NCAP

A Green NCAP szerint ez Európa legtisztább benzines modellje

2020.12.09.

Huszonnégy típus környezetvédelmi teljesítményét vetette össze a Green NCAP szervezet. Kisautó-családja két generációjának két eltérő karosszéria-típusát nevezte a felmérésbe a Peugeot - minden más benzinmotoros modellnél jobb eredményt értek el.

Miután idén kora ősszel a Transport & Environment szervezet megállapította, hogy a Peugeot és társmárkái az európai piacon egyedülálló mértékben csökkentették CO2-kibocsátásukat, és flottaszinten a piac legtisztább üzemű járműveit gyártják, most egy másik szervezet jutott hasonló következtetésre. A rendkívül szigorú tesztjeiről ismert Green NCAP átfogó vizsgálattal igazolta, hogy a Peugeot motortechnológiái az abszolút élvonalba tartoznak akkor is, ha a környezet védelméről van szó.
 
A Green NCAP 2019-ben indult útjára azzal a céllal, hogy az autók tényleges károsanyag-kibocsátására vonatkozó naprakész, részletes és valós információkkal lássa el a vásárlókat. Szemléletük ebből a szempontból hasonlít az új autók biztonságát 1996 óta kutató, a törvényi előírásoknál mindig többet követelő Euro NCAP filozófiájára – nem véletlenül, hiszen a Green NCAP ennek a nagy tapasztalattal és tudásbázissal rendelkező testületnek a fiókszervezeteként jött létre, és Európa legnevesebb szakmai, kormányzati és kutató intézményeinek a támogatását élvezi.
 
A szervezet már működése első évében is végzett elemzéseket, első jelentős publikációjára azonban idén november végén került sor. A korai tapasztalatok nyomán átdolgozott és kibővített feltételrendszert alkalmazva most két tucat gépkocsit vetettek alá aprólékos vizsgálatnak. A városi, alsó-középkategóriás és középkategóriás személyautók, kis és kompakt szabadidőjárművek, valamint buszlimuzinok kellőképpen széles spektrumát fedték le az újautó-piacnak, ami pedig a hajtásláncokat illeti, a plug-in hibridek kivételével minden gyakori technológiát megvizsgáltak, a belső égésű motoroktól kezdve a hibrideken át az akkumulátoros villanyautókig.
 
Egy autó környezeti terhelése a nyersanyagok előállításánál elkezdődik – a Green NCAP már dolgozik azon a tesztrendszeren, amellyel a járművek teljes életciklusára vonatkozóan felmérhetik azok környezetvédelmi teljesítményét, ám egyelőre be kell érnünk az energiafogyasztás és a károsanyag-kibocsátás mérlegelésével. 
 
Ez utóbbi terén ma már külön vizsgálják az általános egészségkárosító anyagok légkörbe bocsátását, illetve az üvegházhatást erősítő gázok emisszióját is. Ahogy az Euro NCAP a törésteszteknél, úgy a Green NCAP is a törvényi minimumokat tekinti kiindulási alapnak – egy olyan autó tehát, amely épp csak teljesíti az előírásokat, egy csillagot érdemel az ötből. 
 
Ezzel a szemlélettel összefüggésben egy sor olyan károsanyag kibocsátását is mérik, méghozzá változatos forgalmi és üzemi helyzetekben, amelyekre a WLTP-norma szerinti vizsgálatokon nem figyelnek: így biztosítható ugyanis a szakértők szerint, hogy az általuk minősített autók bizonyítványa a valós helyzetet rögzítse.
 
Ezek fényében kiemelkedően jó eredménynek számít az új generációs Peugeot 208 és a Peugeot 2008 előző kiadása által elért három csillag: eredményükkel a felmérés legtisztább üzemű benzinmotoros modelljeinek bizonyultak. Ez egyébként nem meglepő, hiszen mindkét modell annak az 1,2 literes turbómotornak egy-egy változatát alkalmazza, amely 2015 és 2018 között négy alkalommal bizonyult kategóriája legjobbjának az Év Motorja szavazáson.
 
Míg az előző generáció esetén a motor 82, 110 vagy 130 lóerős kivitelben volt elérhető, az új szériában 100, 130 és 155 lóerő között választhatnak az ügyfelek. A vizsgált Peugeot 2008 orrában így 110, a 208-aséban 100 lóerős kivitelben dolgozott a háromhengeres erőforrás. 
 
Az előbbit különösen nagyra értékelték a tesztelők kiegyensúlyozott összteljesítményéért. A motor kevés nitrogén-oxidot bocsát ki a légkörbe, szintén csekély a nem metán szénhidrogének előfordulása, a szén-monoxid pedig különösen a közúti tesztben bizonyult jelentéktelennek. Figyelemreméltó, hogy kis mérete ellenére a motor jól teljesített az emisszió terén, még autópálya-tempónál is.
 
Az új Peugeot 208 kiemelkedő eredményt ért el mindhárom vizsgálati területen. Dicséretes, hogy minimális a dinitrogén-oxid (N2O) kibocsátása – ezt az teszi nagy jelentőségűvé, hogy a teszten vizsgált dízelmotoros autók többsége pont túlzott N2O-kibocsátása miatt végzett szomorúságra okot adó helyen.
 
Vadonatúj modellről lévén szó, a szakértők helyét látták némi építő kritikának is: ha a mérnökök csökkenteni tudnák a hidegindítást követő részecske-kibocsátást, még feljebb léphetne a ranglétrán a Peugeot 208. Ugyanakkor a kiváló környezetvédelmi teljesítmény ma már jelentős és valós értéknövelő tényező, így a tiszta üzemű Peugeot-páros még kedvezőbb értéktartásra számíthat a kapott eredmények fényében. 
 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....