utánpótlás

Egy utópisztikus világban az autókat 3-6 évre veszik, aztán lecserélik őket egy újabbra. Nálunk a járművek átlagéletkora legalább 15 év. Nem is ezzel van a baj, hiszen pedánsan lehet üzemeltetni egy húsz éves autót is. De a trehány, nemtörődöm stílus sajnos napi szinten látszódik a forgalomban részt vevő járművek állapotán. Ezzel kapcsolatban jó hír, hogy egyre több tényleg bontószökevény autót látok meghirdetve azzal a szöveggel, hogy "műszaki nélkül eladó". Tehát tulajdonosa megpróbálta, de annyit kellett volna rákölteni, hogy nincs pariban az autó értékével. Így valószínűleg alkatrészdonor, vagy jobb esetben legális bontóban leadott roncs lesz belőle, ami újra hasznosul. Szigorodtak a műszaki vizsgáztatás feltételei, sokkal jobban figyelnek a vizsgabiztosok, és merevebbek lettek, ha arról van szó, hogy egy jármű megkaphatja-e az újabb két év bizalmat. Nem költ a magyar új, vagy fiatal autóra, inkább a meglévőt javíttatja, ezért nem is fogunk meglepődni azon, hogy a most következő autók is már a második évtizedüket tapossák.

Ford Focus Mk2
Ki ne emlékezne ezekre az autókra. Voltak igazoltatások, amikor ilyen Focusok állítottak meg minket, hiszen komoly mennyiség futott rendőrségi szolgálatban fényhíddal. De megszámlálhatatlan céges autó flotta is épült a jó öreg Tdci-kre. A Focus második generációja hatalmasat ment. Itt nálunk az Autószektoron is született már róla használtteszt, illetve a Mesél a Szakértő rovatunk visszatérő vendége is volt a típus többször is. Ritkaság számba megy, hogy egy márka új típusa hatalmasat gurít, de az Escortot leváltó Focus olyan mérföldkő, amit a mai napig emlegetünk. Letarolta Európát, nagyon sok eladási számot megdöntött, és 1999-ben jogosan lett az év autója. Ilyen előd után egy új generáció bevezetése, hiszen a New Edge design mindekit levett a lábáról. De elérkeztek az új szelek, és a globálisan megosztott technológiák, így a C307-es Focus padlólemeze osztozott a Mazda 3, a Volvo S40, vagy később házon belül a C-Max-szal. Nos, a forma, olyan, amilyen. Nagyobb, nagyautósabb belsővel, biztonságosabb utascellával, és kevesebb tűzzel. Ami viszont maradt: a márkára jellemző agilis futómű, és páratlan váltási érzet, olyan "Fordosan" jó váltó. A többféle karosszériakivitel között még a Pininfarina tervezésében megjelenő keménytetős kabrió is szerepelt, de a benzinvérűeknek a legkiválóbb választás a kettőötös, soros öthengeres (!), turbómotoros ST. Kár, hogy az állomány nagy részét tetőre tették már kétszer, és így vészesen elfogytak. Ami van, annak meg hónapról-hónapra szemmel is látható összeggel megy felfelé az ára. De egy öthengeres motort egyszer minden igazi autószeretőnek ki kell próbálnia, mert az tényleg semmivel sem összetéveszthető, igazi karakter.

Fiat Croma
Az első generációs "kocka" Croma egy igazi kilencvenes évekbeli szedán. Sosem volt nagy elismerése, de egy nagyon rendben lévő utazóautó volt a maga korában. Veszélyesen gyorsan amortizálódó utastérrel, és néhány elektronikai hibával tűzdelve. A második generációja 2005-től mindösszesen öt évet élt. Csupán egyféle karosszériakivitelben (kombiként) létezett, és padlólemeze egyezett a kortárs Vectráéval, és Saab 9-3-mal. A leggyakoribb motorvariáns a legendás 1.9-es dízel, ami tényleg a Fiat egy nagyon jó konstrukciója. Sajnos a kevés eladott darabszám miatt nehézkes az alkatrészbeszerzés főleg karosszéria fronton, és mivel nem terjedt el igazán a típus már újkorában sem, így mára szinte alig maradtak belőle még életképes darabok. Pedig a konstrukció jó lenne, kifejezetten magasan extrázott darabokat is találhatunk a használt piacon, és elég minőségi lett a korszak autóihoz viszonyítva a belső tér kialakítása. A Croma az árával is versenybe szállt, ha keressük az ár-érték arányban legjobb használt autót családi használatra.

A Honda Civic nyolcadik generációja
Emlékszem a köztudatban Ufó Civikként létező nyolcadik generáció bemutatójára, csak ültünk a képernyő előtt, és néztük, ahogy landol egy idegen objektum az autószalon színpadán. Valljuk be tényleg egy űrhajó volt az akkori autókhoz képest. A frontkiképzése, a plexi alá rejtett lámpákkal, és márkajelzéssel, az élek, és idomok találkozása, a hangsúlyos hátsó rész, minden részletben el lehetett merülni, és akkor még nem ért véget a show, hiszen beülve szintén az űrhajó irányítófülke juthatott eszünkbe. Nagyon merész vállalás volt, és nagyon bejött, hiszen a design hosszú távon is fogyasztható volt, emiatt sokan is vették, így jelenleg is stabil pont az utcaképben a nyolcadik generációs Civic. Hogy a minősége mennyire maradt tartós? Nos, az angliai gyártás már nem vetekszik a japános precizitással: zörgések, kopások, és anyagfáradás szinte mindegyikben előfordul. Ettől függetlenül az autó technikailag kiforrott, és tartósnak bizonyult, legalábbis a motor, és a hajtáslánc esetében. Jó hír, hogy a rozsdának jól ellenáll, így ezzel nem lesz probléma akkor, ha megkívánja a húsz évesen is futurisztikus nyolcadik generációs Civic-ket. Tartósnak bizonyuló, igazi karaktert keresőknek elég széles motorpalettával, és háromféle karosszériaváltozatban is a rendelkezésére áll a japán Golf. Persze én egy Sport, vagy Type-R felé tolnám az érdeklődőt, főleg akkor, ha befektetésnek is keresné a jövendőbeli autóját.

A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint közel ötmillió autó futott hazánkban 2022-ben. Majdnem 40%-al több, mint tíz évvel korábban. Lételemünk a mobilitás, és az autómobil a legkézenfekvőbb eszköz arra, hogy elvigyen minket céljainkig. Kérdés, hogy a műszaki állapotára ki, mennyi időt, energiát, és pénzt fordít. Ahogy a jelenlegi helyzetet nézzük, sem idén, sem jövőre nem fognak tömegek fiatalabb, újabb autóra váltani, ideje hát még nagyobb figyelmet fordítani a tisztességes karbantartásra, amit legálisan működő szakszervizekben végeztetünk el. Én biztos vagyok benne, hogy a 2026-os év is tartogat majd meglepetéseket, és sok olyan autóval találkozunk majd a visszatekintőkben, amik húsz éves koruk ellenére még a mai napig aktív szereplői útjaink forgalmának
Fotók:
pixabay.com
mad4wheels.com