járműtörténelem

A DAF legendája, amely mindkét irányban azonos sebességgel ment

2023.07.16.

Bár a holland műszaki szakembereket a kreativitás jellemezte, ha az autó történetének első fél évszázadát áttekintjük, a konstruktőrök nem jeleskedtek. Csak az 50-es évek vége hozott áttörést. A DAF nem tartozott a nagy sorozatban gyártott autók közé, de története érdekes és tanulságos.

Szerző: Bánffi Tibor

1895-ben, az autózás hajnalán elkészült az első hazai autó a Spijker fivérek és Eysing munkája nyomán. Ezután több évtizedes szünet következett. Az 50-es évekig csak külföldi mintára gyártottak autókat. A holland járműveket a tehergépkocsik és az autóbuszok képviselték. Szerencsére az 1928-ban alapított DAF cég felkarolta a hazai személygépkocsi gyártás ügyét. Nem elhanyagolható tényező volt, hogy egy merész húzással a gépkocsiba az egyik tulajdonos szabadalma (Hub van Doorne), variomatic váltója került.

1. A DAF első autója a 600-as (1. ábra.)

A három éves fejlesztést követően 1958-1963 között gyártott DAF 600-as az Európát jellemző trendhez igazodott megfizethető családi modellként. Nagy kereslete volt a mikró és a kisautóknak. Még a luxus márkák is kirukkoltak mini kocsijukkal (pl. BMW Isetta). A DAF kilógott a sorból a kulturált automata váltójával. A 3.6 méteres kocsiban helyet foglaló utasok kényelmesen helyezkedtek el annak ellenére, hogy a viszonylag terjedelmes váló lecsípett a csomag- és utastérből. Az oldalsó irányjelzőt a B oszlopra helyezték.

Szenzációnak számított, hogy a súrlódásnak kitett helyeken nem voltak kenési pontok (zsírzógombok), így mérsékelve a karbantartási igényt és kitolva a karbantartási ciklusokat. A léghűtéses kéthengeres 590 köbcentis boxer motor mindössze 22 lóerőt produkált, ami 90 km/órás végsebességre volt képes. Az üzemanyag-fogyasztás 6-7 liter körül alakult. A műszerfal csak alapvető dolgokról tájékoztatott, de nem nélkülözte az időmérő órát. A modellpaletta 1961-ben Pick-uppal bővült. 1963-ig 30.150 darab készült, ebből 28.747 volt Luxus kivitel volt.

1961-ben jelent meg a Dave 750-es nagyobb motorral. A végsebesség 105 km/órára nőtt. Az összes változattal együtt 24.946 darab készült 1963-ig.

2. DAF 30/31/32 Daffodil (nárcisz) típusok (1961-1967) (2 ábra.)

Az előző 750-eshez képest az elejét áttervezték, és gazdag krómozást kapott. Nem titkoltan ezzel a módosítással az európai és amerikai piacot célozták meg – mérsékelt eredménnyel. Jellegzetessége, hogy a kormányon egy nárcisz motívum volt. Típusváltozataiból 130 ezer darab talált gazdára. Újabb változata kisebb módosításokkal 33-as jelzéssel több mint 100 ezer készült.

3. DAF 44 (1967-1974) (3 ábra.)

Az olasz dizájner, Giovanni Michelotti teljesen áttervezte a karosszériát, ami modern stílusos, tágas és igazán szép megjelenést kölcsönzött. 844 cm3-es, 40 lóerős motort kapott. A végsebesség 123 km/órára nőtt.

4. DAF PONY (1967-1969) (4. ábra.)

A platós kisteherautó zárt és nyitott vezetőfülkével és nyerges változatban is készült. A borítás sík lemezekből állt össze a gazdaságos gyártás és javítás érdekében.

A tervezők a 60-as évek végén felismerték, hogy az áruszállítás, áruterítés, mezőgazdaság terén hasznos lehet egy egyszerű, takarékos, könnyű kisteherautó. A DAF a Ponyval a Steyer-Puch a Haflingerrel, a Multicar az M24-es típussal állt a csatasorba. Az egyik legszellemesebb megoldás a sikeres autós-motoros múlttal rendelkező Réfy Imre tervezőasztalán 1968-ban született meg Kopetka Gábor közreműködésével. Ez volt a Trabant motoros, összkerékhajtású PULI 750. 1970-es BNV-n bemutatott járművet élénk érdeklődés kísérte. A Steyer-Puch már gyártotta a Haflingert, de a magas ár miatt csak svájci hadsereg vásárolta. A gyár meghívására Réfy és Kopetka eleget tett. A kooperációból végül semmi sem lett. Rá egy évre a Multicar kihozta a kétüléses járművét, ami kísértetiesen hasonlított a Pulira, pedig a találmányt szabadalom védte. A kudarcok sorozata – csak két Puli készült - annyira megviselte Réfy Imrét, hogy a színpadtechnikában kamatoztatta tehetségét, kreativitását.(4.a ábra.)

5. DAF 55 SEDAN 1967-1972 (5 ábra.)

Az előző típushoz képest a hűtőrács módosult. A gépkocsiba 1100-as 50 lóerős Renault motor került. Dinamikus menettulajdonsággal rendelkezett, 136 km/órás végsebességgel. Megjelent a sportos Marathon sedan és kupé kivitelben.

6. DAF KALMAR  1968-1971 (6. ábra.)

A típus a svéd posta megrendelésére született. A két utas mögött elválasztva tekintélyes rakodó tér kapott helyet. 844 cm3-es, takarékos motorral szolgálta a gazdáját.

7. DAF 66 1972-1975 (7. ábra.)

A tervezésnél törekedtek a biztonságra a nagyobb ütközőkkel. Finomra hangolt De Dion felfüggesztést kapott, ami csak a luxus kategóriás kocsikra volt jellemző. A kezelhetőség, a biztonság és a kényelem egyedülálló volt ebben a szegmensben. A Marathon változatok (sedan, kombi, kupé) az 1100-as mellett 1298 cm3-es motort is kaptak. Ezt a típuscsaládot gyártották utoljára DAF márkajelzéssel. A típust később Volvo márkajellel tovább gyártották. A kínálatban itt is megtaláljuk a Marathon sedan és kupé változatokat az 55 Marathon dizájn elemeivel.

8. DAF 66 YA MILITARY 1974 (8. ábra.)

A DAF 66 YA katonai változatot a holland hadsereg részére fejlesztették. Egyetlen polgári kivitel is készült, amely a DAF Múzeum féltve őrzött kincse.

9. VOLVO 343 és 345 SEDAN/LIFTBACK 1976-1982 (9. ábra.)

Eredetileg DAF 77 jelzéssel tervezték a gyártást, de közben a márka a Volvo érdekkörébe került. Volvo, mint a biztonsági autó élharcosa finomított a konstrukción, nem mellőzve a aerodinamika fontosságát. Megjelenését összehangolta a Volvo stílusával. A 343/345-ös típus már 4.2 méteres hosszával kényelmes utasterével az igényes kivitelezést testesítette meg. A modell borsos árában is tükrözte a kiváló „Volvo” minőséget. A legyártott 374 ezerből 235 ezer CTV váltóval készült.

10. VOLVO 340 és 360 LIFTBACK / SALOON 1982-1991 (10 ábra.)

A 343/345-ös szériát tovább finomították. A 340/360-as típuscsalád már igazi luxus volt kompromisszumok nélkül. A 360-as típus két literes, 103 lóerős motort kapott. A nagyobb teljesítmény lendületesen mozgatta a járművet akár 180 km/ órás sebességgel. Az 537 ezer darabból 235 ezer örökölte a variomatic váltót, amely 32 évet élt.

11. AUTOMATA VARIOMATIC SEBESSÉGVÁLTÓ MŰKÖDÉSE (11 ábra.)

Valamennyi DAF személygépkocsi különlegessége a variomatic nyomatékváltó volt.

A variomatic sebességváltó Hub van Doorne 1958-as találmánya. A DAF 600-as kisautó volt az első amely ilyen váltót kapott, amit röpsúlyos automata tengelykapcsoló kötött össze a motorral. Működése teljesen eltér a bolygóműves (pl. Ford T modell), valamint a hidraulikus nyomatékváltóktól (pl. az 50-es 60-as évek amerikai autói). A fokozatmentes automata váltó a luxus autók sajátja volt és igazi unikumnak számított az alsó szegmensben.

Működését három fizikai tényező jellemezte:

1. A fordulatszámtól függő centrifugális erő. Röpsúly szabályozta a ékszíjtárcsa párok távolodását, illetve közeledését

2. A szívócsőben keletkező vákuum gázadásnál korrigálta a centrifugális erő hatását

3. Az ékszíj önfeszítését egy „ellen” rugó beiktatásával oldották meg.

Ezen három tényező együttes hatása tette lehetővé az automatikus vezérlést.

A szerkezet differenciálmű nélkül üzemelt, ezért két pár ékszíjtárcsára volt szükség. A tárcsa egyik fele fixen állt, a másikat az említett röpsúly mozgatta és a szívócsőben létrejött vákuum korrigálta a helyzetét a tengelyen. Az ékszíjat fém lánccal erősítették meg a nagy igénybevétel miatt. Gyorsításnál a centrifugális erő hatására a másodlagos ékszíjtárcsák eltávolodnak s így az ékszíj kisebb felületen gördült. Lassításnál értelemszerűen ellenkező hatás érvényesült. Állandó sebességnél az ékszíjtárcsák nyomaték szempontjából optimális pozíciót vettek fel. A másik tárcsapár is két részből állt a tengelyre szerelt tekercsrugóval kiegészítve, annak érdekében, hogy a szíj mindig kellően feszes maradjon.

A differenciálmű hiánya ugyan a gumi és az ékszíjak gyorsabb kopásával járt, de növelte a gumi tapadását, következésképpen a jármű úttartását.

12. Sikerek a rallye és Formula 3 versenyeken (1965-1968) (12. ábra.)

A differenciálmű nélkül a hátsó kerekek állandó tapadást biztosítottak az útfelületen, mérsékelve kanyarodáskor a kicsúszást. Ezt kamatoztatták a rallye versenyeken F3-as futamokon.

Az első F3-as versenykocsikat 1965-ben egy Alexis Mk5-ös alvázra építették.

A következő évben a Brabham BT18 típusú versenyautóba épített variomatic váltóval vettek részt a futamokon. Rendre az első hat helyen végeztek és Mike Beckwith a 3. helyen ért célba.

1967-ben a csapat már saját tervezésű konstrukcióval szerepelt. 1 literes motor teljesítményét a váltó hatásfoka csökkentette. Síkos felületen az autó előnyt élvezett a kiváló tapadással. Az év csúcspontja Mike Beckwith szezonvégi győzelme volt, amikor az utolsó évzáró futamon leiskolázta a teljes mezőnyt.

Az 1968-as évben – néhány fejlesztés ellenére elmaradtak a korábbi sikerektől és eladták az istállót.

13. DAF flúgos futam

Nem hagyhatjuk figyelmen kívül a rendkívül látványos DAF gépkocsikkal megtartott flúgos futamokat. A szervezők nem gondolták, hogy minden idők egyik legkülönlegesebb és legszórakoztatóbb autóversenye lesz. Az volt a lényege, hogy a gépkocsik hátramenetben birkóztak egymással. https://www.youtube.com/watch?v=lLgPTJWAysY

A „baromság” még Max Verstappen és Yuki Tsunoda szupersztárokat is megfertőzte. A száguldás bajnokai 2022-ben végig vigyorogva megküzdöttek egymással a széria DAF 66-os verdákban. A 300-as száguldáshoz szokott F1 hősöknek remegett a lába 60 kilométeres sebességnél. https://www.youtube.com/watch?v=pRuLbnEIa90

–"A hátramenetben való vezetés a Forma 1-ben ritkán adódik, de ez valami egészen más volt. Láttam már néhány videót hátrafelé versenyzésről a YouTube-on, de soha nem gondoltam volna, hogy magam is kipróbálom. Milyen nagyszerű élmény." – mondta pillanatokkal a győzelme után Verstappen.

Yuki is elégedetten nyilatkozott:

–"Felejthetetlen élmény volt számomra” – mondta Tsunoda. „Akkor még nem tudtam, hogy ilyen versenyeket rendeztek Hollandiában. Ez egy abszolút csúcspont számomra, és nagyon jól éreztem magam.”

Összegzés: A DAF gépkocsikat 1959-től 1975-ig, mindössze 16 évig gyártották. Legtöbb autógyár ebben az időszakban a bevált modelljeiket több évtizedig preferálták. A DAF típusok gazdag választéka azt igazolja, hogy a konstruktőrök nem tétlenkedtek. Az alapot képező személyautók mellett kombik, kupék, furgonok, pikupok, kisteherautók, mini nyerges vontatók (Pony), kisáru-szállítók (Kalmar), katonai járművek (DAF 66 YA Military), sőt F3-as versenyautók is gazdagították a kínálatot. Csak egy két típus készült 100 ezres szériában, de némelyik az ezres tételt sem érte el. Mindvégig kitartottak a variomatic váltó mellett és minden változat két ajzós volt (a kombi három ajtós). A járművek döntő hányada a Benelux országokban talált gazdára. A soha meg nem térülő magas tervezési és fejlesztési költségek miatt a csődközeli állapot borítékolva volt. Amikor 1975-ben a Volvo felvásárolta a gyárat, a 66-os után elkezdődött - a DAF íróasztalban porosodó tervei alapján - a Volvo 344/345, majd a korszerűsített Volvo 340/360 típusok gyártása. A két utóbbi típusból 370 ezer és 540 ezer készült az átgondolt üzletpolitikának köszönhetően. 1991-ben zárult le a DAF vérvonala, azaz a DAF sztori.

DAF Club Hollandia lelkiismeretesen ápolja a különleges DAF személygépkocsik egyedülálló kulturális örökségét. A tagság közel 3000 autóval büszkélkedhet.

A DAF típusok gyártási adatai:

1. DAF 600 1959-1963 (30.150 db: 1.403 db Standaard / 28.747 db Luxe)

DAF 600 Pickup 1961 (441 db)

 

2. DAF 750 1961-1963 (23.045 db)

DAF 750 Furgon 1961-1963 (751 db)

DAF 750 Kombi 1963 (349 db)

DAF 750 Pickup 1961-1963 (801 db)

 

3. DAF Daffodil 30/31/32

 

DAF 30 1961-1973 (14.886 db)

 

DAF 31 Sedan 1963-1965 53.150 db: 1.430 db Standaard / 25.101 db Luxe / 26.619 db Luxe Extra)

DAF 31 Furgon 1963-1965 (1.571 db )

DAF 31 Kombi 1963-1965 (939 db)

DAF 31 Pickup 1963-1965 (534 db)

 

DAF 32 Sedan 1965-1967 (49.525 db: 993 db Standaard / 22.804 db Luxe / 25.728 db Luxe Extra)

DAF 32 Furgon 1963-1965 (1.287 db)

DAF 32 Kombi 1965-1967 (2.427 db)

DAF 32 Pick up 1965-1967 (435 db)

 

4. DAF 33 1967-1974 (106.534 db: 19.010 db Standaard / 87.524 db Luxe)

DAF 33 COMBI 1967-1974 (4.111 db)

DAF 33 FURGON 1967-1974 (19.445 db)

DAF 33 PIC-KUP 1968-1974 (1.528 db)

 

5. DAF 44 SEDAN 1966-1974 152.635 db: 11.678 db Standard / 7.270 db Comfort / 133.687 db Luxus)

DAF 44 COMBI 1967-1974 (13.918 db)

DAF 55 FURGON 1967-1974 (1.349 db)

 

6. DAF PONY és Trekker 1967-1969

Készült zárt és nyitott vezetőfülkével és nyerges változatban (700 db)

9. DAF 55 SEDAN 1967-1972 (111.906 db)

DAF 55 COMBI 1968-1972 (19.144 db)

DAF 55 FURGON 1968-1972 (1.174 db)

DAF 55 COUPE 1968-1972 (20.039 db)

DAF 55 COUPE MARATHON 1971-1972 (1.791 db)

DAF 55 SEDAN MARATHON 1971-1972 (9.176 db)

8. DAF KALMAR  1968-1971 (2.170 db)

10. DAF 66 SEDAN 1972-1975 (75 766 db: 20.045 db Luxe / 55.721 db Super Luxe)

DAF 66 COMBI 1972-1975 (18.716 db: 4.734 db Luxe / 13.982 db Super Luxe)

DAF 66 COUPE SUPER LUXE 1972-1975 (5.587 db)

DAF 66 1.1 SEDAN MARATHON 1972-1973 (9.208 db)

DAF 66 1.3 SEDAN MARATHON 1973-1975 (13.128 db)

DAF 66 1.1 COUPE MARATHON 1972-1973 (3.416 db)

DAF 66 1.3 COUPE MARATHON 1973-1975 (3.517 db)

DAF 66 1.1 COMBI MARATHON 1973-1975 (1.758 db)

DAF 66 1.3 COMBI MARATHON 1973-1975 (6.429 db)

 

11. DAF 66 YA MILITARY 1974 (1.201 db)

 

12. VOLVO 66 L és DL SEDAN 1975-1980 (55.689 db)

VOLVO 66 GL SEDAN 1975-1980 (23.308 db)

VOLVO 66 L és DL COMBI 1975-1979 (15.227 db)

VOLVO 66 GL GLS COMBI 1975-1979 (19.207 db)

 

13. VOLVO 343 és 345 LIFTBACK 1976-1982 (373.824 db)

VOLVO 345 VAN 1982

 

14. VOLVO 340 és 360 LIFTBACK/SEDAN 1982-1991 (536.558 db)

 

A rajzok a szerző munkái.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.28
A berlini kormány célul tűzte maga elé, hogy az elektromos autók száma Németországban 2030-ig....
2024.04.28
A kis SUV a kompakt külső méreteket a lehető legnagyobb utastérrel és tisztán elektromos....
2024.04.28
A Városligetben rendezték a XI. Országos Rendőr- és Tűzoltónapot. ..
2024.04.28
Egy baleset áldozatainak élete és testi épsége perceken, sőt extrém esetben másodperceken múlhat.....
2024.04.28
A BMW Group Gyár Debrecen is csatlakozott idén a Lányok Napja kezdeményezéshez, melynek keretében....
2024.04.28
A standon kiállított elektromos crossover váratlanul előre hajtott, és öt látogatót, köztük egy....
2024.04.28
A német luxusautó-gyártó Porsche bevétele 9,01 milliárd euró volt az első negyedévben, 11....
2024.04.28
Rangos szakmai versenyen díjazták a Mercedes-Benz duális képzésének tanulóit. ..
2024.04.28
A 45. évfordulót nosztalgiajáratokkal, az alkalomra készült emlékjeggyel és virtuális kiállítással....
2024.04.28
Újra járják az országot a Google autói, Tóbiás és Balambér közlekedési kalandjában bemutatjuk,....