Audi 100

Az Audinak már 30 éve is volt plug-in hibridje

2020.06.11.

A 100-as Avantból készült a prototípus, amely alaposan megelőzte a korát.

Manapság az Audi már rengeteg konnektorról tölthető (plug-in) hibrid típust gyárt, az A3-asból, az A6-osból, az A7-esből, az A8-asból és Q7-esből is létezik zöld rendszámos változat, azt azonban kevesen tudják, hogy több mint 30 éves készült az első ilyen autó Ingolstadtban.

Az 1990-es Genfi Autószalonon bemutatkozott Audi 100 Quattro Duo egy kísérleti jármű volt, nem lehetett megvásárolni. Az alapját a sorozatgyártású Audi 100 Avant adta a 2,3 literes öthengeres benzinmotorral, amely 136 lóerőt küldött az első kerekekre.

De mivel a nevében benne van a Quattro szó, kitalálható, hogy ez a kocsi is összkerékhajtású volt. Ez igaz is, de nem úgy, mint a többi akkori Audiban, amelyekben egy központi Torsen differenciálmű küldte hátra a nyomatékot. A 100 Avant Quattro Duóban nem volt mechanikai kapcsolat az első és a hátsó tengely között, utóbbit ugyanis csak a 9 kW, azaz 13 lóerő teljesítményű Siemens villanymotor hajtja.

A csomagtartó padlójába épített nikkel-kadmium akkumulátor 39 km-es elektromos hatótávot biztosított a Duónak. Ha a vezető zéró emissziós üzemmódban kívánt menni, akkor annyi dolga volt az akkumulátor feltöltése után, hogy üresbe tegye a váltót, és megnyomja a műszerfalon az E jelzésű gombot. A súly-lóerő arányból kitalálható, hogy ilyenkor nem volt túl fürge a szivar 100-as kombi, a végsebessége épp, hogy elérte az 50 km/órát, ami azonban városban még elegendőnek bizonyult.

Az akkumulátort külső forrásból lehetett feltölteni, de – bármilyen meglepő – a fékrendszer is ebben tárolta el a fékezéskor visszatáplált energiát, ugyanis regeneratív rendszerű volt. Összesen csak 10 darab készült a 100 Avant Quattro Duóból, mindegyeiket különböző felhasználási módokra tesztelték, például volt, amelyikkel taxiztak Ingolstadt történelmi belvárosában. A képeken látható példány jelenleg az Audi Múzeumban van kiállítva.

Az Audi a következő generációs 100-as Avantból is készített plug-in hibridet egy évvel később, 1991-ben. További 6 évet kellett várni, hogy a konnektoros hibrid technológia a szériagyártásban is megjelenjen az 1997-es Audi A4 Avant Duo képében. Az Audi volt az első európai autógyártó, ami plug-in hibrid autót gyártott.

Az A4-esben már dízelmotorhoz, az 1,9 literes, 90 lóerős TDI-hez kapcsolták az elektromos hajtást, amelynek lelke a 29 lóerős, vízhűtésű villanymotor volt, amely ezúttal már az első kerekeket hajtotta. Ez a kocsi már 80 km/órával is tudott haladni lokális károsanyag-kibocsátás nélkül, és szintén visszatermelte az akkumulátorába a fékezéskor keletkező energiát.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.15
Az elsuvosodó autópiacon kevés limuzin, illetve kombi tartja még a frontot. A germán hősök egyike a....
2020.07.15
Az új villanyautókban három villanymotor több mint 500 lóerős teljesítményt hoz össze. ..
2020.07.15
Daniel Aduardo Valera Argentínából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu....
2020.07.15
Balesetben meghalt egy ember az M1-es autópályán szerda délután; Győr térségében, a főváros felé....
2020.07.15
- A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér júniusi utasforgalma 94 százalékkal esett vissza az előző év....
2020.07.15
- Újabb hatvanhárom speciális gépjármű állt a katasztrófavédelem szolgálatába, az új eszközöket....
2020.07.15
A Ferraritól az idény végén távozó, négyszeres Forma-1-es világbajnok Sebastian Vettel azt mondta,....
2020.07.15
- Távozik a Volánbusz Zrt. éléről Dávid Ilona a rábízott feladat sikeres teljesítése után, a....
2020.07.15
Az autóipar minden szektora megszenvedte a járványt. Bár a koronavírus még nagyon is aktuális,....
2020.07.15
Európa egyik legfontosabb autós magazinja felkérte olvasóit, szavazzák meg a lap fennállásának....