használtautó vásárlás

Egymilliós lendkereket, valaki?

2022.10.09.

Hyundai ix35 2.0 CRDi vásárlás előtti átvizsgálás.

Még augusztusban történt. Piszok meleg volt, az új Volkswagen Taigo 1.0 TSi DSG tesztautó klímája azonban remekül működött, úgyhogy kényelmesen érkeztem Székesfehérvárra, ahol egy 10 éves terepjáró(cska) várt a vásárlás előtti helyszíni átvizsgálásra.

Import autó szervizkönyvvel

Nagy ritkaság, hogy a tizenéves, 200.000-nél kevesebbet futott autókhoz meglegyen a szervizkönyv, ezt szeretik elveszíteni a kereskedők, hogy „tiszta” lappal induljanak a futásteljesítmény kérdésében. Nos, ehhez az IX35-öshöz megvolt, és tanúsága szerint ,tisztességgel, minden év júliusában márkaszerviben elvégzett karbantartásokon esett át.

Az autót a leolvasható 118.000 km-rel hirdették, utolsó szervize tavaly nyáron, 107 ezernél történt. Futás szerint még nem, de idő szerint már esedékes a karbantartás, bár ugye azt már minden használtautó-vásárló tudja, hogy az első út úgyis egy ilyen szervizeléshez kell, hogy vezessen.

„Premium” felszereltség

Nem egy belépőmodellről van szó. Ebben az autóban megtalálható volt többek között a digitális klíma, 17-es könnyűfém keréktárcsák, elöl-hátul fűthető ülések, Bluetooth-os rádió, sőt, tolatókamera is, amelynek objektívját előbb fedeztem fel, mint a kijelzőjét, az ugyanis a visszapillantó tükör baloldalán jelenik meg hátramenetben. Wooow, 2012-ben!!

A 2.0 CRDI motor a gyengébbik, 100 kW-os változatával állunk szemben, ebben Garret turbó helyett BorgWarner (BV39-es) feltöltő dolgozik. A hatsebességes manuális váltó után egy osztómű következik, amely az állandó összkerékhajtásról gondoskodik a Hyundaiban. Azért merem terepjárónak nevezni, mert a gyártó beépített egy differenciálzárat is, ami komolytalan autóban nincs.

Még javítva sem volt

A karosszérián már első látásra feltűnt, hogy nagyon sok rajta a használatból adódó kisebb-nagyobb sérülés. Ezt általában jó jelnek tekintem, mert így tudjuk, hogy nincs felkészítve a kocsi eladásra. Nem is volt: nem csak a külsején voltak kavicsnyomok, karcok és leverődések, hanem az utastér is éppen csak át volt törölgetve, de a porszívó drótja már nem ért el a hátsó traktusig. A tetőkárpit foltjai, a padló szöszmöszei arról árulkodtak, nem azokat az időket éljük, amikor nagyon ki kell csicsázni egy kocsit, talán idő sincs rá, mert jön a vevő a meghirdetés másnapján.

Belül még beleütközött a szemem az üléskonzolok erősen korrodált külsejébe. Ennek javítása akár házilag is megtörténhet, azonban sok odafigyelést és szerelgetést igényel majd.

Ami talán mégis bosszantó a kasztni meglévő sérülései közül az a bal hátsó krómhatású bevonatú kilincs, amin éppen a bevonat kezdett el csúnyán és (kezet) zavaróan hámlani. Aztán a jó sógorok használták a biztonsági övet, csak nem figyeltek oda, hogy ne lógjon ki, amikor már az ajtót csapják, ezért a baloldali B-oszlop belső (takart) részén kb. 15 db, az ottfelejtett övcsat által okozott kisebb deformáció és fénysérülés éktelenkedett.

Körbe is mértem műszerrel természetesen. Úgy voltam vele, mint a halász a hálójával: nem találtam rajta kivetni valót. A hátsó sárvédőkön mérhető érték kicsit magasabb ugyan, de olyan egyforma értékek voltak mind a két oldalon, annyira stimmelt a színük a többi elemével, hogy megállapítottam, hogy ezt a gyárban fújták ilyenre.

Még álló helyzetben feltűnt néhány dolog

Az egyszerűbb rész a fékalkatrészek kopottsága volt. Ezt a 17-es felnik nyílásain betekintve jól lehetett látni. A tárcsák elöl-hátul oda vannak, vállasak, ezért cserélni kell őket, mégpedig a fékbetétekkel együtt.

Az első féktárcsa

Mindig elmondom, hogy sokan hőzöngenek, hogy hát mekkora tudomány ezt megállapítani, hogy nem mindenki feketeöves autós. Nem mindenki tudja, hogy mikor jó és mikor nem egy tárcsa, vagy betét. Ezek csereérettek, és ehhez az autóhoz – bár sok utángyártott fékalkatrész van- azokból is a minőségibb darabokat nézve 35 ezer alatt nincs féktárcsa előre és a hátsók darabja is belekerül legalább egy húszasba. Betétekkel és munkadíjjal együtt ez elfogadható minőségben legalább 200.000,- Ft-os költség lesz.

A hátsó féktrácsa

A kuplungot rugdosó kereskedő

A szemlén a motort egy csomó minden miatt alapjáraton is működtetni kell. Egyrészt amíg az ember lepróbálja a klímát, ablakemelőket, elektromos kütyüket jó, ha jár a motor, nehogy lemerüljön az akkumulátor (OK, a klímához mindenképp kell), másrészt, a diagnosztikai lekérdezés elő adatai miatt is muszáj kicsit kerregtetni a gépet.)

Szóval, ahogy nézegetem az autót, odajön a kereskedő és néhányat rárúg a kuplungpedálra. Mivel ekkor még nem az autó hangjára koncentráltam, nekem addig fel sem tűnt, hogy valami baj lehet. Ez persze ráirányította a figyelmemet a rendellenesen kerregő hangra, ami valóban feltűnő volt. A kuplungpedál nyomkodására aztán egy időre eltűnt, majd megint visszajött. Sajnos nem lehetett egyértelműen eldönteni, hogy akkor ez most kuplungszerkezet, vagy kettőstömegű lendítőkerék hang. Akármennyire is játszottam a kuplunggal, nem jött a vészes zörgés a lendkerék felől, de erre még visszatérünk.

Rozsdás futómű

A nagy hasmagasság miatt emelő nélkül is jól vizsgálható a Hyundai ix35 alsó része. Alulnézetből amolyan osztrákosan korrodált lengőkarok és bölcsők látványa fogadott, az alvázon viszont még egészen jó volt a helyzet.

A futómű egyébként a próbaúton sem koppant, a rozsda pedig még egy ideig biztosan nem rágja át magát a vaskos alkatrészeken.

A próbaút

A féktárcsák siralmas állapota azonnal hallható is volt menet közben. Hiába próbáltam – ahogy mondani szokták – megvasalni a tárcsákat, a több kilométeres próbaút végére sem múlt el a surrogás, amivel végképp bebizonyosodott, hogy a fékek csereérettek.

Ami pedig a kuplungproblémát illeti, az autó nem ment át az „ötödik sebességben lefullasztom” próbán. 2-2,5 ezres fordulatról, ötösben viszonylag gyorsan felengedve a kuplungot lefulladás helyett jelentős csúszás volt érezhető lábbal és aztán orral is. A kuplungtárcsa, a szerkezet és a csapágy biztosan cserés.

A kettőstömegű lendítőkereket pedig a kuplungcserénél ellenőriztetni kell majd. Nagyon drukkolok, hogy ne legyen baja, mert a gyári ára eszméletlen, én ilyet még nem is láttam: valamivel több, mint egymillió forintba kerül! Utángyártottban sokkal jobb lenne a helyzet, de sajnos csak az erősebbik motorverzióhoz kínál a LUK (még mindig aggasztó) kedvezmények nélkül 450.000-ért alkatrészt.

Ár és érték

Az ix35, főleg AWD verzióban annyira tartja az árát, hogy ez a kocsi 10 év és 110.000 km után is 4 millió forintért került ki a telephelyre. Az alku vége 3.670.000 Ft lett, ebbe azért bele fognak férni az alapvető javítások, de ha esetleg a lendítőkerék is tropa, akkor térdre, imához.

Minden esetre a tájékoztatás után (akkor még úgy tudtam, létezik, vagy jó hozzá az utángyártott lendkerék) úgy döntöttek, megveszik az autót.

Nagyon tudatos autóvásárlóval volt dolgom

Nem csak azért, mert nem sajnálta az időt és a pénzt egy vásárlás előtti használtautó átvizsgálásra, hanem azért is, mert felkészülten tisztában volt vele, hogy tízéves autót venni nem abból áll majd, hogy leszurkolja a vételárat a kasszánál, aztán csak tankolni kell.

Azt gondolom, hogy a feltárt hibák és javítanivalók neki is jó alkualapot teremtettek a csaknem 10%-os árengedményre.

További autós tartalmakért kövesse az Autószektor Facebook oldalát!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
- Több mint öt hónap és a szakszervezetekkel lefolytatott tizenöt tárgyalási forduló után egyoldalú....
2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..