használtautó átvizsgálás
Rászoktam, hogy itt, a Mesél a szakértő rovatban, ahol használtautó vásárlás előtti átvizsgálásainkból szemezgetek, nem csak a horror történeteket osztom meg, hanem azoknak a tudatos és végül szerencsés vásárlóknak a sztorijait is megismerhetik, akik felmérték és belátták, mennyire fontos a vásárlás előtti vizsgálat, és az erre költött pénzt akkor sem érzik ablakon kidobott bankónak, ha az autó amúgy rendben volt.

Mercedes-Benz Viano 2014.
Ha nagy a család kell a nagy autó is, eddig tiszta sor. Már hosszú évek teltek el mióta megírtam a Lehetlen küldetés című cikksorozatom első részét, ahol kifejtettem, hogy az egyik legnehezebb használtautó-vásárlási feladat az egyterű autó, vagy a családi kisbusz vásárlása.
Nem kell egyébként feltétlenül háromnál több gyerek ahhoz, hogy valaki kikerüljön a bűvös S-Max, Galaxy, Alhambra, Sharan körből és inkább a transzporterek világa felé forduljon. Itt, a minőségibb kínálatban a Transporter/Caravelle/ Multivan modelleket találjuk a Volkswagentől, illetve természetesen a V-osztályt, a Mercedes-től, aminek modellfrissített változatáról nemrég írtam is tesztet. Ezek az autók egyszerűen a méretüknél fogva nyújtanak többet a klasszikus egyterűeknél, mert igaz, hogy azokba is be lehet passzírozni akár 7 embert is, de a 3. üléssor helykínálata általában legnagyobb jóindulattal sem nevezhető elégségesnek, pláne hosszú utakon, pláne megtermett felnőttek esetében. És akkor arról még nem is esett szó, hogy a poggyászoknak már szinte sem hely nem maradt, pedig hét ember csomagjai igen tisztességes helyet követelnek maguknak, képzeljünk csak egy nyaralás, vagy pláne síutat.

A Viano, amelyből most egy hosszított (L) kiviteű 3.0 V6 CDI-t kellett vásárlás előtt átvizsgálnunk, egy nyolcszemélyes kisbusz, OM642-es, 225 lóerős dízelmotorral, automataváltóval, stabil, ötfokozatú automataváltóval, hátsókerék-hajtással.

Egy családi egyterű, vagy kisbusz nem csak a lelakottság kockázatát hordozza magában, de nagyon oda kell figyelni, mert a 642-es motor tartogathat meglepetéseket, amiket nagyon nem olcsó orvosolni. Ezen kívül a szokásos dízel parák is ott vannak porlasztócsúcsokkal, részecskeszűrővel, nagynyomású tüzelőanyag-rendszer problémákkal.
Vajon tekerték?
A 11-es éves Viano-k kínálatát kilistáva láthatjuk, hogy nem ritka a 300, sőt a 400 km feletti futásteljesítmény, jogos az az általános vásárlói félelem, hogy esetleg visszaállították valami barátságosabb számra a km-óráját.
De nem! A JSZP adatok akár hasznosak is lehetnek, és – pláne mert ingyenes – érdemes minden magyar rendszámos autónál lekérni az adatokat. A kocsi négyévesen kerül az országba, az azóta regisztrált futásteljesítmények egyenletesek, most egészen pontosan 294.969 km van az autóban.

Erre erősített rá a diagnosztikai lekérdezés, mert szerencsére egy Mercedes-ben „kismillió” helyen ott van az adat, nehéz úgy átírni, hogy minden adatot elérjenek.
Bár a Mercedes belterek meglepően tartósak, a kormány, az ülések és gombok állapota alapján sem lehetett többnek tippelni. Egyetlen szépségfolt a dologban, hogy szervizkönyv nem volt a kocsihoz (sem füzet, sem pedig elektronikus), de a látottak alapján a kijelzett kilométert jóváhagyólag tudomásul vettük.
Na, akkor tuti ki van herélve
Egy háromszázezerhez közelítő dízelmotor esetében az itthon oly „divatos” EGR OFF – DPF OFF jelenség is kockázatokat hordoz, mert a többszázezer forintos javítás helyett (talán kényszerűségből) sokan választják ezeknek a rendszereknek kiiktatását. Nagyon sokszor találkoztunk ezzel a jelenséggel, ami sajnos illegális, és ha felfejlődik a hazai vizsgarendszer, kifogják tudni mutatni a részecskeszűrő hiányát. Ezért mi is féltünk attól, hogy hiányos lesz a rendszer.
De nem. A diagnosztikai műszerünk szépen rálátott a motorvezérlőben a részecskeszűrőre és persze az nem újszerű állapotú, a nyomáskülönbség értékek alapján megfelelőnek, működőképesnek mondható.

Ezen kívül a motorja szépen és pöccre indult. Szervizkönyv nélkül is úgy lehetett érezni, hogy ez motor mindig időben megkapta, amit meg kellett neki. Ha ugyanis nincs megfelelő minőségű és időben elvégzett olajcsere, ez a motor bosszút áll. Jellemzőek a turbóhibák, olajfolyás az olajhűtő tömítése mellett. Amire előbb utóbb biztosan költeni kell a (2 db) szívósor, amiben jellemzően leragadnak az örvénycsappantyúk, vagy elromlik a mechanikájuk. Ez utóbbit a léptetőmotor elektronikájából felismeri egyébként az autó, szerencsére nem volt jelen. A motortípus szerelése hosszadalmas, mert a V-térből mindent is ki kell szedni.
Akkor biztosan gatya a beltere
De annyira ez nem! Ez a példány bőrülésekkel van szerelve. Még a vezetőülés sincsen puhára, szakadva, repedezettre ülve. Újabb alátámasztása annak, hogy törődtek, foglalkoztak ezzel a kisbusszal. A szintén bőr kormányon sem látszanak az idő vasfogának harapásai, simán vállalható, beavatkozást nem igénylő állapotról számolhatunk be.

A felszereltségek is mind működnek, pedig kapott extrát gazdagon a Viano. Kétrészes üvegtető elektromos rolóval, ülésfűtés, elektromos tolóajtók, háromzónás digitális klíma állófűtéssel, olyan gyári riasztó, amiben a hátsó utastér mozgásérzékelése külön kikapcsolható, automata világítás, persze elektromos ablakok körben és fűthető, behajtható visszpillantók, a belső tükör automatikusan sötétedik és van esőérzékelő is. Ekkora bódéhoz természetesen jár az első-hátsó ultrahangos parkolássegítő rendszer is.
A korszellem jegyében egy utángyártott, kétdines androidos fejegység van az autóban, de a tulajdonos megőrizte a gyárit is, szóval ha valaki eredeti állapotot szeretne látni, az is megoldható.

Ami a lelakottságot illeti, olyan kisebb hiányosságokkal kell megküzdeni, mint a 2. üléssor középső szék állítókarjának műanyag burkolata, a nem működő tolatókamera (ez ugye az androidos egységgel lett beszerelve) és egy nem nyíló pohártartó.
Légrugó is van
A Viano-k hátsó tengelye légrugós. Megnéztük, befotóztunk. Az nem állíthatom, hogy újszerűek a lufik, mert nyilván mikrorepedések azért láthatók rajta, de jól használható lesz még középtávon is.

A próbaúton a hátsókerék-hajtású autó nem kopogott, nem nyüszött, szépen tette a dolgát, a futómű ennek alapján rendben van. A fékhatás is megfelelő volt és a használtautó vásárlás előtti vizsgálatokon oly gyakran tapasztalt fékbetét-féktárcsa csere közeli állapot sem volt észlelhető.
Elöl 4, hátul 3 éves téli abroncsokon gurul a Viano, 7, illetve 8 mm-es profilmélységű abroncsokon. Nincs szó prémium gumigyár termékéről (elöl Barum, hátul Nokian papucsok), de mindig azt mondom, hogy sokkal jobb egy jó állapotú, szerényebb minőségű abroncs, mint egy kopott prémium.
Végül a karosszériáról
A legbosszantóbb a jobboldali visszapillantó tükörház törése volt. A többi sérülés mind használatból adódó esztétikai hiba, amikel azért együtt lehet élni: Meghúzott első lökös, kavicsos motorház, rányitásos sérülések itt-ott.

A festékréteg mérő a motorház fedél és a két első sárvédőn kívül – ahol 350-400 mikronos réteg volt mérhető – bal hátsó oldalrészen mutatott kiugró értékeket, de ennyi bele kell, hogy férjen használtautó vásárláskor, a fő, hogy a szerkezeti elemek (oszlopok, küszöbök) nem voltak sérültek az elmúlt 11 esztendőben.
És már csomagolták is
Mivel a vásárlás előtti helyszíni átvizsgálás nem hozott semmilyen elrettentő eredményt, ügyfelünk gyorsan rábólinthatott az autóra. Nagyon kedves értékelés is kaptunk tőle Facebook oldalunkra:
„Maximálisan elégedett vagyok, ajánlom bátran mindenkinek. Igazi profik!”
Óh, köszi!
Ha te is szeretnél minél több információt a kiszemelt autóról, tudunk segíteni!