Bugatti
Nem véletlenül használt acél helyett alumíniumot Ettore Bugatti, aki már több mint száz éve felismerte a lényeget, hogy nem a motor teljesítményét kell növelni, hanem az autó tömegét kell csökkenteni. A művészetekben és műszaki dolgokban is jártas zseni alapelve franciául így hangzott: „Le poids, c'est l'ennemi”, vagyis a súly, az igazi ellenség. Akadtak olyan követői, mint a Lotus mágus Colin Chapman.
Némileg ellent mond a tételnek a legújabb Bugatti, mely a régi filozófiával és a legújabb műszaki megoldásokkal is igen csak testesre sikerült. Az öt kiló híján két tonnás Tourbillon vásárlóit ez legkevésbé sem érdekli, hiszen bármekkora összeget megadnak a ritka erőgépekért, melyek formailag is igazi remekművek.
Nem véletlenül, hiszen a márka névadója művész volt, mérnök, szobrász és vállalkozó, aki már életében legenda lett: Ettore Bugatti autói az ipari formatervezés csúcsait jelentették, miközben műszakilag korukban nem voltak a legkorszerűbbek: sportkocsijaiba nem épített hatékony hidraulikus fékrendszert, hanem csak huzalos mechanikusat, mert azt tartotta megbízhatónak. Kritikusinak fölényesen magyarázta, hogy „Azért építem az autóimat, hogy menjenek, és nem azért, hogy álljanak”…
Napjainkban már nem kell ettől tartania a bugattisoknak, mert az 1800 lóerős rendszerteljesítményű Tourbillon nemcsak jól gyorsul, de meg is áll, ha kell: 2 másodperc alatt éri el a százat és 445 km/h tempóra képes. Már ha a biztonságos száguldásnak megfelelő ringen feloldják a sebességkorlátozót, mert az alapkonfiguráció 380 km/h.
A 252 kg tömegű, V16 hengeres, 8,3 literes belső égésű motor 1000 lóerős, ehhez jön még a két első villanymotor 2x250 kilowattja, valamint a hátsó 250 kilowattja, ezek együtt adják a hibrid konfiguráció 1800 lóerőnyi rendszerteljesítményét.
A plugin hibrid Tourbillon padlóalagútjába és az ülések mögé épített 800V-os, olajhűtésű, 25 kWh kapacitású akkumulátorok tisztán elektromos WLTP hatótávolság 60 kilométert.
A Tourbillon összkerékhajtású, mindkét tengelyen nyomatékvektor-szabályozással.
A Cosworth céggel közösen fejleszett vadonatúj V16-os konstrukcióval a Bugatti szakított a szűk hengersorú W-elrendezéssel, ahogy eddigi névadási hagyományával, mely szerint az újkori (EB110 utáni) modelleket legendás versenyzőkről nevezték el. A feltöltő nélküli szívómotoros Tourbillont Abraham-Louis Breguet 1801-ben szabadalmaztatott találmányáról nevezték el.
Az analóg műszereket svájci órásmesterekkel terveztek és építettek meg, mert a Bugatti mérnökei szerint a digitális divat mulandó, a mechanikus viszont örök. A 700 grammos panel 60 alkatrészből áll, a titánból és ékkövekből készített műszeregység tűréshatára 5-50 mikron.
A kormányagyra erősített panel óráinak értékei minden manővernél jól láthatók, az érintőképernyő csak a vezető kívánságára bújik elő, akár álló, akár fekvő formátumban.
Az egyetlen alumínium tömbből kimart középkonzol kristályüvegből készült.
A fix rögzítésű ülésekben a vezető kényelmét az állítható kormány mellett a mozgatható pedálsor segíti.
Az ülések mögül induló szolid diffúzor stabilizálja az autót, ha extra leszorítóerőre kell, akkor a kis légterelőket fékszárnyként használja. Ahogy az autó orrában kialakított légbevezető, mely a motorhűtést teszi hatékonyabbá, miközben extra leszorítóerőt is ad.
Az optimalizált vázszerkezettel sikerült némi diétát, ráadásul több hely jutott a csomagoknak.
A karbon-kompozit vázszerkezetet alumínium panelek borítják, a merevítők és a segédváz 3D nyomtatóval készült. Teherviselő elemként szolgál az akkumulátor és a diffúzor is, mely energiaelnyelő konstrukció.
Mindezeknek köszönhetően könnyebb a Chiron modellnél, melytől több részlet is átkerült.
A multilink futómű elöl és hátul is alumínium, az áramlástani szempontoknak megfelelően formázott lengőkarokat alumíniumból kovácsolták, a rugóstagokat 3D nyomtatóval készültek, így a teljes felfüggesztés 45 százalékkal könnyebb Chironénál.
A Michelin Pilot Cup Sport 2 abroncsos kerekein karbon-kerámia tárcsás elektronikus fékrendszer lassítja az autót.
Bugatti hagyománynak megfelelően a Tourbillon is limitált (250) darabszámban készül, az első megrendelők 2026-ban vehetik 3,8 millió eurón nettó árú modellt.
Bugatti Tourbillon
Hajtáslánc
Szívó benzinmotor
Lökettérfogat: 8,3 liter
Max. teljesítmény: 1000 LE
Max. forgatónyomaték: 900 Nm
Max. fordulatszám: 9000 ford/perc
Villanymotor, elöl
Max. teljesítmény: 2 x 250 kW/2 x 340 LE
Max. forgatónyomaték: 3000 Nm(keréken)
Max. fordulatszám: 24 000 ford/perc
Villanymotor, hátul
Max. teljesítmény: 250 kW/340 LE
Max. forgatónyomaték: 240 Nm (keréken)
Max. fordulatszám: 24000 ford/perc
Hibrid konfiguráció
Max. rendszerteljesítmény: 1800 LE
Menetkész tömeg:1995 kg
Elektromos hatótávolság (WLTP): 60 km
Erőátvitel
Sebességváltó: 8 fokozatú DCT
Differenciálzár. elektronikus részlegesen önzáró
Akkumulátor
Üzemi feszültség: 800 V
Max. teljesítmény: 600 kW
Kapacitás: 248 kWh
Méretek
Hosszúság: 4671 mm
Szélesség: 2051 mm
Magasság: 1189 mm
Tengelytáv: 2740 mm
Menetteljesítmények
0–100 km/óra 2,0 mp
0–200 km/óra 5,0 mp
0–300 km/óra mp 10,0 mp
0–400 km/óra mp 25.0 mp
Végsebesség km/óra 380 (445 km/h, ha a korlátozás feloldva)
Forrás: Bugatti
További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!