Év Magyar Autója

Egy lélek, három test - villanyautók a porondon

2021.11.20.

Az Év Magyar Autója zsűri idei harmadik közös tesztjén a Volkswagen-csoport villanyautóit tettük próbára. Vendégünk volt a Skoda Enyaq iV Sportline, az Audi Q4 e-tron és a Pro felszereltségű Volkswagen ID.4.

 
Korábbi villanyautós tesztünkön már sikerült összevetnünk a Skoda és a Volkswagen villanyszabadidő-autóját, akkor az derült ki, hogy az ID.4 mintegy 10 százalékkal fogyaszt kevesebbet az Enyaqnál. Mostani tesztünk során a konszerntestvér Audi is megmérettetett. Ugyan a Q4 e-tron kisebb, mint a másik kettő, ugyanarra az MEB platformra épül, ugyanazt a hajtásláncot használja. Mindhárom elektromos autót a 204 lovas villanymotor hajtotta, amely azonos gyártmányú, nettó 77 kWh kapacitású akkumulátorból táplálkozik. Az előző közös teszthez képest változás, hogy ezúttal az Enyaq iV Sportline járt nálunk.8
Fóton a csonka zsűri. Balról jobbra: Katona Mátyás, Biró Csongor és Csordás Gábor

Visszavett az étvágyból

Ugyanazon az útvonalon konvojban, váltott sofőrökkel hajtva hasonló fogyasztást értünk el, ám ezúttal is a Skoda bizonyult a legpazarlóbbnak, a Volkswagen pedig a leginkább takarékosnak. Az Audi kettejük között végzett. Az ID.4 járt nálam hosszabb teszten is, ahol azt bizonyította, hogy kellő odafigyeléssel és óvatos pedálhasználattal, sok visszatöltéssel (fűtés/klíma és autópálya-használat nélkül) akár 14,3 kWh/100 kilométeres fogyasztás, azaz több mint a vállalat által beígért 520 kilométeres hatótáv biztonságosan teljesíthető. A közös teszten 16,6 kWh/100 kilométer fogyasztást mértünk, ami 463 kilométer távot feltételez a teljesen feltöltött akkumulátor lenullázásával.

4

Az üzlet az első

Egészen más habitust nyújt az Audi Q4 e-tron, amely a Volkswagen családias - ám 19,1 millió forintért mért - , egyterűs hangulatával szemben inkább üzleti jellegű, sportos szabadidő-autóként értelmezhető. Nem mondom, hogy luxus, de még azt sem, hogy prémium, mert utóbbi jelzőt inkább a 24 millió forintnál is többe kerülő Skoda Enyaq iV Sportline-ra aggatom. Félreértés ne essék, az Audi minőségét nem érheti kritika, a felszereltségét talán... Nem volt a drágán (25 millió forint) mért tesztautóban például tolatókamera és automatikus távfénnyel sem segítette az éjszakai közlekedést. Vezetni viszont nagyon jó az Audit, a kocsi nagyon egyben van, masszív, erős és kellőképpen dinamikus. A kormány mögötti fülekkel lehet növelni és csökkenteni a visszatöltés intenzitását, akár egypedálos módban is lehet vele közlekedni, főként, mert van B, azaz erősebb visszatöltést alkalmazó menetmódja is. A hatékonyság-asszisztens ebben az autóban is kiválóan működik, azaz kereszteződések, körforgalmak előtt, sebességkorlátozó tábláknál, illetve a forgalmi helyzetnek megfelelően automatikusa lassít és ha úgy állítjuk be a tempomatot, az előírt sebességet is pontosan betartja.  A saját egyéni tesztem során, amelyről hamarosan külön cikkben is beszámolok, az Audi meglepően keveset fogyasztott (14 kWh/100 kilométert mértem, így azzal is teljesíthető az 520 kilométeres hatótáv). A közös teszten 21 fokra állított fűtéssel, 30 kilométernyi autópályázással és tempós vezetéssel ennél többet mértünk, de a 16,9 kWh/100 kilométer sem sok. Ez 455 kilométeres hatótávot feltételez, amennyiből teljesíthető egy Budapest-Szombathely túra oda-vissza.

közös teszt, év magyar autója

 

Szerepcsere

Furcsa ezt kimondani, de a trióból egyértelműen a Skoda képviseli a prémiumot, az ésszerű luxust. Ez meglátszik az árán és a szolgáltatásain is. Finom az alcantara bőrkárpit, igényes a beltér és az autó dizájnja is sokkal markánsabb a testvéreihez képest. A hajtáslánc azonban torkosabb a többinél, a közel 100 kilométeres teszt során, azonos körülmények között hajtva 17,9 kWh villamos energiát fogyasztott 100 kilométerre vetítve. A hármasból ezzel az autóval egy töltéssel nem juthatunk el Szombathelyre, a visszaúton Herceghalom környékén már nagyon idegesek lennénk, ha nem állunk meg Vál mellett tölteni... A zsűri vezetési stílusában (a túrán ezúttal Katona Mátyás, Csordás Gábor és a szerző vett részt) 430 kilométeres maximális hatótávot tett lehetővé az Enyaq. Kíváncsi vagyok, hogy a novemberi egyéni tesztem során mennyit megy majd el egy töltéssel.

3

Kép és szöveg: Biró Csongor

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.05
A Stellantis-csoporton belül működő Peugeot az elmúlt években több kihívással szembesült, de a....
2025.12.05
Hétfőtől elérhetőek lesznek a 2026-ra érvényes éves autópálya-matricák. 2025. december 8-tól a jövő....
2025.12.05
A napokban állt Föld körüli pályára a Széchenyi István Egyetem iker műholdja a Hunity kisműhold....
2025.12.05
A közúti közlekedés legfőbb témája, a halálos és személysérüléssel járó balesetek csökkentése.....
2025.12.05
Megpróbált meglépni a járőrök elől egy autós, aki ittasan ült volán mögé. Mint kiderült, ő maga is....
2025.12.05
Megérkezett a hazai márkakereskedésekbe az új Citroën C5 Aircross SUV. A 2026-os Év autója döntős....
2025.12.05
2026-ban az Audi egy igazán különleges jubileumot ünnepel: az öthengeres motor 50. évfordulóját. Ez....
2025.12.05
Tudta, hogy Bécsben már nem csak a templomban lehet beszélgetni egy lelki vezetővel? Toni Faber, a....
2025.12.04
A HangZóna mai vendége Mikesz Csaba a Magyar Közút Nonprofit Zrt. műszaki vezérigazgató helyettese....
2025.12.04
Utolsó modellévét valódi újdonsággal indítja a Toyota Corolla, bár szó sincs technológiai....