járműgyártás

Audi-sikertörténet – Nyolcmillió autó quattro összkerékhajtással

2017.01.27.

Az évszakhoz illő, különleges jubileumot ünnepel a négykarikás márka: San José Chiapa városában működő új gyárában legördült a nyolcmilliomodik quattro összkerékhajtással készült Audi a szerelőszalagról. A quattro technika a „beépített” plusz a biztonság és a vezetés élvezete terén – havon és jégen egyaránt. A jubileumi modell egy Gránátvörös Audi Q5 2.0 TFSI quattro*.

Több mint három évtizede, 1980-ban tartotta bemutatóját a quattro technika, mára pedig az Audi immár több mint száz modellváltozatában kapható. Az Audi Q7, Audi A4 allroad quattro*, Audi A6 allroad quattro*, Audi A8 és Audi R8 sorozatokban, valamint minden S és RS modellben az alapfelszereltséghez tartozik a quattro összkerékhajtás, míg a többi modellcsalád tagjaihoz kívánságra rendelhető. Az Audi vásárlóinak 44 százaléka döntött világszerte valamelyik quattro modell mellett 2015-ben, az élen mintegy 262 ezer legyártott példánnyal az Audi Q5 állt. Különösen nagy részaránnyal bírtak a quattro modellek az Amerikai Egyesült Államokban, Kanadában, Oroszországban és a közel-keleti piacokon, míg Németországban 122 048 darab kelt el belőlük.

Az Audi minden modelljéhez testre szabott kivitelben készíti a quattro összkerékhajtást. A keresztben beépített motorral készülő, kompakt sorozatok tagjaiban hidraulikus működtetésű és elektronikus szabályozású, többlamellás tengelykapcsoló dolgozik a hátsó tengely előtt, míg a középmotoros R8 sportkocsi lamellás tengelykapcsolója az első tengelyen kapott helyet. Ezen aktív rendszerek mindenkor a pillanatnyi menethelyzetnek megfelelően, változó arányban osztják el a motor forgatónyomatékát a két tengely között.

Az önzáró központi differenciálmű, amely számos hosszirányban beépített motorral készülő Audi modellbe kerül, tulajdonképpen tisztán mechanikus bolygóműves egység. Alapesetben 40:60 arányban osztja el a nyomatékot az első és a hátsó tengely között.

Néhány csúcsmodell esetében a hátsó tengely sport-differenciálműve is rendelkezésre áll, amely a hátra érkező forgatónyomatékot két elektrohidraulikus lamellás tengelykapcsolóval működő áthidaló hajtás segítségével aktívan osztja el a hátsó kerekek között. Szélsőséges esetben akár a teljes nyomaték is az egyik kerékre irányulhat. E rendszer valósággal a kanyarívre préseli az autót, már kialakulása előtt megelőzve az alulkormányozottságot.

A legújabb fejlesztés: quattro összkerékhajtás ultra technológiával

Az Audi legújabb fejlesztése e téren az ultra technológiával működő quattro összkerékhajtás, amelyet ugyancsak a hosszirányban beépített motorral készülő modellek számára fejlesztettek ki. Ez esetben összkerékhajtás során a sebességváltó mögött elhelyezett, szabályozott lamellás tengelykapcsoló osztja el változó arányban a forgatónyomatékot az egyes tengelyek között. A hátsó kerekek hajtáskapcsolatát a hátsó differenciálműbe épített leválasztó tengelykapcsoló szakíthatja meg. Olyan menethelyzetekben, ahol az összkerékhajtás nem jelent előnyt, mindkét tengelykapcsoló nyit, így választva le a hajtáslánc motorfék-hatásért felelős hátsó elemeit. A rendszer szabályozóegysége adatok sokaságából modellezi a pillanatnyi menethelyzetet, mintegy fél másodperccel előretekintve. Ha például azt érzékeli, hogy a kanyar belső ívén gördülő valamelyik kerék rövidesen eléri tapadási határát, előrelátó módon kapcsolja az összkerékhajtást, amely így mindig akkor aktív, amikor szükséges. Az új koncepció jelentősen növeli a gazdaságosságot, mégpedig a vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek kárára kötött kompromisszumok nélkül.

Sikertörténet: a quattro sztori

Az Audi a quattro állandó összkerékhajtással mérföldkövet állított az autózás történetében, egyetlen más gyártó sem kínált ugyanis 1980-ban nagy sebességre is alkalmas, könnyű és nagy sorozatban gyártható összkerékhajtást. Az új hajtástechnika az 1980-as Genfi Autószalonon az úgynevezett Ur-quattro („Ős-quattro”) modellben mutatkozott be. Az Audi 1986-ban a manuálisan zárható, első generációs központi differenciálművet a forgatónyomatékot immár változó arányban elosztó Torsen-differenciálművel váltotta fel, 2005-ben pedig a teljesítményt aszimmetrikus-dinamikus alapelosztásban továbbító bolygóműves egység következett. Az Audi önzáró központi differenciálműveit egészen napjainkig folyamatosan fejlesztik, s egyaránt mércéül szolgálhatnak a csekély tömeg mellett kínált kiváló vonóerő-átadási és menetdinamikai képességek terén.

Az Audi a versenysportban is számos diadalt ünnepelhetett quattro összkerékhajtásával. Az eddigi mérleg: négy ralivilágbajnoki cím, hat győzelem a híres Pikes Peak (Amerikai Egyesült Államok) hegyiversenyen, bajnoki cím az amerikai egyesült államokbeli TransAm sorozatban, két DTM-bajnoki cím, 11 trófea országos Szupertúraautó-bajnokságokon (Super Touring Car Championship) és egy a Túraautó-világkupán (Touring Car World Cup). A quattro technikával aratott legfrissebb győzelem: november végén Mattias Ekström és EKS privát ralikrosszcsapata az Audi S1 EKS RX quattro versenygéppel a FIA Ralikrossz-világbajnokságán a pilóta- és a csapatvilágbajnoki címet is elhódította.

* Az említett modellek üzemanyag-fogyasztási és szén-dioxid-kibocsátási adatai:

Audi Q5 2.0 TFSI quattro S tronic (185 kW / 252 LE):

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 7,1–6,8**

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 162–154**

Audi A4 allroad quattro:

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,7–4,9**

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 154–127**

Audi A6 allroad quattro:

Üzemanyag-fogyasztás, kombinált (l/100 km): 6,5–5,6**

Szén-dioxid-kibocsátás, kombinált (g/km): 172–149**

** Az üzemanyag-fogyasztás és a szén-dioxid-kibocsátás a választott keréktárcsák / gumiabroncsok függvénye.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.12
2025 végére is stabilan tartja pozícióját a Suzuki Vitara és az S-Cross a kompakt SUV szegmensben,....
2025.12.12
Bár pályafutása utolsó évét kezdi, 2026-ban félelmetesen erős nyolchengeres motorral szerelik a....
2025.12.12
Kicsi és szép: az elektromos miniautók uniós piaca 7 éven belül 125%-kal fog növekedni. Íme, miért....
2025.12.12
A hét eleje óta hivatalosan is a Volkswagen Polo Magyarország legkedvezőbb listaárú új....
2025.12.12
Íme, néhány kreatív, játékos vagy szokatlan módszer a közúti közlekedés biztonságának növelésére.....
2025.12.12
A SEAT hivatalosan is megkezdte két ikonikus modellje, az új Ibiza és Arona gyártását barcelonai....
2025.12.12
Presztízs réteggyártóként elgondolkozhat az Alpine néhány tető nélküli változat bevezetésén is. ..
2025.12.12
Próbarepülést végzett Kínában két olyan új, nagy teherbírású drón, amelyet a civil áruszállításban....
2025.12.11
Üdvözlünk az Autószektor podcast csatornáján, ez a HangZóna! Vendégünk: Piri András, az Inter Cars....
2025.12.11
Miközben folytatódik a párbeszéd Kína és az Európai Unió (EU) között a kereskedelmi....