Porsche Macan

A Macan tisztán elektromos hajtásra váltása merész döntés volt a Porschétól, mivel a luxus szegmensbe tartozó elektromos járművek iránti kereslet az USA-ban és Európában is visszaesett. A kínai piacon pedig gyakorlatilag összeomlottak a Porsche eladásai. A cég sajnos nem éleszti már újra a benzines Macant, de jelenleg egy olcsóbb utód fejlesztésén dolgoznak.
Az Autocar beszámolója szerint az 'M1' kódnévre keresztelt SUV az új Audi Q5 ikertestvére lesz, ami a márka prémium belső égésű motorjával (PPC) fog megépülni. Az eredeti Macan egyébként a Q5 ikertestvére volt, de a Porsche rengeteg pénzt és energiát tett bele abba, hogy az autó méltó legyen a stuttgarti márka címeréhez. Ezek a fejlesztések pedig magukba foglalták az új V6-os motorokat és a teljesen egyedi összkerékhajtást is.
A hamarosan megjelenő SUV-nál viszont ez nem lesz így. Az Autocar szerint az 'M1' ugyanazt az elsőkerék-hajtáson alapuló Quattro Ultra összkerékhajtású rendszert fogja használni, mint a Q5 és a többi új Audi modell. A Q5-ben a rendszer a legtöbb normál vezetési helyzetben elsőkerék-hajtásúként működik, de szükség esetén hátra tudja tolni a nyomatékot. A motor teljesítmények maximum 70 százalékát tudja hátra csoportosítani, és egyes modellekben a Quattro Ultra egy elektronikus hátsó differenciálművet is alkalmaz, amely képes eloszlatni a nyomatékot a tengelyek között.
Ez egy hatékonyabb rendszer, mint a hagyományos Torsen-középponti differenciálműves Quattro összkerékhajtás, vagy az eredeti Macan kipörgésgátló rendszere, amely mindig a hátsó kerekekre irányította a teljesítményt. Ez segíti majd a Porschét (és más autógyártókat is) az egyre szigorúbb üzemanyag-fogyasztási és emissziós célok elérésében, amelyekkel manapság az USA kivételével mindenhol szembesül.

A Quattro Ultra használata olcsóbb és egyszerűbb is a Porsche számára. Amikor a legutóbbi nyáron megerősítették az 'M1' projektet, Oliver Blume, a Porsche vezérigazgatója elmondta, hogy a márka célja az, hogy nagyjából 3 éven belül megalkossa az új SUV-t.
A Porschénak pedig ott kell spórolnia, ahol csak tud. A Taycan eladásai meredeken zuhantak, mivel az amerikai védővámok súlyosan érintik a Porschét is, a kínai vásárlók pedig teljesen elutasítják már a külföldi márkákat, így a Porschét is. Az elektromos 718 Boxster és Cayman modellek eladásai is jelentősen elmaradnak a tervezettől, és nehéz lesz majd eladni őket, amikor megérkeznek, mivel úgy tűnik, nincs megfelelő kereslet az elektromos sportautókra.
A német márka egyébként még soha nem készített elsőkerék-hajtáson alapuló összkerékhajtású modellt. Ez annak volt betudható, hogy a hátsókerék-hajtást részesítették előnyben a kiváló vezetési dinamika megtartása érdekében. Azzal kapcsolatosan viszont nem lehet okunk aggodalomra, hogy az 'M1'-et kevésbé lesz élvezetes vezetni az új rendszernek köszönhetően. Viszont ez is jól mutatja, hogy egy olyan vállalatnak is használnia kell már a gazdaságosabb megoldásokat, mint a Porsche - amelyet egykoron az egész autóipar irigykedve figyelt.
Képek forrása: Porsche, Audi