használtautó vásárlás

Az autó, amit egyszerűen nem szabad megvenni

2023.06.06.

És az alig meggyőzhető ügyfél

A vásárlás előtti használtautó-vizsgálat egy nagyon izgalmas szakma. A kívülálló el sem tudja képzelni, hogy nincs két egyforma eset, nincs két egyforma eladó és néha igazán különleges szituációba keveredünk.

Peugeot 3008 Hybrid4, 2012.

Így volt ez múlt hétvégén is, amikor ügyfelünknek egy Peugeot 3008 Hybrid4 típusú autót vizsgáltunk át. Ahogy haladtunk a vizsgálatban, úgy lett egyre reménytelenebb az eset, de az ügyfél minden felfedezett hibára kb. csak legyintett, hogy „Ha csak ennyi a baja, akkor még jó.” Aztán a végén összesítettük a dolgokat.

Országjárás műszaki vizsga nélkül

Egy vásárlás előtti vizsgálat mindig az adminisztratív adatok felvételével kezdődik. A forgalmi engedély adatait böngészve pedig feltűnt, hogy a műszaki vizsga 8 napja lejárt. Az autót eladásra bemutató kis hölgy előtte büszkén mesélte el, hogy két nappal ezelőtt Békésből a Nyírségbe indult és onnan jött ma Budapestre.

Találgattam, hogy vajon hány VÉDA kapu alatt hajthatott át útközben, de ezzel a lehetőséggel - mármint, hogy számítson egy levélre a hatóságoktól – nem idegesítettem fel. Amúgy tök jó fej volt, simán bement a vizsgájára és otthagyta nekem az autót. Már rég levizsgázott, amikor én még mindig a kocsit vizsgáltam.

Tényleg nem volt törve

A karosszéria átnézésekor már láttam, hogy a gyöngyház fehér fényezés eredeti, gyári, azt csak itt-ott csúfították rányitásos horpadások és kisebb fénysérülések. Ezen a típuson mindkét lökhárítóban van egy-egy alumínium betételem, ezekkel már volt probléma, mert elől is, hátul is deformáltak voltak és a rögzítésük sem volt megfelelő.

A rétegvastagság gyári értékeit aztán műszerrel is igazoltam, még csak bele sem ködöltek sehol. A jobb hátsó ajtó mögött, a C-oszlopon aztán felfedeztem 2 db sérülést, amelyet kilógó övcsatra csapott ajtó okozott. Mindkét első ajtózsanér csúnyán („pözsósan”) kattogott, a jobb első ajtókéder pedig szakadt volt.

Az első szélvédőn viszont olyan kavicsnyomot találtam, ami kétirányba már be is volt repedve. Az óriási felületű üveget még utángyártott alkatrésszel sem cserélik ki 200.000,- Ft alatt. (A képen egy másik kavicsnyom, mert a nagyobb fotója homályos lett.)

A baloldali ködlámpa sajnos törött volt.

Mi történhetett belül?

Az a kormányvédő megfizetethetetlen

A robotváltó karja melletti fekete műanyagbetét felületet repedezett, karcos volt. Én nem tudom, hogyan bánhattak el ennyire szegény jószággal, legjobb tippem, hogy valami matrica lehetett korábban a felületen és annak eltávolítása után nézhet ki így az elem. Esetleg valami illatosító okozhatja, minden esetre nagyon csúnya.

Aztán a tetőkárpit világítás egység felületére tévedt a szemem – bár ne tévedt volna, de hát ez a dolgom – azon is valami nagyon csúnya ragasztómaradvány éktelenkedett.

Azért felhívnám még a figyelmet a kormányvédő burkolatra, amely megannyi straszkővel van kirakva. Roppant kényelmetlen, zavaró a fogása, és szerintem balesetveszélyes is.

A vezetőoldali kapcsolócsoport gombjával a bal hátsó ablak nem volt működtethető, amúgy pedig a gombok sem mutattak valami jól. A kapcsolóegység cseréje nagyjából 90.000 Ft gyári új alkatrésszel.

A váltóbox pohártartójának aljáról ezt a képet pedig csak úgy itt hagyom…

Amúgy pedig „limp” módban van a kocsi

Sokáig időztünk a parkolóban anélkül, hogy dízelmotort beindítottuk volna. Amikor viszont igen, azonnal egy hibaüzenetet és a motor leállítására való figyelmeztetést kaptam az arcomba a Peugeot-tól, hát ez meg mi lehet?

A diagnosztikai lekérdezés eredménye nem árult el sokat, de annyi kiderült, hogy az üzemanyag adalék szállító szivattyúja hibára állt. Aztán az is kiderült, hogy a tartály mindössze 3%-os töltöttségen áll. A részecskeszűrő a határesetnek mondható 18 mBar-os nyomáskülönbséget produkálta alapjáraton, 2,5K-s fordulaton ez az érték 72 volt. Tűrhető. A regenerációk között megtett átlagos távolság alapján is működik a DPF.

Mivel az adalékszivattyú hibája rendre visszatért, elkönyveltem, hogy ott kell majd beavatkozni. Meg még a hosszbordásszíj környékén mert, a szíj sem volt már a helyzet magaslatán. A szervizkönyv utolsó bejegyzése egyébként 9 hónapos volt, és akkor az írás szerint 43.000 km-rel kevesebb volt a kocsiban. Ez aztán szedte a lábát! A diagból tudtam meg, hogy valamikor azért lehetett olajcsere, vagy legalább is egy intervallum nullázás, mert a következő karbantartásig hátralévő utat 5.700 km-re hozta a számítógép. A furcsa csak az volt, hogy a központi vezérlőegységben nem törölhető motorolaj töltésszint hiba volt. További vizsgálata szakműhelyben indokolt…

A műszerfalon a Peugeot minden indításkor visszajelzi, hogy rendben van-e az olajszint, most is azt mondta, igen, ami az aktív hibakód tudtán nagyon furcsa volt, ezért én a saját szememmel is látni szerettem volna. Ekkor vettem észre, hogy a pálca végéről a nívóbetét hiányzik, a végén csak egy csonk maradt, ami kb. úgy nézett ki, mint amikor a Tom és Jerry című rajzfilmben megkeverik a mérget egy kanállal, aminek a manőver közben lemaródik a feje…

Van ugye nagyfeszültségű rendszerünk is

A Ni-MH típusú akkumulátor SOH értéke (State of Healt – egészségi állapot) 86%-os volt, ami egy 11 éves autónál jónak mondható. A próbaúton nem én vezettem. Nem azért, mert a tulajdonos ehhez nem járult hozzá, hanem mert elvből nem vezetek lejárt műszaki vizsgás autót. Az ügyfél, aki a vásárlás előtti átvizsgálást rendelte, erre az adatra volt a legkíváncsibb, pedig ez ennél a hibridnél nem a legfontosabb adat.

A módválasztót „ZEV” állásba kapcsolva, a dízelmotor nem működik közre, a 27 lóerő tartós teljesítményű állandó mágneses szinkronmotor dolgozik egyedül. Szépen tette a dolgát.

Na, akkor padlógáz

A próbaúton feltűnt, hogy a kis hölgy igen csínján bánik a gázpedállal, ezért egy üres utcába kanyarodva megkértem, hogy mutasson már egy combos gyorsulást nekünk, hadd érezzük milyen az, ha együtt dolgozik a 2.0 HDi és a villanymotor. (A dízelmotor elől, a villany hátul hajt egyébként.)

Megkezdtük a gyorsulást, de 30 km/óránál nem ment többet a gép, szépen letiltotta magát. Ekkor jutott eszébe az eladónak, hogy ezt már Nyíregyházára menet is játszotta a paripa, utána egy szerelő ott azt javasolta neki, hogy ha ez előfordul, gyújtáson nyomja meg az „ECO” gombot és majd helyreáll. Sokat ért a tüneti kezelés, máris újra megkaptuk a problémát.

Ebben a tiltásban még hátramenetet sem engedett kapcsolni a váltó. A trükkös „ECO” gomb után a sebességkorlátozást és a hátramenet tiltását feloldotta ugyan az autó, úgyhogy még egy körre indultunk, de mondtam, hogy már aztán tényleg padlógáz.

És nyomja, és nyomja és nem történik semmi. Ez a padlógáz? – kérdeztem és a válasz igen volt.

Biztosan nincs valami javíthatatlan hibája ennek az autónak, de ilyen állapotban tilos megvenni egy autót, mert könnyen belenézhetünk valami százezres nagyságrendű javításba is.

Ki ne felejtsem, hogy a jobb első futómű felől éktelen kopogás hallatszott. Nyilván nem tisztem feltárni az összes lógó lengőkart és kormányalkatrészt, de lesz vele munka, méghozzá azonnal.

Nem szoktam ilyet, de most muszáj volt

A parkolóban ezekre a hibákra azonban nem az ügyfelünk, hanem a jármű tulajdonosának figyelmét kellett inkább felhívni, mert láthatóan egyáltalán nem volt tisztában azzal, hogy egy ezer sebből vérző autót árul 3,5 millióért.

Az ügyfélnek összefoglaltam, hogy először is lejárt a műszaki, futóműjavítás és a hibakódok eltüntetése nélkül azon viszont nem megy át a kocsi. Az adalékrendszer is felújításra szorul, a komfortelektronikát minimum javítani kell, azonnal általános karbantartás, nívópálca csere, hosszbordásszíj, szélvédő, „limp” mód probléma, utastér rendbe rakás és itt elfogyott a levegőm.

Frissen megmunkált fémfelület az ajtóhatárolón

Ügyfelünk láthatóan csalódott volt, amikor kezdte belátni, hiába töltötte a szombat délutánját az árnyas belvárosi utcában, sajnos nem a jövendőbeli családi autó előtt álldogált majdnem két órát.

A vásárlás előtti használtautó vizsgálat közben, minden hiba után azt mondta az ügyfél, hogy ez még orvosolható. Attól tartottam, hogy végén még alkudozni kezd erre a kocsira ezért búcsúzás után néhány keresetlen szót sem mellőzve igyekeztem egyértelművé tenni, hogy ezt a kocsit el kell engedni. Végül sikerrel jártam és azt hiszem ő is.

Ha neked is elkelne egy kis segítség keress minket bátran!

További autós tartalmakért pedig kövesd az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....