló szabadonfutóra tudja állítani ezt a kereket.

Honnan tudom, hogy meghibásodott a klíma?

Mindenek előtt onnan, hogy nem hűt! (Csodálatos, erre nem is gondoltunk...) Ezen kívül van néhány apró jel, amikre ha odafigyelünk, nem kell Lido di Jesolo-ig nélkülöznünk a klímát. Ha a klíma bekapcsolásakor "sziszeg" a szellőző, akkor bizony már fogytán a gáz. Ha be sem kapcsol a klíma, akkor pedig szinte biztos, hogy csak a levegő jár a rendszerben - irány a szerviz! A szivárgás, gázvesztés nem ördögtől való, teljesen természetes, ezért megijedni nem kell. Ha a töltés után is hamar eltűnik, akkor a tömítetlenség javítása további beavatkozást igényel. Egy töltés ára 15-20 ezer forint és ugyanennyi perc alatt megcsinálják. Ez is hozzátartozik a családi autó nyaralásra való felkészítéséhez.

Csak egészség legyen!

Ennyit a pénztárcánkról, jöjjön az egészségünk. A klímarendszer tartozéka a párologtató radiátor. Amikor a rendszer leáll, a hideg testen a levegő párája kicsapódik. Ez remek terep a baktériumok számára és a nedves, árnyékos helyen a gombák is otthon érzik magukat. Amikor újra bekapcsoljuk a hűtést, a levegő ezeken a gombatelepeken megy keresztül, átvéve annak szagát és felkapva a gombák spóráit. A befújt levegő egyrészt kellemetlen illatú (ejtsd: jó büdös) lesz, másrészt ezek a bacilusok a levegővel útra kelnek és meg sem állnak a nyálkahártyáinkig. Ezért a mindennapokban ajánlatos a klímaberendezést érkezés előtt 5-10 perccel leállítani. Így a radiátorok kiszáradhatnak, és mi is könnyebben megszokjuk a meleget, ami orrba ver majd kiszálláskor. Ha már nagyobb a baj, a kocsi ablakai párásodnak és a bűz egy idő után is megmarad, akkor ismét a szerviz látogatását ajánljuk, egy rövid fertőtlenítő karbantartás után újra mélyeket lélegezhetünk. Jó tanács: ha már a töltés miatt úgyis ott van a kocsi, kérjük meg a szevizest, hogy fertőtlenítse ki a rendszer, biztos, ami biztos.

Allegia a zárt kocsiban is?

Nyár van, keringenek a pollenek is, amire nagyon sokan allergiásak. Ezért van az autók többségében pollen- vagyis virágporszűrő is. Érthető módon ennek szerepe nyáron a legnagyobb, ezért ellenőriztessük ezt az alkatrészt is. Érdemes a kiszerelt pollenszűrőt szemügyre venni, az új alkatrész mellett érdekes színe van...

Régi és új pollenszűrük egymás mellett: innen is jöhet a kellemetlen szag

Mint annyi minden máson sem, a pollenszűrőkön se próbáljunk spórolni. Kerüljük a nem típusazonos alkatrészeket, mert olcsó húsnak híg a leve.

Ha már EcoDriving

Bekapcsoljam, vagy ne kapcsoljam? A klíma működtetése fogyasztás növekedéssel jár. Egy átlagos járműben kb. egy-másfél literrel emelkedik a fogyasztás 100 kilométerenként. Ez van, valamit valamiért. De ha nem zavar egy kis huzat, illetve viszonylag tiszta levegőjű tájon autózunk, akkor nyugodtan kikapcsolhatjuk a klímát, ezzel is spórolhatunk. Egyébként minél alacsonyabbra állítjuk a hőfokot, a kompresszornak annál többször kell bekapcsolnia, így a fogyasztásra is hatással leszünk. 

Hány fokon érdemes használni az autó klímáját?

Sok helyen azt olvasom, hogy a külső hőmérsékletnél 10 fokkal ne csavarjuk lejjebb a klímát. Én úgy vettem észre, hogy ez a tanács lakásokban meg is állja a helyét, de a kocsiban én rendre alámegyek ennek az értéknek. A magyarázat egyszerű: egy lakásban nem ülök a tűző napon, a kocsiban viszont igen. Szerintem a 22 fokra beállított klíma az ideális, de mindenkinek más az egyéni hőérzete. A lényeg, hogy soha ne állítsuk be úgy a fúvókákat, hogy a hideg levegő közvetlenül érjen minket. A sima megfázásról, az ideg- és ízületgyulladásig mindent össze lehet szedni.

Kellemes hűsölést mindenkinek!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.06
Egy embert a tűzoltók szabadítottak ki a gépkocsiból Pétfürdő közelében - írja fél 12 után a....
2024.05.06
Az ADAC statisztikája szerint az indítóakkumulátorral kapcsolatos problémák (43,2%-os arány) ismét....
2024.05.06
Tovább fokozza régiós terjeszkedését az AutoWallis Csoport, miután nemzetközi üzletfejlesztésért....
2024.05.06
Összesen 14 külföldi állam magyarországi külképviseletének 26 vezető tisztségviselőjét, köztük négy....
2024.05.06
„A MINI Aceman egy erős egyéniség, saját fiatalos jegyekkel a MINI új modellcsaládján belül. Önálló....
2024.05.06
Mintegy 10 perc alatt töltötték 10-ről 80 százalékra a Polestar 5 prototípusát az új szilícium....
2024.05.05
Egy elektromos autó használata csak akkor klímasemlegesebb, mint egy belsőégésű motoros autóé, ha....
2024.05.05
Két gyermek életveszélyesen megsérült egy közlekedési balesetben Ceglédnél vasárnap - közölte az....
2024.05.05
Ennél nagyobb átalakuláson autó nem is eshet át, mint a többszörös Le Mans-i győztes hibrid Porsche....
2024.05.05
A vitorlázó gép a Turócszentmártonhoz tartozó Tomčany melletti, az Aeroklub Martin polgári társulás....