autópálya-építés

Elkészül a Kolozsvár és Marosvásárhely közötti autópálya-szakasz

2022.10.30.

Aláírta a romániai közúti infrastruktúrát kezelő országos társaság (CNAIR) a szerződést az osztrák Strabag és a német Geiger romániai leányvállalatainak konzorciumával az észak-erdélyi A3-as autópálya Kolozsvár és Marosvásárhely közötti hiányzó szakaszának befejezéséről - jelenti az MTI.

A CNAIR 2015-ben a román Straco Group által vezetett konzorciumra bízta az A3-as pálya Aranyosgyéres és Maroskece közötti 15,7 kilométeres szakaszának megépítését, de a cég a munkálatoknak alig 40 százalékát végezte el, majd pénzügyi gondjai miatt leállt az építkezéssel. A Straco ellen csődeljárás indult, a CNAIR végül tavaly felbontotta vele a szerződést.

Az újabb versenytárgyalás nyomán augusztusban a Strabag és a Geiger konzorciumát hirdették ki győztesen, amely áfa nélkül 420,34 millió lejért (35,4 milliárd forint) vállalta, hogy három hónap alatt elvégzi a tervezést, 18 hónap alatt pedig befejezi az építkezést a hiányzó pályaszakaszon.

Az útszakaszon két hidat, hét felüljárót és egy csomópontot kell megépíteni. A munkálatokat, amelyekre az építő tíz éves garanciát vállalt, a CNAIR vissza nem térítendő európai uniós támogatásokból finanszírozza.

A Brassó és Bors között tervezett 415 kilométer hosszú A3-as észak-erdélyi autópálya megépítésére 2003-ban közbeszerzési eljárás és európai uniós támogatás nélkül írt alá megállapodást a román kormány az amerikai Bechtel társasággal, de miután - az állami finanszírozás akadozása miatt - a Bechtel hat év alatt csak 52 kilométer pályát épített meg 1,3 milliárd euróért, a felek 2013-ban közös megegyezéssel felbontották a szerződést.

Románia az utóbbi évtizedben elérte, hogy az észak-erdélyi sztráda Marosvásárhely és a magyar határ közötti útvonalát az Európai Unió felvegye a transzeurópai közlekedési hálózatba (TEN-T), és így az építkezés európai támogatások igénybevételével folytatódhatott.

Jelenleg a pályából három szakasz használható, a három együtt mintegy 107 kilométer.

A magyar-román államhatáron áthaladó 5,3 kilométeres szakasz rávezeti a romániai forgalmat a magyarországi M4-es autópályára. Emellett a Kolozsvártól nyugatra fekvő Magyarnádas és Marosvásárhely között eddig 102 kilométernyi autópályát adtak át a forgalomnak. Az Aranyosgyéres és Maroskece közötti hiányzó részen az autósok jelenleg a párhuzamosan haladó E60-as országúton közlekedhetnek.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.04.22
Aranyáron mérik a kicsikéket, legyen az versenykocsi, busz, kamion. ..
2025.04.22
A húsvéti ünnepek négy napja alatt 450 ittas járművezetőt szűrtek ki a forgalomból a rendőrök -....
2025.04.22
A nemrég válságba került német autógyártó, a Volkswagen meglepő módon felpörgeti a termelést fő....
2025.04.22
Az idei év első negyedéve kimagasló eredményeket hozott a Das WeltAuto számára. Ugyanakkor nemcsak....
2025.04.22
A Duvenbeck MAN eTGX teherautókat vásárolt, így járul hozzá a VW-csoport goTOzero hatású....
2025.04.22
Az Audi az A6 modellcsaládját egy klasszikus business Sedannal bővíti. Ez a modell új mércét állít....
2025.04.22
Délutáni és esti kiképzési gyakorlatot tart a kecskeméti repülődandár kedden, szerdán és....
2025.04.22
Márciusban a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, 84 504 személygépkocsi cserélt gazdát....
2025.04.22
Az enyhe időjárás mellett hivatalosan is véget ér a téli gumiabroncsok használatának kötelezettsége....
2025.04.22
878 modellt hív vissza a cég, hogy egy egyszerű szoftveres frissítéssel helyreállítsák a hibát. ..