Bosch

Bosch iBooster: Intelligens szabályozás fokozza a fékerőt

2013.08.29.

A gépkocsik fékrendszerei egyre erősebbé váltak az elmúlt évek során, miközben az ABS és ESP technikák jelentősen fokozták a biztonságot. A fékerő növelésére szolgáló vákuumos fékrásegítők technikája azonban szinte változatlan maradt.

Mindeddig csupán korlátozott lehetőség nyílt a fékezési és motorfék-fázisok alatti energia-visszatáplálásra, s a vezető pedálerejének megnövelése is csupán egyetlen előre meghatározott mértékig volt megoldható. A Bosch mára kifejlesztette iBooster technikáját, amely elektromechanikus fékrásegítőként mindig a fékezés megkezdésekor adott szituációnak megfelelő támogatást nyújtja. Sőt, az iBooster a komponensek modulrendszerű koncepciójára épül, amely alapján a Bosch szinte bármilyen járműkonfiguráció számára optimális fékrendszert állíthat össze. Az innovatív berendezés sorozatgyártása 2013-ban veszi kezdetét három szériamodell számára. Középtávon e technika számos gépkocsiban felválthatja a hagyományos fékrásegítőket.

Fokozott visszatáplálással megnövelt hatótáv
Annak érdekében, hogy a hibrid és elektromos hajtásrendszerű járművek elérjék a kívánt hatótávot és üzemanyag-takarékosságot, a fékezési és motorfék-fázisok során a lehető legtöbb energia visszatáplálását kell megoldaniuk. Ideális esetben az autók pusztán azzal is lelassíthatóak lennének, hogy elektromos motorjuk generátorüzemre váltva, mozgási energiájukat elektromos energiává alakítja vissza. Ezzel megelőzhető lenne az értékes energia elvesztése a fékezések során. A Bosch iBooster a hagyományos fékezési folyamatok során veszendőbe menő szinte teljes energiamennyiséget visszanyeri, miközben pusztán az elektromos gép segítségével akár 0,3 g lassulást is produkál. E tartománnyal a mindennapos közlekedés csaknem minden fékezési manővere lefedhető. Amennyiben a vezető erősebben fékez, az iBooster a főfékhenger igénybevételével a hagyományos úton állítja elő a szükséges további rendszernyomást.

A vezető mindeközben mit sem érzékel a motor és a fékek közötti harmonikus együttműködésből, mivel a fékpedálon érkező visszajelzés mindvégig normális marad.
 

A Bosch egy elektromos motort épített iBooster konstrukciójába, amely kettős fogaskerék-áttétellel szabályozza a fékrásegítés mértékét az adott menethelyzet szerint igényelt támogatás szolgálatában. Ezzel feleslegessé válik napjaink megszokott és költséges eljárása a folyamatosan rendelkezésre álló vákuum érdekében, legyen szó akár a motor vagy önálló szivattyú által előállított depresszióról. Nem csupán önmagában ezzel takarítható azonban meg üzemanyag, e technika ugyanis a takarékosságot célzó funkciók szélesebb körű használatát is lehetővé teszi, például a motor ideiglenes leállításáért felelős start-stop rendszer révén.

Fokozott biztonság és kényelem
Az elektromechanikus koncepció további előnyökkel is szolgál. Amennyiben az előrelátó vészfék-asszisztens veszélyhelyzetet érzékel, az iBooster mindössze 120 ezredmásodperc alatt felépíti a maximális rendszernyomást, azaz mintegy háromszor gyorsabban a hagyományos rendszereknél. A vészhelyzetekben az iBooster így gyorsabban lefékezheti az autót, mint a megszokott fékberendezések. Az iBooster az ACC feladatát is átveheti, miközben kimondottan lágyan egészen a megállásig fékezi az autót, mégpedig kényelmesen és hangtalanul. Ez utóbbi erény különösen a csendes üzemű elektromos járművek esetében fontos, amelyek utasterében jobban érvényesülnek a környezeti zajok.

A fékrendszer előre meghatározható jelleggörbéi annak lehetőségét is biztosítják a fejlesztők számára, hogy a vásárlók igényei szerint határozzák meg a fékpedálon érzékelhető visszajelzéseket.

 

Amennyiben az adott modell „sport”, „comfort” vagy „economy” üzemmódokat is kínál, a fékek ennek megfelelően lágyabban vagy agresszívebben reagálhatnak. Ugyancsak lehetséges a rásegítés az adott menethelyzet függvényében kivezérelt mértékének változtatása is, például a vészfékezések esetére.
 

Modulrendszer az alkalmas fékberendezésért
Az iBooster fékkomponensek modulrendszerű koncepciójának részeként született, amelynek alapjain a Bosch egyszerűen az adott gépkocsi, illetve ügyféligények szerint állíthatja össze a fékrendszert, bármilyen méretről, hajtásrendszerről és vezetőtámogató rendszerekről van is szó. A fékrásegítő feladatára e modulrendszer az iBooster vagy a hagyományos vákuumos rásegítés technikáját kínálja. A fékszabályozásra a hagyományos ESP vagy a kifejezetten a hibrid és elektromos hajtásrendszerű járművek számára kifejlesztett ESP áll rendelkezésre. A Bosch e modulrendszerű megközelítése különösen a többféle hajtásrendszert is kínáló modellek esetében jelent páratlanul kedvező lehetőségeket.

Fokozott rugalmasság az autógyártók felé
Amint egyre bővül a járműmodellek és hajtásrendszerek kínálata, úgy válik mind komplexebbé technikájuk is. Szabadon programozható fékkarakterisztikájának köszönhetően ugyanolyan Bosch iBooster rendszerek építhetők az egyes modellsorozatok különböző tagjaiba, miközben minden esetben testre szabott jelleggörbékkel szolgálnak. A programozás folyamata a gyártósor végén gyorsan és egyszerűen zajlik, s a bal-, illetve jobbkormányos modellekhez is könnyen illeszthető. Maga a fékrásegítő egység tisztán elektromechanikus, így nem tartalmaz fékfolyadékot, azaz hosszirányú tengelye mentén igény szerint elforgatva építhető be. A tervezők már a jövő autóvezetésére is gondoltak: a Bosch ESP rendszerével együtt alkalmazva rendelkezésre áll az automatizált vezetésű járművek számára biztonsági okokból szükséges rendszer-redundancia.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.19
A debreceni autógyárát érintő társasági szerződést kötött a BMW Group a Lufthansa légitársasággal,....
2024.04.19
Koldus vagy királyfi, aki belépett? Örök dilemma ez ékszerüzletben, autókereskedésben,....
2024.04.19
Nagy esemény a MINI háza táján: a tisztán elektromos meghajtású MINI Aceman a 2024-es Pekingi....
2024.04.19
Ha ezt használja, megőrzi autója értékét.   ..
2024.04.19
A CX-60 után a vadonatúj Mazda CX-80 a második modell Európában, amelyet a Mazda nagy platformjára....
2024.04.19
Mostanában a szokásosnál is több szó esik a BMW legutóbbi 5-ös sorozatáról.  ..
2024.04.19
Az új BMW X3 a BMW Group dél-franciaországi, Miramasban működő tesztközpontjában a sorozatgyártás....
2024.04.19
A külső design alapján egy erőteljes és stílusos SUV rajzolódik ki, a frissítést követően a modell....
2024.04.19
Az idei első negyedévben megkötött teljes körű casco-szerződések átlagdíja 206 900 forint volt, 5,9....
2024.04.19
A kvalifikációt az első szakaszt követően negyedórára félbe kellett szakítani, mivel lángra kapott....