közlekedésbiztonság

Féknyom és ami mögötte van

2013.10.09.

A lassulások, megállások, vészfékezések tárgyalása következik. Ennek bevezetéséhez a "kályhától" indulunk és tisztába tesszük a járművek lassulásának szakaszait. Lássuk mi történik ha meg kell állni!

Érdekes kérdés a bíróságon

Történt egy tárgyaláson, hogy a bíró a baleset körülményeiről kérdezgette a baleset okozóját, mire ő elmondta, hogy fékezett, de nem tudott megállni. A bíró nem értette, hogy ha fékezett, akkor miért nem állt meg?

A jelenlévő szakértők viszont a bíró kérdését nem értették, akiről később kiderült, hogy vezetési tapasztalat – és talán józan ész – híján azt hitte, hogy ha megnyomja a vezető a féket, akkor a jármű egy szempillantás alatt megáll... Sajnos  vagy szerencsére   ez nem így van, de rávilágít arra, hogy nem árt foglalkozni az alapfogalmakkal egy kicsit és tisztába tenni a dolgokat.

 A lassulás is időbe (és távolságba) telik!

Tegyük fel, hogy egy akadály, pl. gyalogos tűnik fel az autó előtt. A vezető észleli az akadályt és dönt: fékezni kell. Ezt az időt nevezzük észlelési időnek. Lábát áthelyezi a fékpedálra és elkezdi benyomni. Ezt nevezzük cselekvési időnek. A két idő összege adja a mindenki számára ismert reakcióidőt. (A reakcióidő értékével később bővebben foglalkozunk, de azt már olvashattátok, hogy a fáradtság milyen hatással van a sofőrökre.)

A fékpedál megnyomásakor még nem fog egyből a fék! Van egy minimális fékpedál holtjáték, és féknyomásnak is idő kell, hogy felépüljön. Ezen két tényező időszükséglet együttesen az ún. fékfelfutási idő, ami kb. 2 tizedmásodperc, légfék rendszereknél valamivel hosszabb.

Tehát a gyalogos észlelése óta eltelt már legalább 1 másodperc és lassulásról még mindig nem beszélhetünk. Ezalatt járművünk az észleléskor meglévő sebességével (V0) robogott tovább és megtette az ábrán kék színnel jelölt utat, amelyet egyszerűsítve reakcióidő alatt megtett útként fogunk emlegetni.

Na, állj!

Kialakult a féknyomás. Az útviszonyoknak (és a járműállapotnak) megfelelő lassulásba kezdünk és remélhetőleg még az akadály előtt meg is állunk. Az út amit ezen – végtelennek tűnő – másodpercek alatt befutunk lesz a fékút.

féktávolság.jpg

Amit a fékútról feltétlenül ki kell emeljünk:

  • A fékezés során megtett út és a sebesség között négyzetes arányosság van, tehát kétszer akkora sebességről, négyszer akkora fékútra van szükségünk, hogy megálljunk!
  • A sebességen kívül számos tényező hatással lehet a hosszára, ahogy azt az ABS-ről szóló cikkben is olvashattátok.

A féktávolság a felbukkanó akadály észlelésétől a megállásig megtett út, tehát a fent említett két szakasz összege. Ez az a távolság, amelynél célszerű nagyobb követési távolságot tartani a biztonságos közlekedés érdekében.

Adott sebességnél mennyi pontosan ez a távolság? Mennyi egy átlagos sofőr és egy autóversenyző reakcióideje?

A következő cikkekben ezekről lesz szó!

De addig is: Óvatosan!

Forrás: http://tuke.blog.hu

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.25
Arról híres a Lanzante cég, hogy régi Forma-1-es motorokat raknak ikonikus sportautókba, majd....
2024.07.24
- Két ember meghalt egy vasúti átjáróban történt balesetben Szentes közelében szerda este - közölte....
2024.07.24
Az olimpia évében Párizs helyett Nizzában volt a Tour de France befutója. ..
2024.07.24
A használtautó vásárlás pszichológiája ..
2024.07.24
- Legördült a zalaegerszegi gyártósorról a Magyar Honvédség első magyarországi gyártású Lynx KF-41....
2024.07.24
Van, ahol már működik az új rendszer.   ..
2024.07.24
A debreceni BMW gyár munkatársai idén a Campus Fesztivál legnagyobb közösségi terén várnak....
2024.07.24
A hárommotoros hajtáslánc 1341 lóerőt képes küldeni az autó kerekeire.  ..
2024.07.24
- Magyarország és Románia közlekedési megállapodást írt alá, amelynek értelmében megkezdik a Szeged....
2024.07.24
Japánban már kapható a Lexus LBX sportváltozata, a GR Yaris hajtásláncával szerelt Morizo RR....