utánpótlás

Használtteszt - Ford Focus II 1.8 TDCi - Még egyben, pedig kapja az ívet

2024.04.14.

A kettes Focus egy nagyon jó autó. Ezt biztosan nem tőlem hallja először, hiszen az általános vélekedés az, hogy megbízható, strapabíró, tartós konstrukció. Általában azokat az autókat keresik hazánkban is, aminek nem alaptalanul alakul ki a jó hírneve. Ilyen a Focus második generációja. Az első nekem személyes kedvencem, így kíváncsi voltam, mit tudott csavarni rajta a gyár, és milyen felhasználói kritikákat kapott, amiket vajon sikerült megváltoztatni a második generációban? Milyen az élet 300.000 kilométerfutás után? Mai használttesztünkből kiderül. 

A Focus etalon

Mindenféle karosszériakivitelben elérhető számtalan motorvariánssal. "Gyönyörű" kupé kabriótól a kisáruszállító verzióig válogathattak a vevők, és minden igénynek próbált megfelelni a gyártó. Ez a siker egyik receptje. A másik az, hogy az autót európai mérnökök tervezték nekünk, az öreg kontinens autósainak. A harmadik pedig az, hogy az utolsó saját fejlesztésű motor gondoskodik a meghajtásról, bonyolult, és költségesen javítható (lásd: részecskeszűrő) komponensek nélkül, ami garancia a stabil, kiszámítható működésre. A non plusz ultra, hogy maradt a jó futómű, és a Fordosan jó váltó. Mindent bepakoltak tehát abba a csomagba, hogy a jóból valami még jobb legyen, ami nem minden modellváltáskor szokott sikerülni.

2007-ben megérkezett a Focushoz is a Kinetic Design, ami nálam a harcsaszájat jelenti, de a lámpákat is átrajzolták, ettől függetlenül drasztikus változást nem jelentett. Még ott a védjegynek (bocsánat, de a Puntonak előbb volt) számító magasan tanyázó hátsó lámpa. Az utastérben próbálták emelni a színvonalat, szebbek, és minőségibbnek tűnnek a beltéri elemek, van szálcsiszolt alubetét a kormányon, a szellőzők körül, és az egérmozi a sofőr előtt pirosra változott. Nem is a szépségéért jár az elismerés, hanem a tartósságért, mert többszáz ezer kilométer után is vállalható a beltere ennek az autónak, pedig sohasem volt gazdája, mivel egy kulcsos autó volt, legalábbis ennyit megtudtam az előéletéről.

De úgy belefeledkeztem a háttérsztoriba, hogy el is felejtettem bemutatni mai használt tesztünk alanyát, aki soha nem lakott garázsban, soha nem simogatták a vasárnapi ebéd után egy délutánon át. Törődést csak a márkaszervizben kapott, amikor elvégezték rajta az időszakos karbantartásokat, azon kívül soha senki nem szerette. Ez látszik is rajta, kopott, leütött, tipikus gazdátlan fóka. De ettől függetlenül öt méterről hunyorítva még mindig egyben van, és jól vizsgázott a Ford anyaghasználatból, mert a hosszútávú igénybevétel (300.000 km+) után sem siralmas az állapota.

Na, de nézzük a forgalmiját: 1.8-as TDCi dízelmotor, a Ford utolsó saját fejlesztésű motorja van benne, gyárilag nem tartalmaz részecskeszűrőt, és minél kevesebb kényes elektronika, és fogyasztás, illetve emissziócsökkentő eszköz van benn, annál stabilabb a működés. A kettes Focus sokat nőtt az első generációhoz képest, így méretei, tömege, és aktív, illetve passzív biztonsági berendezései mai modern autókéhoz méltók, így ajánlható családi használatra. Egyébként a 2007-es fészlift új első-hátsó fényszórót, letisztult designt, és az általam harcsaszájnak aposztrofált trapéz alakú grillrácsot hozták többek között. A motor gázolajos, 115 le-s, 280 nm nyomatékkal rendelkezik, amit már viszonylag alacsony, 1800-as fordulatszámnál le is ad. Az Euro 4 emissziójú aggregáthoz, ötfokozatú váltó tartozik, jó, hosszú kiosztással.

A sofőrülés kialakítása, tömöttsége, a bunker érzés sokkal jobban megvan, mint az első Focusnál. Itt látom leginkább, hogy az ezredforduló utáni első évtizedben mennyire ráfeküdtek a gyártók arra, hogy minél inkább elszigeteljék a vezetőt a külvilágtól, és itt indult a trezorépítés korszaka, a meredek övvonallal, az egyre inkább ránk mászó műszerfallal, és a sok-sok zongoralakkal, meg kamu fémhatású elemekkel. Félre ne értsen a kedves olvasóm, mert sokkal jobb beülni egy második generációs Focusba, hiszen minőségérzetre jobb az autó, máshogy csukódik az ajtó, németesebb az egérmozi, szépen csillog az ezüst a beömlő körül. Tehát a világ így működik, és mindig a szebbre, jobbra vágyunk. Bárcsak a tartósság is kéz a kézben járna az előbbiekkel. 

Tudja még

A kettes Focus szigorú léptekkel menetel a húsz felé, de leginkább nagykorú. Mégis, a futóműve még ennek a 300.000 kilométert meghaladó autónak is jó. Légyra hangolt alapvetően, de kanyarokban mégsem butul el, nem tör ki, a hagyományos értelemben jól kiautózható mindaz, amit a közúti tempó engedélyezhet. A váltón már érződik a kilométer, a kulissza is viseletes, és nem lehetetlen megreccsenteni egy-egy hirtelen váltásnál. De valami még mindig maradt abból a mechanikából, amiért annyi autós újságíró rajongott anno, mert ha élhető váltó, és futómű kell az elérhető, megfizethető kategóriában, akkor hamar mindenki itt kötött ki. A kormányban az elektromos szervo engem itt sem győzött meg, van is egy kis kúszása, mászása, aminek hátterét a Fiestánál már ecseteltem egy másik használttesztben.

A kuplung még jó, a kettős tömegű alig észrevehetően már mutatja, hogy lassan csere lesz, szóval már nem adnám oda a gyereknek, hogy ezen tanuljon meg váltani, mert azt már nem bírná ki. A vezérlés cserére, és erre a szervizmunkára is bőven kell majd tartalékolni, mindkét mutatvány 2-300.000 Ft-os tétel lesz, plusz, ami még kiderül menet közben. És megsúgom, egy tizenöt-húsz éves autónál mindig lesz apróbetűs rész. Mondjak azért jó hírt is? Rozsda nincs, legalább is nem jellemző, csak korábban sérült autóknál. Tehát erre nem kell költeni. Illetve egy nagytakarítás után az utastér is gyári állapot közelébe visszaállítható, ezáltal tekerhető is. Ajánlott vigyázni, mert eszméletlen mennyiségű ilyen autó futott céges, taxis, esetleg rendőri szolgálati járműként, és mivel még mindig népszerű a piacon, így fontos, hogy olyan embert vigyünk magunkkal a vásárlás előtti ellenőrzésre, aki látott már ilyet közelről.

Megy a piaca a 1-2 M közötti kategóriának a használt piacon

Amelybe ez a Focus is beletartozik. Most erre van igény, és nem csak most, hanem korábban évekig a legnépszerűbb importautó volt a Focus mindegyik generációja, így külföldről is ömlött az országba. Már egymillió alatt is találunk, de épkézláb darabokat követkető előélettel, és hivatalos szervizben rendelkező szerviz múlttal inkább 1,5 millió környékén találni. Én ajánlom a típust, mert átlagos felhasználásra több mint elegendő, jók a benzines motorral szereltek is, és nagyon sok szerviz ért hozzá, hiszen sok fut belőlük az utakon, ezáltal minőségi az utángyártott alkatrész piac, így több márka kínálatából is beszerezhetjük az autónk, és pénztárcánknak megfelelőt. Nem teljesen fesztelen egy ilyen autó birtoklása használtan sem, de tudnék mondani olyat, amihez több kompromisszumot kell kötni.

További autós tartalmakért keressen minket a Facebookon is!

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.27
Verőce térségében találták meg hétfőn a település közelében több mint egy hete történt hajóbaleset....
2024.05.27
Egy olcsónak tűnő C-osztály valódi arca ..
2024.05.27
Emberek közé hajtott egy terepjáró szombaton délután Červená voda községben, a Sabinovi járásban,....
2024.05.27
A Hyundai és a hozzá minden szállal kötődő Kia töretlenül tartja az előkelő helyet a leggyakrabban....
2024.05.27
Május utolsó hétvégéjén, a japán motorsport legnagyobb jelentőségű versenyén debütált a megújult....
2024.05.27
A Volkswagen és a Német Labdarúgó Szövetség (DFB) még négy évig folytatja sikeres együttműködését.....
2024.05.27
A Széchenyi Egyetemi Csoporthoz tartozó HUMDA Magyar Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. Zöld....
2024.05.27
Életében először versenyzett esőben; újabb két dobogós helyezést szerzett az újoncok között;....
2024.05.27
Autós üldözésre és lövöldözésre került sor szombaton éjszaka Liptószentmiklós belvárosában, miután....
2024.05.27
Ankara előrehaladott tárgyalásokat folytat a kínai BYD és a Chery vállalattal elektromos járművek....