Gondolatjel
Szép, büszke dolog kilencven évre visszatekinteni. Összevetettem néhány híres modellel. Az első tömeggyártású gépkocsi, a Ford T-modell 1908-tól 1927-ig készült, 15 millió példányban, a Volkswagen Bogárt, 1938 és 2003 között gyártották, 21 millió sorozatnagyságban, a Toyota Corolla 1966-tól máig állítják elő, eddig 44 milliót adtak el. A Superb "csak" 38 évben volt és van aktív név.
Nézzünk egy kicsit az 1935-ös esztendőre: Németországban bevezetik az általános hadkötelezettséget, Hitler ezzel megszegi a versailles-i békeszerződés katonai cikkelyeit. Ugyanebben az országban, az állami hivatalokból eltávolítják a zsidó származásúakat. Már egyre nő a nemzetközi feszültség. Az emberiség létszáma akkor 2,1 milliárd, a mostaninak negyede.
A Skoda műszaki innovációkat vezetett be 1934 és 1949 között. Ebben nincs semmi meglepő, a csehszlovák járműgyártás nagyon magas színvonalú volt, elég csak a Tatra autókra és a Jawa motorkerékpárokra gondolni. A Superb visszatükrözi a Skoda ma már több, mint 130 éves históriáját.
Az 1930-as években a legdrágább típus volt a palettán: négyszemélyes változata 61 900, a hatszemélyes 64 900 koronába került. 1934-ben, a legolcsóbb típus, a Skoda Popular megjelenése után néhány hónappal kezdődtek az eladásai, 640 Superb néven. 1600 kilogrammot nyomott, tengelytávolsága 3,3 méter. Kezdetben a korábbi Skoda 645 hathengeres, 55 lóerős motorját használták benne, majd 1936-ban 2492-ről 2703 köbcentire növelték a hengerűrtartalmát, ez az új motor már 62 lóerőre volt képes. A következő frissítéskor ezek az adatok 65 lóerőre és 2914 köbcentiméterre változtak. A nácik uralma idején a márka kizárólag a tisztek és felsőbb katonai vezetők számára gyártott autókat, köztük Superb luxusautókat is. A Superb alapjaira néhány 903-as típusjelzésű, hatkerekű harci terepjárót is építettek.
A második világháborút követően alaposan visszavetették a gyártását, helyette a nagyobb keresletű teherautókra álltak rá. Miután a korábban Jawa márkanevű autókat gyártó kvasinyi üzem a Skodáé lett, ide helyezték át többek között a Superb gyártását is. A világháború után újraindított Superb megegyezett az 1938-as változattal.
Az akkori szuperautó központi vázat kapott, abban a korban ritka volt az elöl-hátul független rugózás. Az első modell a Skoda 640 Superb volt, hathengeres (ez jár legsimábban) 55 LE (40.5 kW) teljesítménnyel. Nagyon modernnek számított a hidraulikus fékrendszer és a 12 voltos elektromos berendezés. A kínálat csúcspontján álló 96 lóerős (70.7 kW), 4.0 liter lökettérfogatú V8-as motor. A Superb különféle tengelytávokkal készült, illetve lehajtható vászontetővel, és egyedi karosszériát is lehetett rendelni. 1949-ig, körülbelül 890 személyautót bocsátott ki az üzem, és 1,630 katonai változatot, 4×4-es hajtással.
Ötven év kihagyása után 2001-ben jelent meg a mai szemmel nézve első modern Skoda Superb. 2001-ben a Genfi Autókiállításon mutatták be a Skoda Montreux-t, amely a VW Passat nyújtott tengelytávú, Kínában használt padlólemezére épül. A Passat Lingyu tengelytávja 10 centiméterrel hosszabb az alapmodellénél. Végül nem a Montreux lett a végleges név, hanem felelevenítették az 1930-as évek Skoda-luxusautóinak modellnevét, a Superbet. 2001 őszén dobták piacra. Három benzin- és három dízelmotorral volt elérhető, mindegyik automata vagy hatfokozatú manuális váltóval. Az első generációból Kvasinyben 135 694 darab készült. 2006-ban átesett egy kisebb frissítésen. Kivételes tágassággal jelent meg, 85 kW és 142 kW (193 LE), 2.8 literes motorral, valamint Tiptronic automatikus erőátvitellel, bi-xenon fényszórókkal.
A következő generációk évszámai 2008, 2015, és 2023. A második nemzedék limuzinja praktikus nagy csomagtér-ajtót kapott, és mellette kínálták az első kombit is. Kibővítették az alapfelszerelést. A harmadik generáció jelentősen fejlesztett technikájú lett, és új dizájnt mutatott fel.
A Superb népszerűsége jelentősen nőtt az évek alatt. Az első modern generáció 2001 és 2008 között, 137 ezer gazdát talált. Utóda limuzin és kombi változatban 618 ezer példányban kelt el, az elsőként említett változatból 65 százalékot választották a vevők. A 2015-től gyártott kocsi 805 ezer embert győzött meg, közülük 56 százalék a kombit vásárolta meg.
A mostani kivitelek tovább helytállnak a piacon. A vevők dönthetnek limuzin és kombi karosszériák között, benzines, dízel, lágy hibrid, konnektoros hibrid, hajtóművű változatokkal. Eddig 65 ezer kelt el. A legújabb konnektoros hibrid 120 kilométert tehet meg tisztán elektromos módban. Élvonalú a műszaki berendezés, fenntartható anyagválasztás jellemezi. A vezetőhely is modern a Smart Dials kijelzővel.
Kínai átok: élj érdekes időkben. A Skoda Superb éppen ilyen sorsot kapott. További sikereket kívánok a kilencven éves fiatalnak.