Audi 100

Az Audinak már 30 éve is volt plug-in hibridje

2020.06.11.

A 100-as Avantból készült a prototípus, amely alaposan megelőzte a korát.

Manapság az Audi már rengeteg konnektorról tölthető (plug-in) hibrid típust gyárt, az A3-asból, az A6-osból, az A7-esből, az A8-asból és Q7-esből is létezik zöld rendszámos változat, azt azonban kevesen tudják, hogy több mint 30 éves készült az első ilyen autó Ingolstadtban.

Az 1990-es Genfi Autószalonon bemutatkozott Audi 100 Quattro Duo egy kísérleti jármű volt, nem lehetett megvásárolni. Az alapját a sorozatgyártású Audi 100 Avant adta a 2,3 literes öthengeres benzinmotorral, amely 136 lóerőt küldött az első kerekekre.

De mivel a nevében benne van a Quattro szó, kitalálható, hogy ez a kocsi is összkerékhajtású volt. Ez igaz is, de nem úgy, mint a többi akkori Audiban, amelyekben egy központi Torsen differenciálmű küldte hátra a nyomatékot. A 100 Avant Quattro Duóban nem volt mechanikai kapcsolat az első és a hátsó tengely között, utóbbit ugyanis csak a 9 kW, azaz 13 lóerő teljesítményű Siemens villanymotor hajtja.

A csomagtartó padlójába épített nikkel-kadmium akkumulátor 39 km-es elektromos hatótávot biztosított a Duónak. Ha a vezető zéró emissziós üzemmódban kívánt menni, akkor annyi dolga volt az akkumulátor feltöltése után, hogy üresbe tegye a váltót, és megnyomja a műszerfalon az E jelzésű gombot. A súly-lóerő arányból kitalálható, hogy ilyenkor nem volt túl fürge a szivar 100-as kombi, a végsebessége épp, hogy elérte az 50 km/órát, ami azonban városban még elegendőnek bizonyult.

Az akkumulátort külső forrásból lehetett feltölteni, de – bármilyen meglepő – a fékrendszer is ebben tárolta el a fékezéskor visszatáplált energiát, ugyanis regeneratív rendszerű volt. Összesen csak 10 darab készült a 100 Avant Quattro Duóból, mindegyeiket különböző felhasználási módokra tesztelték, például volt, amelyikkel taxiztak Ingolstadt történelmi belvárosában. A képeken látható példány jelenleg az Audi Múzeumban van kiállítva.

Az Audi a következő generációs 100-as Avantból is készített plug-in hibridet egy évvel később, 1991-ben. További 6 évet kellett várni, hogy a konnektoros hibrid technológia a szériagyártásban is megjelenjen az 1997-es Audi A4 Avant Duo képében. Az Audi volt az első európai autógyártó, ami plug-in hibrid autót gyártott.

Az A4-esben már dízelmotorhoz, az 1,9 literes, 90 lóerős TDI-hez kapcsolták az elektromos hajtást, amelynek lelke a 29 lóerős, vízhűtésű villanymotor volt, amely ezúttal már az első kerekeket hajtotta. Ez a kocsi már 80 km/órával is tudott haladni lokális károsanyag-kibocsátás nélkül, és szintén visszatermelte az akkumulátorába a fékezéskor keletkező energiát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.20
Németországnak nem sikerült elérnie kitűzött klímaterveit, úgyhogy egészen szokatlan tervekkel....
2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....