használtautó átvizsgálás
Megvan George Orwell 1984 című regényéből a kurvás örömlányos jelenet? Winston az éjjeli után sétál, amikor meglát egy hivatásost. A lány fiatal, gyönyörű és hívogató, ezért főhősünk enged a csábításnak. Egy sötét sikátorokban követi a lányt, majd végül beérnek egy szobába. Amikor Winston újra meglátja az arcát, az már öreg, irgalmatlan csúnya és taszító.
Nyilván ChatGPT...
Pontosan ez a jelenet jutott eszembe, amikor megláttam az 1.800.000,- forintért kínált, 2010-es évjáratú 1.2-es Fiat 500-as vásárlás előtti átvizsgálásának eredményeit.
Őrület a típus körül
A Fiat 500 sikerre volt ítélve. A mára klasszikussá érett előd legendájából építkező kisautót 2007-ben élesztette fel a gyártó, amely megint megmentette az egész márkanevet, pont mint korábban a Punto, később a Bravo/Barava páros.
Ez pedig a valóság
Annyira jól sikerült a dizájn, hogy 18 év alatt átlépték a 3 milliós darabszámot és sokféle különleges kiadás is megjelent, mint például a legendás olasz jachtgyár, a Rivával való együttműködésben. De jól áll ennek minden a retró felnitől a rolótetőig.
Mivel elérhető áron kínálták az 500-asokat, hamar nagy népszerűségre tett szert, mert mindenki, aki ki akart tűnni az autójával, vásárolhatott magának ilyen vagány kisautót. Újként státuszszimbólum, használtként önkifejezési eszköz lett a Fiat 500, nem csoda tehát, ha ma is sokan vágynak rá, főleg, hogy kétmillió forint alatt is van már ilyen (távolról) szuper megjelenésű példány.
Mi is sok ilyen autót vizsgáltunk már, az egyikről egy videót is csináltunk, érdemes megnézni azt is.
Nem tudom jó helyen elkezdeni
Haladjunk talán belülről kifelé. A hirdetés szerint az autó 125.000 km-t futott, ennek ellenére olyan kopott volt a kormány, mintha kétszer ennyit futott volna.
Ugye milyen menő ez a színkombó?
Az ülések egészen jól néztek ki és annak ellenére hatottak tisztának, hogy világos bézs színű a kárpitozás. Cserébe a hátsó fejtámlák annyira csúnyán öregedtek: a műbőr bevonat a Góbi-sivatagra emlékeztett leginkább.
A rádió egyik gombja kitörve, a szőnyegbetét még véletlenül sem gyári. Nem úgy nézett ki az autó, mint ami valóban csak ennyit futott 15 év alatt. A kocsi olyan friss import, hogy a műszaki adatlapján alig száradt meg a tinta. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, a szervizkönyv természetesen már elveszett, így igazából semmi nincs a kezünkben, ami alapból igazolhatná a futásteljesítményt, a diagnosztika pedig egyik ponton sem buktatta le az autót.
Hátsó fejtámla
Elfogadnám én, hogy rendben, akkor ez csak ennyit ment, de akkor mi a magyarázat arra az állapotra, amit most fogok leírni?
Olajfolyások
Az 1.2-es szívómotor már többször visszaköszönt munkánk során. Sok Punto, Grande Punto rohangál ezekkel a motorokkal. Azt is megírtam már, mennyire gyenge ez a gép a valóságban és arról is volt már szó, hogy igenis lehet okos választás egy ilyen motorral szerelt autó.
A 69 lóerő az egy tonna alatti autót úgy ahogy elmozgatja, tartósságára sem lehet igazából panasz, mindössze a vezércserénél kell odafigyelni, hogy az okoskereket (a széria utolsó darabjai kapták meg azért a plus néhány lóerőért) szakszerűen építsék be.
A viszonylag kevés (mutatott) futásteljesítmény ellenére ebből a motorból ott jött az olaj, ahol csak tudott. A főtengely mellett és a fojtószelepnél is csillogott. Még mindig a motortérben maradva, a biztosítéktábal akkurátusan be volt ragasztva sárga ragasztószalagokkal – igényes!
Recseg, kifúj
Hátramenetbe kapcsolva éktelen recsegés törte meg a vidéki táj csendjét. Más fokozatokban nem csinálta, úgyhogy nem biztos, hogy csak egy kuplung és kapcsolódó alkatrészeinek cseréjével lemúlik a dolog, pedig az sem olcsó.
A motor beindítva, már alapjáraton is hallani lehetett, hogy a kipufogórendszerben tömítetlenség problémák vannak. Ez nem a világ vége anyagilag, de foglalkozni kell vele.
Légzsákhiba a műszerfalon
És persze a diagnosztikában is. A légzsákvezérlő 13(!) fennálló hibát jelzett, amiben volt kommunikációs hiba, nem megfelelő gyújtóköri ellenállás és helytelen kódolás is. Ez az a pont, amikor kijelentettük, hogy beavatkozás nélkül egy sima (kenőmájas nélküli) műszaki vizsgáról úgy kirúgják majd a kocsit, mint annak a rendje.
És erre nem kell sokat várni, mert mindösszesen 2 hónap maradt az előző érvényességből.
Jobbra húz
Mindig, minden vásárlás előtti átvizsgáláson teszünk próbautat az autóval. Ennek része, hogy megpróbálunk egy igazán testeset fékezni és figyeljük, mi történik.
A kissé kopott féktárcsák még nem adtak okot gyanakodásra, de amikor intenzív lassítás mellett a kocsi határozottan jobbra húzott, már tudtuk, hogy bajok vannak a fékkel. Félreértés ne essék, egy fékhatásvizsgálaton ez a hiba azonnal kijön és a kocsi (ezért is) azonnal megbukik.
A légzsákrendszer hibája azonnal felveti a töréskár gyanúját
A kocsit végig mérve kiderült, hogy a tetőlemez, a csomagtér ajtó és a bal első sárvédő kivételével minden elemet javítottak, fényeztek korábban. Na, nem voltak vészesen magas festékréteg vastagsági értékek, a motorház fedélen 550, a jobb hátsó sárvédőn 650 mikrométer volt a maximum. A baj inkább az volt, hogy a motorházon hólyagosodott a festék, ami szakszerűtlen javításra utal. Az első lökhárítón is megfolyt és lepattogzódott a festék.
"Hej, buborék, buborék"
A fényszórókra nézve már kiderült, hogy a javítást nem igazán vették komolyan a karambol(ok) után. A baloldali lámpa rögzítőfüle javított volt, a jobboldalié pedig repedt, ráadásul ezen az oldalon a ködfényszóró is mozgott a helyén.
Meglévő sérülésből is bőven akadt egy ilyen kicsi autón. Irgalmatlan sok kavicsnyom a kocsi elején, az ajtók élei rendre leverve, a kocsi minden sarka húzva, a hátsó lökös meg egyszerűen törött volt.
Költeni kell mindenre is
A futóműről még nem esett szó. A 2019-es gyártású gumiabroncsokon 2 mm-es profil maradt, azonnali cseréjük szükséges. Két felni csúnyán le volt peremezve.
Bepillantva látható volt, hogy a lengőkarszilentek és a talpas gömbfej is megvénült, pont mint a cikk elején emlegetett asszonyság.
Adott tehát egy műszaki vizsgára alkalmatlan, elhanyagolt, több sebből vérző, egykor szebb napokat látott kisautó, amire annyi pénzt, időt és fáradságot kellene locsolni, hogy élhető eszköz legyen belőle, ami józan ésszel elfogadhatatlan.
A legjobb döntés volt átvizsgáltatni
Pedig nem volt olcsó, mert a kocsi nem Budapesten volt, hanem még utazni is kellett érte. És mégis! Micsoda húzás volt a vásárlás előtti állapotfelmérés megrendelése. Így a kedves ügyfél elkerült egy olyan erdőt, amibe nem érdemes tátott szájjal beleszaladni.