Chevrolet

Apa, elkérhetem a kocsit estére?

2015.04.04.

Ennek a kérdésnek a hallatán sok szülőnek kezd el izzadni a tenyere. Biztosan mindenki emlékszik még, milyen élmény volt ropogós jogosítvánnyal a zsebben először beülni egy autóba és elindulni, mintha nem lenne holnap. Hamarosan az amerikai fiatalok már nem fogják tudni ilyen felhőtlenül élvezni a szabadságot, legalábbis akiknek szülei az új Chevrolet Malibut választják.

Hiába egyre biztonságosabbak a mai autók, a járműves közlekedés témakörével kapcsolatban automatikusan előkerülnek olyan nyomasztó gondolatok, mint a közúti balesetben életüket vesztők száma. Magyarországon évente sajnos körülbelül 15 ezer közúti baleset keletkezik, ezekből 5-600 halálos kimenetelű. A statisztikák azt is mutatják, hogy az Egyesült Államokban például a 16-19 éves korosztály esetében háromszor annyi a halállal végződő balesetek száma, mint az idősebb vezetőknél. Tapasztalat híján a fiatalabb generáció még rengeteg új helyzettel találkozik a közúton, melyeket csak rutin megszerzésével lehet megismerni. Sokszor túlzott magabiztossággal ülnek bele szüleik autójába a friss sofőrök és felülértékelik saját képességeiket. Ennek megelőzésére kínálja eszközét a General Motors, méghozzá a 2016-os Chevrolet Malibu tartozékaként.

A Teen Driver egy vezetést segítő rendszer, mellyel próbálják kiterjeszteni a szülői felügyeletet azokra az esetekre, amikor egyedül hagynák a szülők a gyereket vezetni. Az egyik legnagyobb előnye, hogy nyomon követhetővé teszi a fiatalok vezetési statisztikáit: maximális sebesség és esetleges gyorshajtások, megtett táv vagy éppen az, hogy hányszor kapcsoltak be a biztonsági berendezések (pl. ABS) menet közben. A kiegészítő a GM csoport MyLink rendszerén keresztül működik és a szülők előre programozhatják az adott korlátozásokat, melyek a fiatal vezetők indítókulcsainak azonosítása esetén bekapcsolnak.

A sebességkorlátok mellett beállíthatják, hogy a zenelejátszó elnémítva maradjon, amíg az első utasok be nem kapcsolják az öveket valamint hangi és képi figyelmeztetést is küld a rendszer, ha a fiatalok túllépik a – szülők által – megengedett maximális sebességet. Ugyanis nem csupán a törvényi előírások szerinti korlátokat lehet beállítani, egyéni határokat is szabhatnak a szülők. Az eszköz kiválóan használható arra, hogy később együtt beszéljék át az úton bekövetkezett eseményeket és kielemezzék a gyerekek vezetési stílusát. Pozitív, hogy nem csak korlátozó intézkedéseket végez a tartozék, hanem nevelő célzattal próbálja tanítani is a fiatal sofőröket.

Ahogy azt korábbi vezetést támogató rendszerekről szóló cikkünkben is említettük, mindenképp értékelendő a fejlesztési irány, hiszen előnyös, ha minél biztonságosabban tudunk autózni és ezt a védelmet gyermekünkre is kiterjeszthetjük. Sebességkorlátozó berendezés már most is kapható számos márkánál. Kérdés azonban, hogy a Teen Driver rendszer a fiatal sofőrök megóvására szolgál-e vagy csak megnyugtatja a szülőket? Hiába állítunk be 60 km/h-s sebességkorlátozást, ilyen tempónál még bőven lehet – akár súlyos kimenetelű – balesetet is okozni, sajnos.

Felmerül a kérdés, hogy miként hat a szülő-gyerek bizalomra az eszköz. Nem egészségesebb-e, ha megértetjük a fiatalokkal, hogy a saját érdekükben érdemes betartani a szabályokat és óvatosan, körültekintően közlekedni? Ne azért kösse be a sofőr az övét, mert akkor elindulhat a rádió, hanem azért, mert akkor nem repül ki a szélvédőn ütközés esetén. Különben is, a biztonsági öv kötelező használatának már a forgalomban történő gyakorlásnál rögzülnie kellene.

Az új Chevrolet Malibu bemutatója április elsején, a New York-i Autószalonon volt, nálunk sajnos a márka hiánya révén nem lehet majd kapni. Egy kicsit viszolygok a gondolattól, hogy a Chevrolet ezzel a berendezéssel próbálja magasabb felszereltségi szint megvásárlására ösztönözni a szülőket, akik nyilvánvalóan hajlandóak lehetnek több pénzt kiadni, ha a gyermekük védelméről van szó. A rendszer akkor lenne valóban altruista megoldás, ha minden Malibuhoz ingyen járna, ám így inkább egy újabb kereskedelmi fogásnak bizonyul csupán.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.14
Újabb generációváltáshoz értünk a Mercedes-Benz világában, ami mindig az új S-osztállyal kezdődik.....
2020.07.13
Előre tervezetten egy hétre leáll a termelés augusztusban a kecskeméti Mercedes-gyárban - közölte a....
2020.07.13
Már egy kombi Volkswagen Passat is igazi főnyeremény, de vajon dob még rajta a zöld rendszám?   ..
2020.07.13
Az olasz elektromos művek (ENEL) azon kliensei, akik a elektromos autójuk töltéséhez az Enel X....
2020.07.13
Cop Pieters Belgiumból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.13
Újabb hatvanhárom speciális jármű áll a katasztrófavédelem szolgálatába, amelyeket a hivatásos....
2020.07.13
A Csongrád-Csanád megyei rendőrök a spanyol hatóságok által körözött személyautót foglaltak le....
2020.07.13
A dunakanyari körjáratához kapcsolódva két új hajójáratot indít péntektől Esztergom és Zebegény....
2020.07.13
Öt kisrepülőgép szállt le engedély nélkül Rétság külterületén szombaton, mint kiderült, a....
2020.07.13
Az AUTÓS NAGYKOALÍCIÓ nemzetközi karikatúra pályázatot hirdetett AUTÓSZEKTOR Karikatúra Pályázat....