Mercedes

Az új Mercedes-Benz S-osztály titkai – 2. rész

2020.12.04.

A stuttgarti luxusautó vadonatúj nemzedéke felülírja mindazt, amit a kényelemről és a biztonságról eddig gondoltunk. A második részben a motorokról, a futóműről és a biztonságról lesz szó.

A cikk első része, amely a dizájnról, az fedélzeti elektronikákról, a belső térről, és az önvezető képességekről szól, itt található.

Hajtásláncok

A piaci bevezetéskor az új, W223-as S-osztályt két, az elődből átvett háromliteres, soros hathengeres motorral lehet megrendelni, az egyik benzines, a másik dízel, és az előbbiek fel vannak szerelve lágy hibrid technológiával, amely szükség esetén 22 lóerős és 250 Nm-es elektromos rásegítést képes adni gyorsításkor. A turbós benzinmotort 367 (S 450) és 435 (S 500) lóerővel, a turbódízelt 286 (S 350d) és 330 (S 400d) lehet megvásárolni, a kilencfokozatú automata váltó természetesen széria, és az összkerékhajtás is az, kivéve a gyengébb dízelt. Minden motorral 250 km/h az S-osztály végsebessége (az elektronikus leszabályzásnak köszönhetően), az S 500 4,9 másodperc alatt gyorsul fel 0-100 km/h-ra, de a leggyengébb dízelnek, az S 350d-nek is elég 6,4 másodperc. A csúcs benzines átlagfogyasztása a WLTP szabvány szerint 8-9,5 liter, az alap dízelé 6,4-7,7 liter.

Nem sokkal a bemutató után újabb motorok lesznek elérhetőek, jön a négyliteres, V8-as biturbó benzines 517 lóerővel (S 580), aztán a több mint 100 kilométeres elektromos hatótávú konnektoros hibrid, a háromliteres benzinmotorú, villanymotorral együtt 503 lóerős S 580e is. Természetesen lesz V12-es is, a Mercedes-Maybach S 650-ben az elődből ismert 6,5 literes motort használják tovább. De messze nem ez lesz a kínálat legerősebbje, hanem a két AMG-variáns. Az S 63e 4Matic és az S 73e 4Matic-ban a négyliteres V8-asnak egy villanymotor segít majd be a hátsó tengelynél. A 400 voltos hibrid rendszer villanymotorjai 136, illetve 204 lóerősek lehetnek függően ezek a sportváltozatok várhatóan több mint 700, illetve több mint 800 lóerősek lesznek.

Légrugózás

Minden S-osztálynak szélesebbek a nyomtávjai: elöl 36, hátul 51 mm-rel vannak távolabb egymástól a kerekek, mint a W222-esen, ami javítja a vezethetőséget és az útfekvést. Elöl az elődből átvett négylengőkaros, hátul új fejlesztésű többlengőkaros futómű teljesít szolgálatot. Szinte teljes egészében kovácsolt alumíniumból készül minden alkatrésze, hogy kisebb legyen a rugózatlan tömeg. Széria a légrugós felfüggesztés (háromkamrás légrugókkal) és az adaptív lengéscsillapítás (ADS+), előbbinek köszönhetően a hasmagasság változtatható. Comfort menetprogram választása esetén 120 km/h-nál 10, 160 km/h-nál további 10 mm-rel kerül közelebb az S-osztály az aszfalthoz, ami nem csak a légellenállást csökkenti, hanem a stabilitást is javítja. Sport üzemmódban minden sebességnél 10 mm-rel csökken a hasmagasság, Sport+-ban pedig 17-tel. 60 km/h-s sebességig lehetőség van 30 mm-es emelésre is, ami rossz minőségű úton előnyös.

Aktív futómű

A W223-as S-osztály nagy újdonsága a felárért rendelhető, elektrohidraulikus elven működő, 48 V-os rendszerre kötött aktív futómű (E-Active Body Control), amely állandó szintben tartja a karosszériát a rá ható erőktől függetlenül: gyorsításkor és fékezéskor megakadályozza a felesleges billegéseket és bólintásokat, kanyarban pedig a meggátolja a dőlést. A rendszer hidraulikus elven működik, az alapáras légrugózást támogatja és egészíti ki úgy, hogy a megfelelő pillanatban és irányokban ható hidraulikus erők (az első kerekeknél max. 6 kN, hátul max. 5 kN) aktívan megtámasztják a karosszériát és csillapítják a nemkívánatos mozgásait.

Minden keréknél egy-egy speciális csillapító egység van beépítve a futóműbe, amelyek két kamrával, szabályozható szeleppel és hidraulikus nyomástárolóval rendelkeznek. Ezek a részegységek hidraulikus csövekkel vannak összekötve az intelligens villanymotor/szivattyú egységekkel a 48 V-os hálózatban. Ha egy szivattyú működésbe lép, a hidraulikafolyadék mozgása nyomáskülönbséget idéz elő a csillapító egységben, ami a futóműre ható aktív erőt generál. Minden kerék motor/pumpa egységét a központi vezérlő számítógép irányítja, amely még felügyeli a szelepeket és a légrugók kompresszorait is, vagyis az egész futóművet.

Az új E-Active Body Control a 20 szenzorjának és a szélvédőbe épített sztereo kamerának köszönhetően előrelátó módon reagál a különböző helyzetekre, a vezérlő elektronika másodpercenként 1000-szer elemzi a vezetési szituációt és ennek megfelelően állítja be a futóművet. Azért kellenek a kamerák, hogy az útfelület minőségére prediktíven reagálhasson a rugózás és a csillapítás, vagyis, hogy a Mercedesek királya időben felkészülhessen az úthibákra.

Ha a Curve menetprogram ki lett választva, akkor az S-osztály a természetessel ellentétes irányban, enyhén (legfeljebb 3 fokban) bedől a kanyarban, ahogy egy motoros tenné a kétkerekűjével. Ennek hatására kisebb keresztirányú erő hat a bent ülőkre, ami növeli a komfortérzetet.

Az E-Active Body Control mindemellett még arra is képes, hogy rossz úton az elektrohidraulikus elemek nagyobb amplitúdójú mozgásából áramot termeljen, aminek köszönhetően az egész aktív futómű energiaigénye csak a fele annak, mint amennyi az előző S-osztály aktív futóművének (Magic Body Control) volt.

Aktív hátsókerék-kormányzás

A luxuskategóriás vetélytársakhoz hasonlóan az S-osztályban is megjelenik az összkerék-kormányzás, mégpedig rögtön kétféle verzióban. Ezek közül az egyik 4,5, a másik akár 10 fokos hátsó kerékelfordulást is lehetővé tesz, utóbbival az S-osztály fordulókörének átmérője mindössze 10,5 (összkerékhajtással 10,7) méter – ez több mint 2 méterrel kisebb a régi S-osztályénál, sőt, még az aktuális A-osztályét is veri. A rendszer 60 km/h alatti sebességnél az elsőkkel ellentétes, afölötti sebességnél párhuzamosan fordítja el a hátsó kerekeket, előbbi a manőverezhetőséget, utóbbi a stabilitást növeli. Amelyik autóba megrendelik a 4Matic összkerék-kormányzást, azokban a normál elsőkerék-kormányzásnak egy 15 százalékkal közvetlenebb áttételű változatát építik be. A 10 fokos hátsó kerékelfordítást lehetővé tevő drágább rendszer esetében legfeljebb 255/40 R20-as méretű kerekeket lehet felszerelni.

Biztonság

Természetesen a ma létező összes vezetéstámogató rendszer elérhető az 5 radarral, 5 kamerával és 12 ultrahangos érzékelővel ellátott S-osztályhoz, de vannak igazi világújdonságok is. Például az autót mindig a sáv közepén tartó kormányzási asszisztens már erősebb kanyarokat is képes önállóan bevenni, országúton felfestés nélkül is tartja a távolságot a padkától, és autópályán arra is képes, hogy középről letérve elengedje a hátulról érkező, megkülönböztető jelzést használó kocsit. Az előzésre is képes sávtartó asszisztens már 250 km/h-ig használható, működése során a többi közlekedő várható mozgását is figyelembe veszi, a vészjelzéseit nem csak hanggal és műszerfalon, hanem a kiterjesztett valóságot használó head up display-en és a belső hangulatvilágítást felhasználva is küldi. A táblafelismerő rendszer akkor is figyelmezhet, ha piros jelzésű lámpán haladna át a Mercedes.

Ha oldalütközés-veszélyt érzékelnek a feláras E-Active Body Control aktív futóművel felszerelt autó radarjai, akkor pár tizedmásodperc alatt 80 mm-el megemeli a megfelelő oldalon a futóművét, így az oldalról érkező másik jármű az igen masszív küszöbbe, és nem az ajtókba fog becsapódni, ami jelentősen csökkenti az utasok sérülésének veszélyét. Természetesen az előző S-osztályban 2015-ben bevezetett belső védelmi rendszer is megmaradt, amely az ülések külső oldaltámaszainak felfújásával tereli az utasokat az autó közepe felé, ha oldalütközés-veszély áll fenn.

A biztonságról szólva még fontos megemlíteni, hogy 20 vezetéstámogató rendszer és 10 légzsák jár alapáron, de felárért lehet még 8 hátsó légzsákot is kérni, köztük oldal- és övlégzsákokat is, utóbbiak az övnek a testre gyakorolt nyomását osztják el nagyobb felületen. Elöl a középső légzsák világújdonság, a feladata az, hogy oldalütközés esetén a két első utas feje ne tudjon összekoccanni. Szintén világújdonságnak számítanak a csöves struktúrájú, 70 literes hátsó frontlégzsákok, amelyek az első ülések háttámlájából robbannak ki baleset esetén.

A W223-as Mercedes-Benz S-osztály a németországi Sindelfingenben, a Mercedes Factory 56 nevű új, karbonsemleges gyárban készül, az első példányok várhatóan még idén megérkeznek a kereskedésekbe.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.06
Levélben fordult az olasz miniszterelnök az Európai Bizottsághoz a hibrid járművek 2035 utáni....
2025.12.06
A McLaren világbajnoki pontlistát vezető brit pilótája volt a leggyorsabb a Forma-1-es szezonzáró....
2025.12.06
Ludwig Fazel december 1-jétől  a Volkswagen-csoport új csoportstratégiai, csoporttermék-stratégiai....
2025.12.05
Ki gondolná, hogy a világ legnagyobb dömpere nem a svéd Volvo, nem az amerikai Caterpillar, de még....
2025.12.05
Az Autós Nagykoalíció a 2025/2026-os tanévben is meghirdette az Autós Szakmák Tanulmányi Versenyét....
2025.12.05
Made in Európa.   ..
2025.12.05
Csütörtök este egy személy meghalt egy közlekedési balesetben Halbturn és Andau (Neusiedl am See....
2025.12.05
Az európai autóipar bealudt, majd elkezdte saját maga alatt vágni a fát. Az ilyen lépések eredménye....
2025.12.05
A két év múlva megvásárolható GR GT legalább 650 lóerős, V8-as ikerturbós benzinmotorra épülő....
2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....