közlekedésbiztonság
Talán kevesen tudják, hogy a közutak mentén elhelyezhető reklámhordozók szabályozásáról külön törvény és a hozzá kapcsolódó kormányrendelet szól Magyarországon. Ezek kimondja többek között, hogy a közutak mentén a reklámok nem villoghatnak, nem lehetnek rajtuk a közúti jelzésekkel összetéveszthető jelek, vagy például nem készülhetnek fényvisszaverő anyagból.
A közlekedők biztonsága érdekében autópályán, autóúton például 100 méteres távolságban jogellenes minden olyan hirdetés, amely 4 m2-nél nagyobb felületű, de ezek közül kivétel képeznek a „közlekedés biztonságát elősegítő közérdekű tájékoztató táblák” – fogalmaz a 1988. évi I. törvény.
Üzenetek az út mentén
Ahogyan azzal az Autószektor magazin is rendszeresen és gyakran foglalkozik, a közlekedés biztonságának ezer és egy összetevője van, és ezekről mind születhet figyelemfelkeltő plakát, amelyek akár elhelyezhetők az utak mellett is.
Főszabály, hogy a hirdetés valamilyen közlekedésbiztonsági üzenetet hordozzon. Lehet ez egy enyhe önkontrollra buzdítás, például a „Ha fáradt, tarson pihenőt” feliratú képek, akár a biztonsági öv használatára figyelmeztető jelzés, de találkozhattunk a Látni és látszani kampány plakátjaival, és ismerősnek tűnhetnek a megfelelő mintázatú gumiabroncs használatára intő plakátok is. Mi most ezek közül emelünk ki és magyarázunk meg két különösen hasznosnak ítélt óriásplakát kampányt.
Megéri?
A gyorshajtás előkelő helyen szerepel a baleseti okokról szóló statisztikában, nem csoda, hogy nálunk is első helyre került a listán. A Generali Biztosító az Országos Balesetmegelőzési Bizottsággal (OBB) karöltve helyezett ki olyan, speciálisan az útvonalra tervezett plakátokat, amelyeken egy sebességmérő műszer látható, amelyről 160 km/h körüli sebesség olvasható le.
Az adott útszakaszon elérhető távolabbi célpontokhoz képest pedig kiszámolták, hogy ilyen mértékű gyorshajtással hány perc spórolható. Nem sok. Például, ha az M3-as autópályán Pest Megye határától száguldunk Debrecenig, akkor csupán 16 perc előnyre teszünk szert, ami alig több, mintha amúgy megállnánk egy egészségügyi szünetre vagy egy kávéra.
Arról már nem is beszélve, hogy a csaknem másfél órás száguldozás alatt milyen veszélynek tesszük ki magunkat, vagy autós társainkat a gyorshajtásunkkal.
Telefonhasználat
Egy monoton autópályás vezetés szinte csalogatja a sofőrt, hogy útját a mobiltelefon nyomkodásával tegye színesebbé. Ez nem csak tilos, hanem nagyon veszélyes is.
Ezért szintén közlekedésbiztonsági üzenetet hordozó Generali-OBB plakátkampány téma lett a vakon vezetés. A telefonhasználat nem jelent feltétlenül képernyő tapogatás, vagy – leírni az szörnyű – gépelést a virtuális billentyűzeten. Éppen elég, ha elolvasunk egy beérkező üzenet.
Feltételezve, hogy egy rövid szöveges üzenet elolvasásához 3 másodperc szükséges, kiszámolták, hogy autópályatempót tartva hány métert vezet vakon az, aki ilyet tesz.
130 km/h-ás sebesség mellett másodpercenként több mint 36 métert halad az autónk. Három másodperc alatt ez már több is mint 100 méter és az úton nagyon hirtelen bekövetkezhet bármi, ami a sofőr hathatós közreműködése nélkül tragédiához vezethet.
Szívleljük meg a jó tanácsokat!
A Generali Biztosító országszerte 14 ponton helyezett ki ilyen és hasonló figyelmeztető táblákat. A statisztikák szerint évente 300 millió szempár pillant ezekre az üzenetekre.
Akár a gyorshajtásra, akár a telefonhasználatra, de bármely más, a közúti biztonságunkkal összefüggő üzenet megfontolása és persze betartása életet menthet.
Ha utazás közben a plakátok láttán belátja, hogy éppen a figyelmeztetés ellen vét, lassítson, pihenjen, vagy tegye el a telefonját, mindenképpen megéri, hogy az utazás valóban hosszú távú legyen.
Cikkünk megjelenését a Generali Biztosító támogatta.