használt autó vásárlás

Főtengely törés várható?

2024.05.04.

306DT motoros Jaguar F-Pace-t vizsgáltunk.

8 éves luxus SUV a brittektől. 160.000 km-rel is hétmillió forint. Na, persze ennyi pénzért azért nyújt is valamit. Ilyen beltérrel nem gyakran találkozik a mindennapi autós. Vaniliabőr ülések, igényes faberakás a váltóboxon, minden elektromos, van sávtartó asszisztens, fűthető kormány, szóval érezhető, hogy nem egy tucatautóval dolgunk.

A vizsgálat is alapvetően jó eredményeket hozott, de ennek ellenére van-e félnivalónk, ha ezt az autót szeretnénk megvenni?

3.0 TDV6

Nem volt a legjobban sikerült motor a 306DT. 2.993 cm3-es turbódízel erőforrás a Ford és a PSA közös gyermeke. A konszernek autói mellett ez az aggregát került Jaguar-okba és Land Rover-ekbe is.

Ez a 300(!) lóerős motor igen meggyőzően mozgat szinte bármit, miközben fogyasztása még valós körülmények között is bőven 10 liter alatt tartható. Igen ám, de volt, illetve van a konstrukcióval egy kis gubanc. A V6-os elrendezés miatt a főtengelyt igencsak le kellett karcsúsítani.

A 700 Nm-es nyomatékcsúcs pedig eléggé igénybe veszi az alkatrészeket, ezért a szervizek időzített bombaként gondolnak erre a motorra. Az történik ugyanis, hogy nagyjából 150 és 250 ezer kilométer között a főtengely megadja magát és eltörik.

Mit tehet az autóvásárló, ha ilyet szeretne? Semmit, azon kívül, hogy tud erről a jelenségről és lélekben készül rá, illetve imádkozik, hogy ez ne következzen be nála. Mert hogy nem minden példánynál történik meg a dolog. A meghibásodás valószínűsége nagyban függ ugyanis a használati módtól és valamennyire a karbantartások minőségétől, gyakoriságától.

Akkor lássuk a szervizkönyvet!

Sajnos szervizkönyv nem tartozott az autóhoz. Pedig nem lenne rossz ránézni, mert ez is egy import kocsi. Igaz, hogy nem friss, mert a 2016-os autót 5 évesen hozták be az országba, az első nyilvántartott futásteljesítménye 110.000 km volt.

A kérdés, hogy ebben mennyire hihetünk, hiszen szerviztörténet nem tartozik a kocsihoz. Hívjuk hát segítségük a diagnosztikát. Szerencsére a Jaguar kismillió helyen tárolja a futásteljesítményt és minden azt támasztotta alá, hogy ebben a kocsiban nincs több, mint amit a műszeregységen láthatunk. Persze, még így is előfordulhat, hogy annyira profi visszaállítással van dolgunk, hogy mi sem látjuk az igazságot, de hátha.

Mit mutat még a diagnosztika?

Egyedül a váltóvezérlő nem szolgáltat semmiféle km-adatot, illetve szolgáltat, de az minden tárolóban nulla, vagy nincs adat bejegyzésű.

Szinte minden vezérlőegység küzd CAN-busz hibákkal, ráadásul ezek a hibák egész frissen íródtak be az egységekbe. A klímavezérlő egy úgy nevezett kicsapódás szenzor hibát jelez, ez fent is áll, mert nem lehet törölni.

A fedélzeti egység Bluetooth antennája, pontosabban annak áramköre szakadt valahol, ez a hiba sem törölhető, a telefon kihangosítás így nem fog működni.

Ezek bosszantó és alattomos, nehezen javítható hibák.

A motor egyébként jó

Most még. Aztán ki tudja, de tény, hogy a V6-os szépen indult és szépen járt az altalunk elvégzett vásárlás előtti használtható-vizsgálaton. Nem csak a motor duruzsolt szépen és húzott megfelelően, de jól működött a váltó is.

Az autó fékrendszere is megfelelő volt, még csak a tárcsák sem voltak megkopva. A futómű nagyon szépen vitte a próbaúton a hodályt, elemei megfelelőek voltak és ami még meglepőbb alulról tulajdonképpen tökéletes volt a látvány.

Karosszéria rendben

Az F-Pace külsőleg is nagyon meggyőző volt. Persze az elején ennek is voltak kavicsnyomok, és nem volt karcmentes a kocsi, a hirdetésben szereplő „megkímélt, gyönyörű állapot” jelzőt éppen csak enyhén megkopott első bőrfotelek és az említett külsérelmi nyomok tompították.

Festékréteg mérővel is végig mentünk az autón és szerencsére minden elem gyárinak bizonyult, szóval nem hogy összetörve nem volt korábban, de kisebb esztétikai javításokra sem lehetett szükség az elmúlt időben.

Az autó legnagyobb sérülése a fűthető szélvédőn látható kavicsnyom

Most akkor vegyük, vagy ne vegyük

Kötve hiszem, hogy ebben az ársávban jobb állapotú Jaguar F-Pace-t lehet találni a piacon. Látszik, hogy az autó egy külföldi és egy további magyar gazdája vigyázott erre a gépre. Nem ismerjük a szervizelését, cserébe valósnak tűnik a kilométer. Mi legyen hát?

Nagyon nehéz döntés, de én az ügyfél helyében belevágnék. Főleg akkor, hogy ha maga a típus be van kattanva. Hiszen 3.0-ás dízelekből sokféle autót kapni, de meglehet, hogy nem kell egy csapágyasodásra hajlamos BMW X5-ös, ami ráadásul még drágább is ennél, nem szeretne tucatszám látható Audi A6 TDi-t és nem kell a hivalkodó Mercedes-Benz GLE sem, a nehezen javítható 642-es V6-ossal.

Igényesség, az kérem, van!

Ha csak a főtengely problémára koncentrálunk talán megnyugtató lehet, hogy ha mégis bekövetkezik a baj, akkor az interneten se szeri, se száma az alkatrészeknek, és ma már a típussal foglalkozó műhelyek is csukott szemmel szerelik szét és össze ezt a motort. Szóval meg lehet csinálni, csak bírni kell az óradíjakat.

Nem lehet előre megmondani

Minek a vizsgálat, ha a típushiba nem kiküszöbölhető? – kérdezhetné a kedves olvasó. Hát például azért, hogy ha az ügyfél eddig nem volt tisztában kockázatokkal, akkor most már igen. Ráadásul egy vásárlás előtti vizsgálat sok-sok egyéb hibára és hiányosságra is képes rámutatni, de szerencsére ebben az esetben ez elmaradt.

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.07.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események az Útinform jelentése alapján. ..
2024.07.16
Új automatikus váltójának köszönhetően továbbra is a könnyű haszonjárművek szegmensének....
2024.07.16
Az első vasárnapi futamot nagy csatában megnyerte, majd a másodikon – szokatlan módon, az idényben....
2024.07.16
Nézze meg a videót! ..
2024.07.16
Bemutatkoztak Magyarországon a teljesen megújult MINI Cooper család modelljei. A háromajtós MINI....
2024.07.16
A Formula-1 Magyar Nagydíj idején - július 19-21. között - a H8-as HÉV megnövelt kapacitással....
2024.07.16
Mától mintegy 50 ezer e-rollerrel már csak kötelező biztosítással lehet közlekedni a hazai utakon.....
2024.07.16
Törökországon keresztül kerülhetik meg a frissen kiszabott európai vámot a kínai gyártók. ..
2024.07.15
Háborús anyaghiány és kreatív közlekedési álmok megtestesítője, mégsem terjedt el. ..
2024.07.15
A Formula 1 Magyar Nagydíjat július 19-21. között rendezik, melyet idén is hatalmas érdeklődés övez....