autóipar

Eltűnt autók nyomában, avagy sámli a tetőn

2022.07.18.

Keményre fordult a ritkítás és tarlóvágás az autógyártóknál, egyre több modelltől, sőt, kategóriától kell elbúcsúznunk.

Miközben bővül az SUV és EV modellek listája, könyörtelenül szedi áldozatait a divat meg a villamosítás: egyre több klasszikus kategóriát törölnek listájukról a gyártók. Januári cikkünk óta jóval hosszabb lett az elmúlt hónapok áldozatainak névsora, most következzen az újabb és bővített összeállítás.

Azt hihetnénk, hogy a dízelek és benzinfalók tűnnek el a szalonokból, mert egyre szigorúbbak a forgalomba helyezési kritériumok a környezetvédelem és a közlekedésbiztonság érdekében, de ez nem igaz, pedig a paragrafus szigorú. A zöldítés keretében egy új személykocsi átlagosan 95 gramm szén-dioxidot bocsáthat ki kilométerenként, minden többletért grammonként 95 euró bírságot kell fizetnie a gyártónak.

A B-szegmensű és lépcsőhátú Thaliától már korábban elbúcsztunk       Forrás: Renault

Ennél is szigorúbb lesz a Fit for 55 csomag, mely azt írja elő, hogy az éghajlatot károsító kibocsátásokat 2030-ig 55 százalékkal kell csökkenteni (1990-hez képest). 2050-re pedig az EU-nak klímasemlegessé kell válnia, azaz attól kezdve minden károsanyag-kibocsátást meg is kell kötni. Több gyártó és kormány szerint is törölni kellene a 2030-as határidőt.

A patyolatakció költségei milliárdokba kerülnek a gyártóknak, amit nem minden kategóriában tudnak kigazdálkodni. Ennek következménye, hogy először éppen a legkisebb és legtakarékosabb belsőégésűeket vezetik ki a gyártásból, miközben egy súlykompenzációs EU-s kiskapunak köszönhetően a nagyobb és nehezebb SUV/crossover modellek megússzák a büntetést, vagy legalábbis enyhébbet kapnak…Nesze neked környezetvédelem!

Kecses volt és jó áron adták a Peugeot SW 207-est       Forrás: PSA

Ráadásul folyamatosan egyre nagyobbak az autók, ami együtt jár tömegük növekedésével. A terepes fazonúak súlya már közelít az amerikai modellekéhez. Leginkább a divatos autók ölik a környezetet, hiszen a terepjárós fazonú autók hiába elektromos hajtásúak, légellenállásuk és súlyuk miatt pazarlóbb energiafelhasználásuk. A magasabb építés nem csak nagyobb fogyasztással, krosanyagkibocstással jár, de rontja a jármű stabilitását is. Sok tulajdonos tisztában van ezzel, de szeret magasan ülni…Ennyi erővel persze építhetnének sámlit is a normál autók tetejére.

Az ezredfordulón Cordoba Vario jelvénnyel kínált kiskategóriás kombit a Seat

A SUV-mániának köszönhetően folyamatosan tűnnek el bevált modellek. Jónéhány praktikus családi autó már az ezredfordulón eltűnt a piacról. Alig volt konkurenciája a Suzuki Swift Sedan változatának, és bár sokáig sikeres volt a Renault Thalia meg a VW Polo Classic, nem lettek követői. Az áldozatok között szerepelnek a kiskategóriás, egészen pontosan a B-szegmensű kombik, melyek mezőnyéből a 206-os és 207-es után eltűnt a Peugeot SW, vagyis a puttonyos változat. Hiába keressük a listákon a Renault Clio Grand Tourt, a Seat Cordoba Variot vagy a VW Polo Variantot. És már a legújabb Fabiából sem készít kombit a Skoda.

A kiskategóriás kombiknál is drasztikusabban mértékben szűkült az egyterűek választéka.

Amint már korábbi összeállításunkban beszámoltunk róla az európai piacról eltűntek olyan korábbi sikeres van-modellek, melyek nem csak méretükben voltak praktikusak és családiasok, hanem gyártásukban is. Ugyanabban a spanyolországi gyárban készült a Ford Galaxy-VW Sharan-Seat Alhambra trió.

Hasonló kooperáció keretében gyártották az 1994-es olasz-fancia Eurovan családot, melynek tagja volt a Jumpy-Scudo-Expert trió, majd ennek műszaki alapjaira állt össze a Citroën Evasion-Fiat Ulysse-Lancia Zeta és Peugeot 806-os kvartett. 2002-ben megújulva és némileg módosított jelzéssel került piacra a 807-es/C8-as/Phaedra/Ulysse. Később a Stellantis családba került a francia és olasz márka, majd a német Opel és a brit Vauxhall.

Az európai változatokat is elérte a tarlóvágás, mert Zafira jelvénnyel már egy egészen más egyterűt forgalmaznak, ráadásul csak átmenetileg. Mert nem az egyesülések és a belső kannibalizmus, hanem inkább a környezetvédelmi szigorítások és a változó divat miatt tűnnek el a piacról klasszikus egyterűek.

Ilyen volt 2019-ig a Zafira (felső kép) és ilyen most (alsó kép)       Forrás: Opel/Stellantis

Már a PSA-val történt egyesülés után búcsúzott az eredeti Zafira, bár ilyen jelvénnyel forgalmazzák még hétüléses Citroëneket és Peugeot-kat, de már nem sokáig, mert idén leálltak a belsőégésű motorosok gyártásával és a klónokból már csak villamoshajtásúak készülnek Peugeot Traveller, Citroën SpaceTourer és az Opel Zafira Life, valamint a Peugeot Rifter, Citroën Berlingo és Opel Combo Life jelzéssel. A van-kategóriából eltűntek olyan klasszikusok, mint a Citroën Xsara Picasso, a Renault Scénic, a Ford B és C Max.

A minivan szegmens eleve „halott”, nyilatkozta a legtekintélyesebb német ágazati elemző, Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen-i egyetem (UDE) autóipari kutatóintézetének (Center Automotive Research - CAR) vezetője a Handelsblattnak, melynek iparági forrásai szerint a Mercedes törli terméklistájáról az A- és B-osztályos modelleket.

Kifutómodell lesz a kecskeméti Mercedes B-osztályosa     Forrás: Gyártó

A radikális profiltisztítás és költségcsökkentés jegyében korábban még születtek olyan párosok, mint a Škoda Superb és a VW Passat, ám a bizniszmenedzser kategóriában is változnak az igények.

A csekély piaci részesedés és kis darabszám miatt korábban kivonult a D-szegmensből Accordjával a Honda és 6-osával a Mazda. Várhatóan ez vár a Ford Mondeóra is, a Samsung által gyártott Renault Talisman sorsa már korábban megpecsételődött az európai piacon, ahová nem érkezik több Kia Stinger. A Stellantisba történt beolvadás után kétséges az Opel Insignia sorsa is.

Alaposan megváltozik a VW Passat koncepciója: idén már nem készül Emdenben négyajtós lépcsőhátú változat, ennek szerepét már átvette a divatosabb Arteon, mely kupés formájával többszázezer vásárlót hódított meg. Aki pedig nagyobb csomagterűt akar, annak ott a shooting brake, ami legalább annyira dögös, mint a ferdehátú változat. Vagyis az igényes üzleti kategóriában is erre buknak a menedzserek, az Arteon immár ötödik éve jelzi, hogyan változik az autódivat még egy konzervatívnak tartott kategóriában is.

Menedzsermodellként a VW 2023-ban dobja piacra az elektromos ID AERO-t, mely a Passatot váltja majd kínálatában.

Az elektromos VW ID AERO száll ringbe a Passat kategóriában

A SUV-divat hatására alaposan megritkul a klasszikus kompaktok és kombik mezőnye: a Ford Puma megfúrta a Focus famíliát, és az Audi, a BMW, valamint a Mercedes is a magasabb építésű, terepes fazonú és nem utolsósorban nagyobb nyereséget hozó változatokra áll át, ahogy a Dacia is, mely erősen suv-osra formázta a Lodgy utódját, a Joggert.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.27
Romániában 8,66 százalékkal nőtt az autóipari termelés az év első hat hónapjában - közölte a....
2024.07.27
A Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint tavaly június végén a tisztán elektromos hajtású....
2024.07.27
Június végén mutatkozott be a hazai újságíróknak az új Peugeot E-3008, a már indulásként elektromos....
2024.07.27
„Az EU soros elnökség kapcsán gyakran rendőrautó vagy rendőrmotor által felvezetett delegációs....
2024.07.27
Az M0-s autóúton, a déli-szektorban, az M1-es autópálya felé, az Annahegyi pihenőnél történt a....
2024.07.27
Az Izraeli Járműimportőrök Szövetsége által közétett legfrissebb kimutatások alapján a kínai....
2024.07.26
Izgalmas autó a kettes kupé, főleg ezzel a kétliteres benzinmotorral. Erős, szép, kényelmes és még....
2024.07.26
Lando Norris, a McLaren brit versenyzője érte el a leggyorsabb köridőt a Forma-1-es Belga Nagydíj....
2024.07.26
A brit fejlesztésű elektromos autó rendkívül gyors töltési képességekkel rendelkezik, viszont a kis....
2024.07.26
Közlekedési baleset történt 2024. július 26-án 15 óra 40 perc körüli időben az M1-es autópálya....