CNG

Gázt adnak

2018.08.25.

Fél évtizedes lábadozás után újra begyújtották a rakétákat az európai gázautópiac szereplői - főleg azután, hogy Olaszországban minden korábbit meghaladó ütemben rendelik a CNG-s Volkswageneket.

Amellett, hogy az európai CNG eladások 60 százalékát bezsebelte idén a Volkswagen-csoport, Európa legjelentősebb gázautó-piacán, Olaszországban is piacvezető az első negyedévben. A nagy örömbe azonban egy kis üröm is vegyült: annyi megrendelés érkezett Olaszországból, hogy más piacon, így például a németen sem lehet kapni CNG-s Golfot.

2018 első negyedévében Európában összesen 19 496 CNG, azaz sűrített földgázzal hajtott autót értékesítettek az ACEA jelentése alapján. A Volkswagen Golf a piacvezető 4518 eladott autóval, második a Skoda Octavia 2775-tel, harmadik a szintén VW-csoportos Seat Leon 2010 autóval. A Jato Dynamics adatai szerint a Fiat csak a negyedik helyre szorult a Pandával, amelynek gázos változatából 1645-öt vettek az év első három hónapjában.

Top 10

Európa vezető gázautós államai (CNG) (eladott autók 2018 első negyedév szemben 2017 első negyedév)

1. Olaszország 12 029 - 9 238

2. Németország 2740 - 514

3. Belgium 1069 - 464

4. Spanyolország 1060 - 107

5. Svédország 859 - 792

6. Csehország 653 - 726

7. Hollandia 385 - 114

8. Finnország 295 - 44

9. Görögország 271 - 66

10. Szlovákia 44 - 27

A VW-csoport három népszerű gázos modellje iránt a tavalyi duplájára nőtt idén az érdeklődés. A fellendülés motorja egyértelműen az olasz piac, ahol a tavalyi 2718 helyett idén az első negyedévben 5661 CNG-s Leont, Octaviát és Golfot vettek. Az Audi A3 is elérhető gázos változatban, de arra még Olaszországban is nyolc hónap a várakozási idő. Bajban vannak a VW-csoportos márkák, az egész évre tervezett gázos modellek egytől egyig elfogytak már az első negyedévben.

Kicsi még a piac

Tavaly gyengén muzsikált az európai CNG-piac, a 49 243 eladott autó 15 százalékkal maradt el a 2016-os adattól. Ugyanakkor a folyékony gázos, azaz LPG-hajtású autók piaca 32 százalékkal 153 863 eladott autóra nőtt. Olaszország mindkét üzemanyagfajtát tekintve Európa húzóországa, 2017-ben 32 743 CNG-s és 129 042 LPG-s autót helyeztek forgalomba. Jó hír, hogy jönnek fel más országok piacai is, ha Olaszországot kivesszük az egészből, a maradék 155 százalékos pluszt ért el idén az első negyedévben. Ennek ellenére nagyon szűk réteg vásárolja az egyébként igen tiszta emissziójú gázos autókat, amelyek kevesebb mint 0,5 százalékát teszik ki az összesített európai autóértékesítésnek. Több plug-in hibridet és több elektromos autót vesznek a vásárlók, az előbbi részesedése 0,78 százalék, az utóbbi részesedése 0,89 százalék. Az LPG eladások idén 1,5 százalékkal visszaestek, az üzemanyag részesedése az összesből mintegy 1 százalék (41 826 eladott LPG-autó).

Elemzők szerint az elkövetkező négy évben jelentősen nő majd a CNG-s modellek értékesítése, de még a legoptimistábbak sem számítanak arra, hogy a részesedésük elérje az európai autópiac 1 százalékát.

Kevés a modell

Eddig csupán a VW-csoport és a Fiat Chrysler Automotive kínált jóformán LPG- és CNG-hajtású gázos autókat. A márkák számát tekintve nagy változás ezentúl sem várható, ám a modellkínálat minden bizonnyal bővülni fog. A Fiat jelenleg négyféle CNG-modellt kínál: Pandát, Puntót, 500L-t és Qubót. A Volkswagen viszont az európai top 10-be nyolc modellel fért be, a Fiatnak meg kellett elégednie kettővel.

A VW-csoporton belül a CNG-s felelősség és kompetencia a Seat márka dolga, de a Skodánál is jelentős fejlesztések zajlanak, gondoljunk csak a Genfben idén bemutatott Vision X tanulmányautóra amely egy hibrid benzin-CNG hajtású belső égésű és egy 48 voltos táplálású villanymotor kettőse hajt. A modell bemutatása jövőre várható.

Top 10

Európa vezető gázautós államai (LPG) (eladott autók 2018 első negyedév szemben 2017 első negyedév)

1. Olaszország 34 013 - 36 824

2. Lengyelország 2167 - 2507

3. Spanyolország 1952 - 440

4. Németország 1229 - 1037

5. Portugália 579 - 384

6. Franciaország 525 - 84

7. Csehország 349 - 318

8. Hollandia 311 - 264

9. Szlovákia 201 - 173

10. Ausztria 198 - 54

A francia márkák eddig nem jeleskedtek a gázhajtás terén, de iparági információk szerint várhatóan a Renault is beszáll a CNG-hajtásba, a Dacia egyébként eredményes az LPG-piacon. Joggal vethetik fel, hogy az immár a PSA-csoport sikereit kovácsoló Opel/Vauxhall is kínáll CNG-s modelleket, például Astrát és Zafirát, de pont a tulajdonosváltással kidobták a gázos fejlesztési terveket. A Mercedes-Benz korábban kínálta a Kecskeméten is gyártott B-osztályt CNG-változatban, de a modell kifutásával a gázos motor is eltűnik. A Daimler azonban továbbra is kínálja ezt a környezetkímélő hajtást a nehéz- és könnyű-teherautók piacán. A koreai és japán márkákat hidegen hagyja ez a technológia, mivel nincsenek ilyen hagyományaik és nem is kívánnak erre fejlesztési pénzeket áldozni.

Tiszta és gazdaságos

Pedig ők is tudják, hogy a CNG-hajtás jobb eredményeket tud felmutatni a környezet megkímélése terén, mint a hagyományos belső motorral szerelt autók. A probléma ugyanaz, mint a villanyautók esetében: többek között azért kicsi az érdeklődés irántuk, mert gyenge a töltő infrastruktúra. Hatótávban túltesznek a legjobb villanyautókon, ráadásul mind rendelkeznek benzintankkal is, a töltésük pedig nem tart sokkal hosszabb ideig, mint a benzines autóké. Szén-dioxid-kibocsátásuk sokkal alacsonyabb, mint a benzineseké, vagy a dízelmotorral szerelt autóknál, ráadásul nem juttatnak a levegőbe nitrogén-oxidokat és szálló részecskéket sem. Egy földgázos Golf 98 gramm szén-dioxidot pöfög a levegőbe kilométerenként, egy benzines 109, egy dízel 106 grammot. (Az EU-szabályozás a kettős üzemű autóknál csakis a gázos motor kibocsátását veszi alapul.) Ezek a motorok alkalmasak biometán felhasználására is, amely megújuló energia, szemétből, újrahasznosításból és mezőgazdasági hulladékból származik.

CNG bajnokok

Európa legnépszerűbb CNG modelljei (eladott autók 2018 első negyedév szemben 2017 első negyedév)

1. Volkswagen Golf 4518 - 2227

2. Skoda Octavia 2775 - 1425

3. Seat Leon 2010 - 546

4. Fiat Panda 1645 - 2370

5. Volkswagen Up 1356 - 1191

6. Volkswagen Polo 1198 - 0

7. Volkswagen Caddy 1023 - 663

8. Fiat Punto 842 - 1108

9. Audi A3 809 - 278

10. Seat Ibiza 780 - 0

Vajon miért nem terjednek jobban a földgázos autók? Korábban már említettük az infrastruktúra fejletlenségét, de ez csak az egyik tényező. A másik a teljes bekerülési költség, a TCO. Pedig az sem vészes. Egy CNG-s autó ára nagyjából a hasonló teljesítményű dízelével vetekszik, miközben az üzemanyag, a földgáz ára valamivel olcsóbb, mint a gázolaj ára. Ma Magyarországon mintegy 15 földgázkút üzemel, az üzemanyag átlagos ára 345 forint/kilogramm, júliusban a gázolaj literenkénti ára elérte ismét a 400 forintot. De azt is tudni kell, hogy 1 kilogramm földgáz energiaértéke 1,5 liter gázolajénak felel meg, tehát jóval olcsóbban járunk gázzal, mint benzinnel vagy dízellel. Ez csak akkor változik, ha újra úgy esik az olaj ára, mint az évtized közepén.

Egyes országokban támogatás is jár gázos autó vásárlásakor, Németországban például a VW maga ad kétezer eurós kedvezményt, hogy népszerűsítse CNG-modell kínálatát. A vállalat optimista a sikerre való tekintettel, nemrég egyik közleményükben azt írták, hogy 2025-re több mint egymillió CNG-s autó fut majd a német utakon. 

LPG bajnokok

Európa legnépszerűbb CNG modelljei (eladott autók 2018 első negyedév szemben 2017 első negyedév)

1. Opel Corsa 3807 - 3977

2. Dacia Sandero 3125 - 2371

3. Fiat Panda 2570 - 3064

4. Renault Clio 2381 - 2369

5. Citroen C3 2282 - 527

6. Dacia Duster 2238 - 2694

7. Fiat Tipo 2218 - 1974

8. Lancia Ypsilon 2191 - 2843

9. Fiat 500X 2048 - 6

10. Opel Mokka X 1555 - 1683

Hogy nálunk mikor jön divatba a CNG, megjósolni nem tudjuk, de az tény, hogy a hazai szegényes kúthálózattal szemben Olaszországban 1206, Németországban 861 töltőállomáson tankolhatunk sűrített földgázt. Svájc, Ausztria és Csehország is jelentősen fejleszti gázos infrastruktúráját, Franciaország és Spanyolország lemaradt tőlük az 50-60 közötti kúttal, Nagy-Britanniában pedig egyáltalán nincs piaca az ilyen autóknak.

B. Cs.

Adatok forrása: Jato Dynamics, ANE

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.16
A német autóipar szakmai képviseleti szervezete, a VDA ellenzi a kínai elektromos autókra kivetni....
2024.04.16
Az időjárás-előrejelzésektől kezdve a forgalomtervezésen át a tőzsdéig az emberek mindig előre....
2024.04.16
Elődje sikerét megismételve nem egyszerűen maximális ötcsillagos teljesítményt nyújtott a vadonatúj....
2024.04.16
A BMW Group az év első negyedévében világszerte összesen 594 671 darab új autót értékesített. A....
2024.04.16
Balesetek, torlódások, rendkívüli közlekedési események – az Útinform reggeli jelentése. ..
2024.04.16
A Porsche sportautó-gyártó tavaly több nyereséget ért el. Ebből a dolgozók is profitálnak. A....
2024.04.15
Ismét felvillanyozódott a Hyundai márka és újabb elektromossal bővíti márkakupa-sorozatát. ..
2024.04.15
Visszatér a tél Ausztriába, hétfőn figyelmeztetést adtak ki az autósoknak – írja a Heute című....
2024.04.15
Miért áll egy kihegyezett versenyautó egy hófödte versenypályán, és miért sorakoznak mögötte....
2024.04.15
Az Audi Hungária Független Szakszervezet (AHFSZ) és az Audi Hungaria tárgyaló delegációi közötti....