Gumiabroncsok

Életmentő minőség - 2. rész

2016.10.07.

Az előző részben random piaci analízistől elérkeztünk egészen a szerkezeti kérdésekig, melynek utolsó mondatában – stílszerűen - nagy levegőt vettünk.

A cikk első rész ITT elolvashatja!

A hazai Bridgestone képviselet felmérése szerint az autósok elképesztően kevés gondot fordítanak az abroncsnyomás ellenőrzésére. Nem ritka, hogy a sofőrök szezontól szezonig eljárnak anélkül, hogy megnéznék a keréknyomást.

A szervókormány korszakában pedig gyakorlatilag semmi jele nincs annak, hogy nehezebb tekerni a volánt, ami az elégtelen nyomás legtriviálisabb visszajelzése lenne. Az alacsony nyomás deformációt, nagyobb fogyasztást, melegedést, többletfogyasztást eredményez nem mellesleg pedig, mint másodlagos rugóstag vezetési diszkomfortot idéz(het) elő.

A felmérések természetesen a futófelületi mintázatra is kiterjedtek kihangsúlyozva annak mélységét és felületi kiképzéseit. A nyáriaknál eleve mélyebb téli mintázatok kopásával jelentősen csökken a tulajdonságuk, a Bridgestone mérése szerint az alap 9 mm-ről, a még elfogadható 4 mm-re kopott futófelületű guminak csaknem kétszer annyi fékútra van szüksége havas úton 50 km/óráról történő megálláshoz.

Itt jegyezzük meg, hogy a honi előírások, téli-nyári abroncsoknál egyaránt 1.6 mm-ben határozták meg a futófelületi minimál mélységet, de ez már egyik fajta esetében sem elégséges, szóval ne az előírásoknak akarjunk megfelelni.

Az elméletet a gyakorlat követte. A Groupama tanpálya vizes műgyantás felületén tehettük próbára a Bridgestone abroncsait, ahol az azonos teljesítményű autókra felszerelt Bridgestone prémiumabroncsokat állították szembe a budget abroncsokkal. Azonban nem csak minőségi különbség kidomborítása volt a cél. A tesztre beállított autóknál az alacsony keréknyomás hatásai is megtapasztalhatók voltak.

 A vizes, csúszós útburkolatot szimuláló helyzetben rántópaddal fűszerezett teszt látványosan igazolta, hogy a magasabb minőség már egy ilyen helyzetben nem ritkán zebrahossznyi métereket jelent a fékezésnél. A demonstráció fokozása a szintén vizes, műgyantás körpályás „fogócska” volt, itt az autók kanyarsebességének változásában lehetett tetten érni a különbséget.

A programot pedig városi tempónál történő hirtelen kikerülési manőver zárta, az úgynevezett rénszarvas teszt, ami forszírozott helyzetben, nem megfelelő abronccsal és keréknyomás esetén könnyen „rémszarvassá válhat”.

A próbák után nem volt nehéz meggyőznie minket a japán abroncsgyártónak arról, hogy az olcsó abroncsok egy bizonyos sebességig kellő tapadást és vonóerőt biztosítanak; de vannak olyan budget márkák, amelyek magas sebességen már képtelenek a nagy mennyiségű víz kiszorítására, így a gépkocsi szinte minden figyelmeztetés nélkül, irányíthatatlanul „korcsolyázni” kezd az autóvezető alatt.

A prémium abroncsok tervezési, kutatási és tesztelési fázisában pontosan ezeket a jelenségeket küszöbölik ki, hiszen az aquaplaning a legkritikusabb ponton jelentkezhet, így autópályán és nagy sebesség mellett is.

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.03.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 03. 17.....
2025.03.16
A lezserség tempója, vagy a könnyedség sebessége mottóját hirdeti az alig ismert Longbow márka,....
2025.03.16
Heti rajzunk készítője Kelemen István, karikatúrájának címe: Kölcsön kenyér visszajár. ..
2025.03.16
Néha a leggazdagabbak is bedőlnek a csalóknak, csak náluk az elvesztett összeg mértéke is sokkal....
2025.03.16
Jelentős kedvezménnyel vehetik meg a Borsod-Abaúj-Zemplénben élők jövőre a megyei autópályamatricát....
2025.03.16
A potenciálisan visszatérő legendás modell pedig továbbra sem lenne teljesen elektromos hajtású.  ..
2025.03.16
A GR Yaris prototípusba egy új kétliteres turbómotor került bőven 300 lóerő fölötti teljesítménnyel....
2025.03.16
A 633 millió eurós profitot egy olyan piaci környezetben termelte meg a vállalat, ami a jövőben még....
2025.03.16
Andrea Kimi Antonellinek törölték az ötmásodperces büntetését, így alig maradt le a dobogóról. ..
2025.03.16
Megnövelt akkumulátor- és motorteljesítményt, valamint a Lexus tradicionális értékeit még inkább....