VW

Döbbenetes átalakulás a Volkswagennél

2020.02.21.

A változó autóipari trendek új, villamosított, digitalizált és hálózatba kapcsolt autókat eredményeznek. De nemcsak az autók változnak, hanem az alkatrészek is. Erről beszélt az Automotive Newsnak Thomas Schmall, a Volkswagen-csoport alkatrész-üzletágának vezetője.

A Volkswagen-csoport és maga a márka is markáns átalakuláson megy át, ami azzal jár, hogy átstrukturálják a 35 milliárd eurós forgalmú alktrészgyártó-üzletágat is, azzal, hogy a VW jövőjét jelentő elektromos autók kerülnek a középpontba.

Csakis a villany?

Az Év Zöldautója 2020 díjra jelölt Volkswagen ID.3 szabja meg az új irányt, a Golf méretű kompakt nyáron már a hazai utakon is feltűnik. Az ID.3 számos hagyományos alkatrészt hordoz, vannak ajtajai, ülései és kerekei, ugyanakkor hajtása eltér a szokásostól, teljesen elektromos.

Honnan az elektromos alkatrészek? A Volkswagen nem kíván idegen beszállítótól függeni, saját maga gyártja az ennek megfelelően átalakított és felújított salzgitteri motorgyárban a villamos hajtáshoz elengedhetetlen elektromos alkatrészeket. Sőt, a Volkswagennél tovább mentek, kis szériában akkumulátorcellákat is előállítanak. Ha minden jól megy, 2023-ban már termel a Northvolttal együtt fejlesztett salzgitteri, évi 16 gigawattóra kapacitást előállítani képes új gyár.

Schmall elmondta, hogy látványos és mélyreható fejlődésen megy át a salzgitteri üzem, amely mintapéldául szolgál majd az egész csoporton belül, sőt, az egész német autóiparban. A túlélés és a fejlődés záloga szerinte három dolog: először is meg kell feleltetni a belső égésű motorokat az Euro 7 károsanyag-kibocsátási norma előírásainak. Másrészt fel kell készíteni a motorgyárakat több benzines és kevesebb dízelmotor előállítására, harmadrészt pedig erőteljesen fel kell gyorsítani a villanymotor-gyártást.

Új üzletág, új kihívások

Hároméves előkészítés után jött létre 2019 januárjában a Volkswagen alkatrész-üzletága, amely a világban szanaszét 47 helyszínen mintegy nyolcvanezer dolgozót foglalkoztat. Lengéscsillapítótól féltengelyig, lengőkartól kormányrúdig rengeteg mindent gyártanak. A szervezeti egység fő feladata ugyanakkor évi mintegy tízmillió belső égésű motor és ahhoz kapcsolódó váltómű összeszerelése. Azt azonban a Volkswagennél is jól tudják, hogy ez a termékcsoport lemenő ágban van, 2040-ig úgy kell majd fokozatosan leépíteni ezeket a kapacitásokat, hogy közben a vállalat bevétele ne apadjon. Nem kis feladat!

Iparági információk szerint ma a Volkswagen alkatrész-üzletága 4-5 százalékos nyereségkulccsal dolgozik, a termékcsoporttól függően. Az elkövetkező négy év során jövedelmezőségi szempontok miatt a dolgozók egy tizedének nem hosszabbítják meg a munkaszerződését, de az erős német szakszervezetek és munkaerőpiaci paktumok a következő évtizedben nem teszik lehetővé a dolgozók tömeges szélnek eresztését.

Schmall a lapnak nem erősítette meg a jelenlegi haszonkulcs értékét, de azt elárulta, hogy a VW vezetése 6 százalékos marzsot vár el az általa vitt üzletágtól. Úgy véli, hogy bár a beszállítóik többsége nehezen tudja majd 10 százalék nyereség fölé vinni az eredményét a villanyautókra történt átállást követően, a Volkswagennek ez sikerülhet. Kifejtette, hogy 2025-re a kasseli gyár már több mint egymillió villanymotort állít elő, amellyel a Volkswagent a piac egyik legjelentősebb villanymotor-beszállítójává teszi. Ilyen volumennel pedig irányítani lehet az iparági trendeket - véli Thomas Schmall.

Hozzátette, ehhez a Volkswagen hatalmas mennyiségű pénzt szervez át, csak a villamosítási üzletágra 3,6 milliárd eurót költ 2023-ig. Ez azt is jelenti, hogy már termékek és üzletágak nem, vagy kevesebb pénzt kapnak.

Létfenntartó kapcsolatok

Hogy ne szenvedjenek csorbát az eddig elért eredmények, a Volkswagen együttműködésekre kényszerül. Így lépnek szövetségre a japán NSK-val, hogy közösen gyártva a kormányzáshoz szükséges alkatrészeket, pénzt takarítsanak meg. A felszabaduló erőforrásokkal a Volkswagen tovább fejlesztheti vezeték nélküli kormányrendszereit, hogy közelebb jusson az önvezető technológiák mindennapi bevezetéséhez.

Az NSK-üzletet továbbiak követik majd, úgy tudni, a csoport üléseket gyártó vállalata, a Sitech is fókuszba kerül. Egy további együttműködés lehetővé tenné, hogy a Volkswagen a jövőben az ülések gyártása helyett olyan megoldásokra koncentráljon, amelyek a teljesen automatizált járművekben helyet foglalók kényelmét és biztonságát szolgálják. Schmall elárulta, hogy folynak a tárgyalások cégekkel, de még nem választották ki a megfelelő partnert a Sitech számára.

A hagyományos termékcsoportok mellett teljesen újakra is koncentrál a konszern, ilyen például a használt akkumulátorok újrahasznosítása vagy a mobil energiaértékesítési pontok és hálózatok kérdése. A jövő nemcsak elkezdődött, hanem minden egyes nappal újra elkezdődik.

B. Cs.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....
2024.04.24
Keddről szerdára virradó éjjel egy személyautó megcsúszott a tiszai Huszár Mátyás rakparton és....
2024.04.24
Bár az elektromos autók iránti kereslet továbbra is növekszik, a növekedés üteme közel sem olyan....
2024.04.24
Az M0-s autóút déli szektorán, az M5-ös autópálya felé vezető oldalon, a 6-os főúti csomópontnál....
2024.04.24
- Áprilisban tíznapos amerikai egyesült államokbeli szakmai úton vettek részt a magyar....
2024.04.24
Értékes bajnoki pontokat veszített Losonczy Levente az elmúlt hétvégén a túraautós TCR Europe....
2024.04.24
Itt az új törvényjavaslat.   ..
2024.04.24
Zivatarok alakulhatnak ki, az elsődleges veszélyforrást a villámlás jelenti, emellett esetenként....