önjáró autó

Az automatizált vezetés ma már valóság

2016.04.07.

A magas automatizáltsági szintű és a teljesen automatizált vezetés hat kihívás elé állítja az iparágat

„Az automatizált vezetés az intelligens hálózatba kapcsolt technikával biztonságosabbá és hatékonyabbá válik” - mondta Dr. Elmar Degenhart, a Continental igazgatóságának elnöke a 2016-os autó- motor- és sport-kongresszuson Stuttgartban. „Immár 145 éve gyártunk olyan alkatrészeket, mint az abroncsok, elasztomerek, elektronikus és mechatronikus alkatrészek. Üzleti tevékenységünk időben történő diverzifikálásának és az ehhez kapcsolódó felvásárlásoknak köszönhetően fejlesztőink már több mint 30 éve hangsúlyozottan foglalkoznak a szenzorika és a szoftverek területével. A növekvő digitalizálódás hatására termékeink és technológiáink is tovább fejlődnek. Ez a digitalizálódás teszi lehetővé az automatizált vezetést és készíti elő az utat a mobilitás területén elterjedő új szolgáltatások előtt.”

Az automatizált járművezetés hat építőeleme

„Világszerte – az Egyesült Államoktól kezdve Japánig, Kínától Európáig – automatizált járművezetéshez szükséges alkatrészeket és rendszereket fejlesztünk. Ennek során mérnökeink hat fő építőelemen dolgoznak: érzékelők, hálózatba kapcsolás, ember-gép párbeszéd, rendszer-architektúra, megbízhatóság és az automatizált járművezetés elfogadása“ - nevezte meg Degenhart azokat a munkacsomagokat, amelyeken a vállalat az automatizált járművezetéssel kapcsolatosan dolgozik.

Érzékelők: A teljesen balesetmentes közlekedés többé nem utópia. Alapjai az érzékelőkkel rendelkező járművezető-támogató rendszerek. Ezek legalább olyan jól nyomon követik a jármű környezetét, mint az ember. A visszapillantó tükröket helyettesíthetik a kamerarendszerek. Ezek nem csak a biztonságot növelik, hanem csökken a járművek és teherjárművek CO2-kibocsátása is. Az érzékelők fúziójához és végső soron az érzékelők adatainak kiértékeléséhez a Continental a mesterséges intelligencia használatát kutatja. A fejlesztésekbe bevonja a szenzorika és a vezérlések területén felhalmozott gazdag know-how-ját is. „Ezen kívül a jövőben érzékelőket fogunk beépíteni az abroncsokba, melyekkel a jármű rögtön képes érzékelni az úttest adottságait. Így az abroncsok fontos részeivé válnak a járműbe beépített érzékelő-hálózatunknak“ - mondta Degenhart.

Hálózatba kapcsolás: Az autók „hatodik érzéke“ az Internet lesz. A Continental egy olyan nagyteljesítményű backend megoldáson dolgozik, mely igen pontos információkat képes közölni a közlekedési helyzetről. Ennek alapját az érzékelőktől származó adatok, a közlekedésben résztvevők és a nagyteljesítményű közlekedési számítógép közötti adatcsere jelenti. Ez által megnő az érzékelők hatótávolsága és a jármű „bepillanthat az utcasarkon“.

Párbeszéd ember és gép között: Mi a stratégia abban az esetben, ha a jármű teljesen automatikus üzemmódban például eléri az autópálya kihajtóját, a vezető visszaveszi a járművezetést? A Continental erre a célra, valamint a jármű és a járművezető közötti általános jövőbeli kooperáció érdekében fejleszti a szükséges rendszereket. Ezzel egy időben a vállalat új megoldásokat tesztel a gép és ember közötti párbeszéd módosult követelményeihez.

Rendszer-architektúra: Az automatizált járművezetés jövőbeli rendszer-architektúráinak biztonságossá kell tennie az autóban feldolgozandó hatalmas adatmennyiséget. Percenként egy gigabájtnyi érzékelő-adatot kell valós időben kiértékelni. A növekvő érzékelő-teljesítmény és ezáltal a növekvő adatmennyiség nagy teljesítményű és meghibásodás-biztos elektronikus, valamint szoftveres architektúrát követel meg.

Megbízhatóság: Ma a járművezető-támogató rendszereket a vezető segítésére használják. Az automatizált vezetésnél a meghibásodás esetén is lehetővé kell tenni a biztonságos továbbhaladást és a kontrolált, biztonságos megállás lehetőségét. Az ehhez szükséges redundáns fékrendszerek fejlesztése már folyamatban van. Ügyelni kell a manipulációk elleni biztonságos fellépésre is. A Continental informatikai és autóipari partnereivel közösen olyan folyamatokat fejleszt, melyek felismerik az ilyen próbálkozásokat és megvédik a járműrendszereket. A biztonság előfeltétele a járműszoftverek folyamatos aktualizálása, hogy az a jármű teljes élettartama során megfeleljen a technikai elvárásoknak.

Elfogadás: A Continental véleménye szerint az automatizált vezetés elfogadásának alapja az eljövendő technológiába vetett bizalom. A bizalom felépítését a vezető és a jármű közötti intelligens párbeszéd segíti elő. Ennek során a járművezetőnek pontosan tudnia kell, hogy mire készül a jármű. Az aktuális vezetéssegítő-, és információs rendszerek fejlesztői figyelembe veszik ezt. Az ilyen rendszerek elősegítik az automatizált vezetéshez tartozó funkciók elterjedését.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.16
Szombathely térségében történt a súlyos baleset – közölte az Országos Katasztrófavédelmi....
2024.05.16
A HangZóna mai vendége Lambert Gábor, a Magyar Biztosítók Szövetségének kommunikációs vezetője. ..
2024.05.16
Közel huszonkétezren látogattak el az idei Balatonfüred Concours d’Elegance-ra, amelyet a BMW Group....
2024.05.16
A „Terminál” a valóságban.   ..
2024.05.16
A Netrisk szerint a dízelmotoros, benzines, hibrid és elektromos új autók esetén az átlagdíj az....
2024.05.16
A szegedi Csonka János Technikumban tanul az ország két legjobb autószerelője és a legügyesebb....
2024.05.16
A Mazda Motor Corporation közzétette egész éves pénzügyi, illetve értékesítési eredményeit, és a....
2024.05.16
Az új Opel Frontera világpremierje után kiderült, hogy a SUV tisztán elektromos hajtású változata a....
2024.05.16
Összeütközött két kisteherautó Balatonkenesén, a Fő utcában – jelentette az Országos....
2024.05.16
A 35. évfordulóját ünneplő Duna Autó Cégcsoport ünnepélyes keretek között írta alá a kínai SOKON....