Ford Motor Company

Az első Ford siker

2023.08.20.

Idén a Ford több jubileumot is ünnepel: 160 éve született Henry Ford és 120 éve készítette el első sikeres automobilját, a Model A-t.

Henry Ford

Henry Ford 1883. körül

Henry Ford, a Ford Motor Company alapítója 1863. július 30-án született egy Michigan államban található kisvárosban. Édesapja, William Ford 1847-ben érkezett Amerikába, és a Michigan állambeli Wayne járásban telepedett le egy farmon. A Ford családban hat gyermek született, köztük a legidősebb Henry volt.

A fiatal Henry Ford már korán érdeklődést mutatott a műszaki dolgok iránt. Mire 12 éves lett, szabadidejének nagy részét egy saját maga által berendezett kis gépműhelyben töltötte. Ott, 15 évesen megépítette első gőzgépét.

Később Detroitban a James F. Flower and Brothers műhelyében és a Detroit Dry Dock Company üzemében lett gépész tanonc.

Miután 1882-ben befejezte a tanoncképzőt, egy évet töltött a Westinghouse vállalatnál, ahol gőzgépek beállításával és javításával foglalkozott. 1891 júliusában mérnökként helyezkedett el a detroiti Edison Illuminating Company-nál. A főmérnöki posztot 1893. november 6-án kapta meg. Thomas Edison Henry Ford élethosszig tartó mentora és barátja lett.

1888. április 11-én Henry feleségül vette a michigani Greenfieldben élő Clara Jane Bryantet, aki szintén farmer családból származott. Egy gyermekük született: Edsel Bryant Ford 1893. november 6-án.

Henry Ford autóépítői karrierje 1893 telétől datálódik, amikor a belső égésű motorok iránti érdeklődése egy kis egyhengeres benzinmotoros modell megépítésére késztette. Az első Ford-motor a detroiti Bagley Avenue 58. szám alatti Ford-ház konyhájában, egy faasztalon kelt életre. Ennek a motornak egy későbbi változata hajtotta első autóját, az 1896-os Quadricycle-t amely egy egyszerű vázból és négy kerékpárkerékből állt.

A Ford Quadricycle

Ford egy idő után úgy döntött, enged vágyainak és megpróbál autógyártásból megélni. 1899. augusztus 19-én felmondott az Edison Illuminating Company-nál, és másokkal együtt megszervezte a Detroit Automobile Company-t, amely körülbelül 18 hónappal később csődbe ment. Közben Henry Ford több versenyautót tervezett és épített. Az egyikkel, amely a Sweepstakes névre halgatott október 10-én a Michigan állambeli Grosse Pointe-ban található pályán legyőzte Alexander Wintont, az akkori legismertebb autógyártó vállalkozót.

Henry-t a Detroit Automobile Company-vel elszenvedett kudarca sem tántorította el. Második próbálkozásánál, a Henry Ford Company-nál 1902 márciusában a befektetők kigolyózták. Helyére Henry Leland került, aki Cadillac Motor Car Company néven szervezte újjá a vállalkozást.



Megalakul a Ford Motor Company

 

A Ford Motor Co. első üzemcsarnoka a detroiti Mack Avenue-n

 

Ha az immár 40 éves Fordot nyugtalanították is ezek a korai botlások, nem mutatta ki. Új befektetői csoportot gyűjtött maga köré, élén egy ambiciózus detroiti szénkereskedővel, Alexander Malcomsonnal, aki magával hozta könyvelőjét, James Couzenst, továbbá gazdag és tapasztalt nagybátyját, John Gray bankárt. Malcomson egy egyszerű, de tágas gyárépületet rendezett be a Mack Avenue-n, a Michigan Central vasútvonal mellett, közvetlenül az egyik szénudvarával szemben, hogy elindítsa új vállalkozását, amely a Ford Motor Company nevet kapta.

A Ford Mack Avenue-n található csarnoka lényegében csak összeszereléssel foglalkozott. Ford és tervezőcsapata, amelynek tagja volt Edward "Spider" Huff és C.H. Wills is (a magyarok megjelenésére még éveket kellett várni), kifejlesztett egy remek autót, amely kéthengeres, 8 lóerős motorral és más fejlett tulajdonságokkal büszkélkedhetett, de a Ford-csapat nem rendelkezett gyártási tapasztalattal és a berendezések is hiányoztak. A jármű főbb alkatrészeinek, köztük a motornak és az alváznak a gyártásához a Ford és befektetői egy olyan detroiti gépműhelyhez fordultak, amely már jelentős tapasztalattal rendelkezett, hiszen olyan cégeknek dolgoztak, mint az Oldsmobile: a John és Horace Dodge által működtetett Dodge Brothers Company-ről van szó.

A Dodge testvérek és Henry Ford kapcsolatát többféleképpen jellemezték, az alkalmazottaktól a kereskedőkig, de az igazság az, hogy partnerek voltak. Nem világos, hogy ki találta ki a megállapodást - Ford, Gray, Couzens vagy közösen -, de a Dodge fivéreket rábeszélték, hogy 10 százalékos részesedést vállaljanak a Ford Motor Companyban. Cserébe beszállítói jogot kaptak, és egy hitelkeretet, amely lehetővé tette számukra, hogy minden szükséges szerszámot és anyagot beszerezhessenek. A megállapodás szervezési zsenialitásnak bizonyult, mivel hamarosan mindannyiukat mesésen gazdaggá tette.



Megjelenik a Ford Model A



A Ford legújabb autójáról - amely hamarosan Model A néven vált ismertté -, a befektetők úgy gondolták, hogy tuti siker lesz. Már csak azt kellett valahogy megoldani, hogy a korlátozott anyagi lehetőségek és erőforrások ne álljanak a gyártás útjába.. A Couzens által 1903 nyarán részletezett üzleti terv a következőképpen bontotta le az autónkénti költségeket: 250 dollár a Dodge testvéreknek minden egyes Ford által tervezett motorért és alvázért; 52 dollár a karosszériáért; 26 dollár a kerekekért; 40 dollár a gumiabroncsokért; 16 dollár a kárpitozásért. Mindezeket a darabokat a beszállítóktól kellett összeszedni és a Mack Avenue-i üzemben összecsavarozni, ami 20 dolláros összeszerelési költséget jelentett, további 150 dollárral számolva az értékesítési költséget és 46 dollárral a járulékos költségeket. Bár a Ford autója teljesen eredeti konstrukció volt, ám összes alkatrészét a vállalaton kívül gyártották.



A 750 dolláros kiskereskedelmi ár 150 dolláros nyereséget hozott autónként (a 100 dolláros opcionális hátsó ülés további 50 dolláros nyereséget hozott). Ha az új Ford Motor Company 650 autót tudott volna legyártani és eladni - amihez a vállalat minden egyes centjére szükség volt -, akkor a Ford és befektetői közel 100,000 dollárt zsebeltek volna be, ami akkoriban jelentős vagyon volt. Nem rossz egy olyan autótól, amelyet gyakorlatilag a semmiből állítottak elő.

Néhány éve az amerikai RM Sotheby's aukciós ház bocsátott árverésre egy 1903-ban gyártott Model A-t



S lássunk csodát: pontosan ez történt. A Model A eladásai gyorsan beindultak, bár a pénzügyek eleinte kicsit macerásak voltak. Júliusban Couzens feljegyezte, hogy a vállalat készpénzállománya 223,65 dollárra csökkent. Aztán jött az első megrendelés: Dr. E. Fenning, egy chicagói fogorvos 850 dollárt fizetett egy Model A tonneau-ért. A Ford Model A 72 incses (1829 mm) tengelytávjával, a Ford Sweepstakes versenyautóján alapuló kéthengeres motorjával és 1250 kilós önsúlyával 100 dollárral többe került, mint egy Curved Dash Olds, de annál sokkal kifinomultabb konstrukció volt. A korai Ford-reklámok a Model A-t "a világ legmegbízhatóbb autójaként" jellemezték.

Az utasoknak nem oldalt, hanem hátul kellett beszállni



Amikor az első, 650 darabos, ravaszul megtervezett gyártási sorozat elfogyott, további több mint 1000 autót szereltek össze, amelyeket gyorsan követett a továbbfejlesztett AC, B és C modell. 1904 áprilisában, alig kilenc hónappal az A modell bemutatása után a vállalat megkezdte egy új, hatalmas üzem építését a Piquette Avenue-n, és a Ford, amely alig egy évvel korábban szinte a semmiből indult, most már Amerika egyik legnagyobb autógyártójaként szerepelt a térképen. A Ford és a Dodge fivérek útjai végül egy évtizeddel később elváltak, de addigra mindhárman rendkívül gazdagok lettek.

Ez még nem a jól ismert Ford-felirat.



Illusztrációk: Ford, RM-Sotheby's, Library of Congress

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
Robotpilóta vigyáz ránk már a kamionok világában is, hódít a fáradhatatlan autonómia. ..
2024.04.28
A heti rajzunk készítője Kelemen István. Rajzának címe: Helyszínelők. ..
2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..