vihar

Túlélni a vihart autópályán

2024.09.14.

Mit tegyünk, ha hirtelen leszakad az ég, miközben vezetünk?

 

A kérdés aktuális, tekintve a szeszélyes időjárást, a perzselő nyarat és az ezzel együtt járó viharokat, melyek, úgy tűnik, egyre hevesebbekké válnak. Már nincs kellemes nyári zivatar, langyos eső, mely üde frissességet hoz és nincsenek komótosan összeálló felhők sem, melyek jelzik az égi háborút, ami elől menedéket kereshetünk. Már szinte csak hirtelen ránk szakadó viharok vannak, villámárvizekkel, évszázados fákat kitépő szelekkel és olykor tornádóval.

Mit tegyünk, ha az égi háború akkor ér utol bennünket, amikor vezetünk? És pláne, mit tegyünk, ha éppen autópályán haladunk?

Alapvető, hogy amíg az autóban ülünk, védve vagyunk a villámcsapástól. Ezt Michael Faraday angol fizikus már megállapította az 1800-as évek elején. A Faraday-kalitka az elektromágneses hatás kiküszöbölésére szolgáló, fémhálóval körülvett térrész, amelybe a fémháló védőhatása folytán a külső elektromos erőtér nem hatol be, így a tér belsejében lévő tárgyak és élőlények védve vannak. Így védi meg például a repülőgép fém teste a benne ülő utasokat, ha a gépbe belecsap a villám. És az autó is biztonságos hely zivatarban (mármint az, amelyiknek a teteje is fém és nem ponyva.)

Mindezen ismeretek birtokában lássuk, hogyan viselkedjünk, ha a szikrázó napsütést egy pillanat alatt komor felhők takarják el és hatalmas robajjal leszakad az ég.

A legfontosabb, hogy tényleg ne essünk pánikba.

  • Azonnal csökkentsük a sebességet. De ne álljunk meg! Szép komótosan haladjunk, folyamatosan. Ne húzódjunk félre, ne akarjuk a vihart a leállósávon tölteni, hiszen a korlátozott látási viszonyok miatt a többi autós nem biztos, hogy észrevesz bennünket.
  • Heves esőzések esetén az út tapadása akár 50%-kal is csökken. A mérsékelt sebesség és a jó állapotú gumiabroncsok javítják a tapadást és csökkentik a csúszás kockázatát, így segítenek fenntartani a jármű irányítását. Vizes úton a féktávolság 20-30%-kal nő, ezért tartsunk megfelelő követési távolságot.
  • Az előttünk haladó járművek nyomain általában kevésbé gyűlik össze a víz vagy a sár, az ezeken a pályákon történő vezetés csökkentheti az aquaplaning kockázatát.
  • A láthatóság növelése érdekében vezessünk bekapcsolt ködfényszórókkal.
  • Ahogy belefutunk egy komoly viharba, egy pillanat alatt párás lesz a szélvédő. Állítsuk a klímát a párátlanító funkcióra.

Ne feledjük, hogy az autóban tartózkodás valóban nagyszerű lehetőség zivatar idején, de kerülni kell a jármű fém alkatrészeinek megérintését, amelyek tartalmazhatnak a villámból származó villamos energiát.

Forrás: electromaps.com, sicurauto.it

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2025.12.17
A német légitársaság 2026-ban két Boeing 747-400-as és két Boeing 747-8-as utasszállítóját vonja ki....
2025.12.17
Papíron minden adott az egységes, modern autóvásárlási élményhez, a gyakorlatban viszont továbbra....
2025.12.17
Kitüntették Markus Schafert, a Mercedes-Benz AG igazgatótanácsának tagját, aki Magyarország igaz....
2025.12.17
Baleset miatt lezárták az utat Szeged és Sándorfalva között szerda reggel - tájékoztatta a Csongrád....
2025.12.17
Ausztriában továbbra is egyre többen váltanak országos Klimaticketet – még annak ellenére is, hogy....
2025.12.17
A Renault a 2025-ös Solutrans 2025 szakkiállításon hivatalosan is bemutatta a Trafic legújabb,....
2025.12.17
Szöveges és térképes figyelmeztető előrejelzést adott ki Magyarország területére 2025. 12. 17.....
2025.12.16
Az Európai Unió enyhített kedden az új gyártású belső égésű motorok - benzin- vagy dízelüzemű autók....
2025.12.16
Pár hete minden média felületen találkozhattunk a szomorú hírrel, hogy milyen komoly baleset....
2025.12.16
Az AutoWallis kiskereskedelmi üzletága két új prémium kategóriás kínai autómárkát vezet be a magyar....