elektromos kerékpár

Érted vagyunk – Elektromos bicikli

2021.12.02.

Jól jön a segítség.

A Generali Biztosító és az Autószektor közös közlekedésbiztonsági sorozata.

Manapság minden az elektromobilitásról szól. Miért éppen a kerékpárok maradnának ki a sorból?

A kerékpározás immár csaknem 200 éve velünk élő jelenség. A bicikli, mint közlekedési eszköz töretlen népszerűségnek örvend. Vannak persze országok, ahol szinte egyeduralkodóvá vált a városi közlekedésben, ilyen például Hollandia, de – köszönhetően az egyre szélesebb körű tevékenységű mozgalmaknak is – hazánkban is egyre többen kerekeznek.

Egy kis segítség

A kerékpározás egyik hátránya, hogy hosszabb utakon, emelkedőkön, bizony kihívást jelenthet a biciklizés, erre a problémára nyújtanak hathatós segítséget az elektromos bringák.

A különböző módszerre megépített akkumulátor és villanymotort is tartalmazó kerékpárok lényege, hogy tekerés közben a kifejtett erővel arányosan képes besegíteni a hajtásba a motor, persze csak addig, amíg az akkumulátor ezt képes táplálni.

Majdnem ugyanúgy kell velük közlekedni, mint a hagyományos bringákkal, de azért érdemes néhány dologra felhívni a figyelmet.

Pedelec fogalom és szabályok

Aki nézelődni kezd az elektromos kerékpárok piacán, hamar találkozni fog a „pedelec” mozaikszóval. A szóösszetétel az angol „pedal” és „electric” szavak összeolvadásából született, jelentése pedig könnyen kitalálható, hiszen ezeket a szavakat mi is használjuk. Technikai értelemben ez elektromos rásegítést takar, hiszen a Pedelec lényege, hogy valamilyen mértékben az emberi erőre is szükség van a haladáshoz, magától, tekerés nélkül nem megy.

A járműkategória szabályozása európai szintű. Fontos az előbb említett működési mód, vagyis, hogy csak pedálozás, tekerés esetén kapcsol be a segítő motor. Szempont az is, hogy a jármű motorjának teljesítménye nem lehet több, mint 300 Watt, és a rásegítés kizárólag 25 km/h sebességig működik.

Létezik az úgy nevezett S-Pedelec kategória is, ahol teljesítménykorlátozás nincs, a rásegítés maximális sebessége azonban már 45 km/h. Ezeknél a járműveknél jogosítvány és biztosítás is szükséges. Bár Magyarországon rendszám még nem kötelező, ahogy az 50 cm3 alatti robogók esetében is, itt is 350 Wattos maximális teljesítmény engedélyezett.

Olyan ez, mint a biciklizés…

…csak sokkal könnyebb, kényelmesebb. Elmondható tehát, hogy a pedelec kategóriába tartozó járművekkel való közlekedés szabályrendszere megegyezik a hagyományos bicikliékkel. A valóban a szabályozásnak megfelelő pedelec-eken nem fordulhat elő az, hogy használója olyan sebességet ér el, amire önerőből nem lenne képes.

Pedelec és biztonság

A bringák jól ismert járművek, ezért felbukkanásukra a közlekedés többi résztvevői sokkal jobban számítanak, mint mondjuk a nemrégiben elterjedt elektromos rollekére.

A rollereknél éppen az a baj, hogy a többi közlekedő számára nehezen felmérhető azok haladási, vagy közeledési sebessége. Egy kerékpártól inkább számítunk 25 km/h-ás sebességre, mint egy rollertől, vagy akár elektromos gördeszkától.

A tudatos közlekedő azonban a Pedelec használata közben is megtesz minden tőle telhetőt a saját és mások biztonsága érdekében is. Bár 40 km/h-ig sehol sem kötelező, helyesen tesszük, ha elektromos kerékpárunkon használjuk a bukósisakot.

Fontos – főképp így a tél közeledtével – hogy pedelec-ünkön is legyen és működjön is a világítás, és azt ne felejtsük el bekapcsolni, ha már esteledik!

A láthatóság szempontjából nem csak a lámpákra támaszkodhatunk, hanem természetesen itt is óriási előnyt jelent a láthathatósági mellény viselése.

Nem szabad megfeledkeznünk a kerékpárosokra vonatkozó szabályok betartásáról sem. Itt elsősorban az irányjelzési kötelezettségre kell felhívni a figyelmet, de fontosak a behajtási tilalmak is.

Járdán nem szabad biciklizni. Lakott területen kerékpárral legfeljebb 40 km/h-val hajthatunk, ugyanez a sebességhatár lakott területen kívül 50 km/h, de ekkor már kötelező a bukósisak. Kerékpárúton legfeljebb 30-al, közös vezetésű gyalog- és kerékpárúton csak 20-al mehetünk.

Cikkünk megjelensét a Generali Biztosító támogatta

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.02.23
Modellfrissítést kapott a cseh gyártó legnépszerűbb modellje, a külső mellett a belső sem maradt....
2024.02.23
Az MG Motor Hungary alig ünnepelte meg első születésnapját Magyarországon, máris újabb mérföldkőhöz....
2024.02.23
A heves havazás fennakadásokat és forgalmi dugókat okoz Tirol útjain – írja az osztrák....
2024.02.23
Már hivatalos képeken látható a BYD prémium almárkájának karcsú szedánja, ami döbbenetesen erős....
2024.02.23
- A világ legnagyobb elektromos autógyártójának számító, kínai BYD magyarországi óriásberuházásával....
2024.02.23
Az áremelés súlyosan érinti a „nagy” autókat.   ..
2024.02.23
- Négy újabb Gripennel erősödik a Magyar Honvédség - közölte Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi....
2024.02.23
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt.....
2024.02.23
A magyar Festipay készpénzmentes fizetés és integrált rendezvénymenedzsment szolgáltató rendszerét....
2024.02.23
Közeleg a 2024-es, UNIX-AMTS Autó, Motor és Tuning Show, ahol Magyarországon először lesznek....