Európai Unió

Az EU visszavonta a 2035-re tervezett, új belső égésű motorral szerelt autók értékesítési tilalmát – jelentette be a magas rangú törvényhozó. Bár a döntés még nem került hivatalos bejelentésre, Manfred Weber, az Európai Parlament legnagyobb pártjának, az EPP-nek az elnöke a német Bild napilapnak nyilatkozva már pénteken elmondta, hogy a terv „lekerült a napirendről”.
Helyette rugalmas kibocsátáscsökkentési szabályokat fognak bevezetni. „A 2035-től kezdődő új regisztrációk esetében az autógyártók flottacéljaira vonatkozóan a CO2-kibocsátás 90%-os csökkentése lesz kötelező, a 100% helyett” – nyilatkozta. Hozzátette, hogy „2040-től kezdődően sem lesz 100%-os cél”, ami azt jelenti, hogy „a belső égésű motorok technológiai tilalma lekerült a napirendről”.
Weber a Bildnek elmondta, hogy az EU döntése „több tízezer ipari munkahelyet ment meg”, mivel a motorok gyártása Európában továbbra is folytatódik, ugyanakkor „fontos üzenetet küld az egész autóiparnak”. Ez a legújabb bombahír a hét elején megjelent pletykákat, – miszerint az EU törvényhozói fontolgatják a 2035-ös tilalom 2040-re történő elhalasztását – megerősítik.
Ez az új tervezet, amely az iparág legnagyobb autógyártói, köztük a Volkswagen, a Renault, a Mercedes-Benz, a BMW és a Stellantis és számos európai kormány (köztük a német, olasz és magyar is) lobbizásának is köszönhető, az elektromos járművek elterjedésére vonatkozó legújabb előrejelzéseket tükrözi.
Azok a cégek és kormányok, amelyek a tilalom eltörlése mellett érveltek, azt javasolták, hogy ahelyett, hogy szigorú központi célokat tűznének ki, inkább bízzák az autóvásárlókra annak eldöntését, hogy milyen hajtásláncú járművet akarnak. Figyelmeztettek, hogy a tilalom miatt több százezer munkahely került volna veszélybe, miközben az ágazat egyébként is megsínylette az elmúlt évek csapásait a Covidtól az infláción át a chiphiányig.
A most érvénytelenített, 2021-ben aláírt jogszabály gyakorlatilag arra kényszerítette volna az autógyártókat, hogy 2035 után csak tisztán elektromos hajtású járműveket értékesítsenek az EU piacian. Az EU várhatóan december 16-án, kedden teszi közzé hivatalos bejelentését az üggyel kapcsolatban.
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is