közlkedésbiztonság

Gyilkos szarvas, gyalogos dózer után légpárna

2022.08.31.

111 éve próbálkoznak a gyalogossérülések enyhítésével, mostanság pedig pedig megelőzésével, de ez még nem elég, az autógyártók folyamatosan fejlesztik a biztonsági eszközöket.

A GAZ M21-es Volga gyalogosgyilkos jelvénye     Fotó: Boros Jenő

Sokáig szárnyas figurák, krómozott szarvasok, vörös zászlók uralták a motorháztetőt Keleten, Nyugaton. Aztán a biztonság került előtérbe és sorra tűntek el a látványos, de gázoláskor a gyalogosokat felnyársaló díszek, miközben szaporodtok biztonsági eszközök.

Napjainkban már kötelező norma, hogy az autó ne csak a benne ülőket, hanem a többi közlekedőt is védje, vagy legalább enyhítse az elütött bringás, gyalogos sérüléseit. Sőt, az EU piacán új autókat már nem is szabad forgalomba helyzeni vészfékasszisztens nélkül, ami akkor is megelőzi a balesetet, ha a vezető figyelmetlen.

Minden Škodához, még a legolcsóbb Fabiához is alapáron jár Front Assist környezetfigyelő rendszer, ami fékez is, ha gyalogos lép elé

Már a tervezésnél eldől, hogy vészhelyzetekben mennyire partner egy autó, hiszen a gyalogosvédelmet a kocsi magassága, a lökhárító élének keménysége, a motorháztető deformációs képessége, az első tetőoszlopok, valamint a szélvédő és keretének keménysége határozza meg.

Előny az alacsony építés, mert ilyenkor nem repül magasra és utána nem zuhan nagyot az elütött gyalogos, jelentősen csökkenti a sérülések mértékét a puha motorháztető, valamint az orr-részbe épített légzsák.

Voltak érdekes ötletek a nemkívánatos autós-gyalogos találkozókra: egy 1911-es hírlapi rajz minden járműre csúszdát javasolt, hogy ne a kerekek alá kerüljön a figyelmetlen gyalogos. Születtek a karikatúránál hatásosabb, de nem éppen életrevalóbb elképzelések is: két brit mérnök a lökhárító helyére erősíthető, tábori ágyra hasonlító ponyvás szerkezettel próbálkozott 1939-ben.

Volt olyan megoldás, ahol az elütött gyalogost kímélni akarták az autó elejére szerelt rácsokkal, gumiból-szivacsból készült paddal és a kerekek alá kerülést megakadályozó lökőhengerekkel.

Napjainkban is születnek fura ötletek: a Google autonóm autójához benyújtott 2016-os a US Pattent Office szabadalom szerint ragacsos anyaggal fednék a motorháztetőt, így az elgázolt gyalogos fékezéskor nem repülne le az autóról...

Gyalogoselütés vizsgálat a Mercedesnél, 1965-ben    Forrás: Daimler AG

Az Edisonnál több találmányt jegyző Barényi Béla az autóiparban valósította meg 2500 tervének többségét. A magyar származású szakember alapította és vezette évtizedeken át a Mercedes biztonságtechnikai részlegét, mely 1955-ben nyújtotta be gyalogoskímélő találmányát: a Német Szabadalmi Hivatal 1 005 858-as számon vette nyilvántartásba a könnyen deformálódó orrkiképzésű autó leírását. Barényi esztétikus és praktikus megoldása mellett más ötletek is születtek.

A brit RRL tesztje Ford Cortinákkal

Liener György az 1977-es kiadású Autótípusok című könyvében számol be a brit Road Resource Laboratory kísérletéről. A gyalogosok sérüléseit a Ford Cortina elejére épített, gázoláskor felcsapódó kerettel próbálták enyhíteni azzal, hogy a test ne zuhanjon vissza az útra, és az elütött ember ne kerüljön a kerekek, vagy más jármű elé.

A bábus kísérleteknél jól működő automatikus berendezést a sima vonalú lejtős motorházra erősítették, de a fura eszköz nem terjedt el. Amit száztizenegy éve karikatúrával gúnyoltak, az napjainkban törvény: mert már előírás az autók orrának gyalogosbarát kialakítása.

Autoliv megoldás egy SAAB-on

De mekkora is az esélye a gyalogosnak a túlélésre, ha elüti egy autó? Látszólag nem sok, pedig élete megmenthető, sérüléseinek mértéke is jelentősen csökkenthető, ha a gázoló jármű orrát már ennek megfelelően tervezték és alakították ki.

Felismerték ezt a törvényhozók is, és az Európai Unióban 2005. októberétől a típusbizonyítvány megszerzésének feltételei között szerepel, hogy meg kell növelni az autók orrészén a túlnyúlást, a gyűrődési zónában lágyabb anyagból készült fényszórókat, könnyebben deformálódó motorháztetőt és lökhárítót kell alkalmazni. Nem lehet a karosszérián éles merev csuklópánt, kiálló jelvény, ablaktörlőlapát: az elütött gyalogos sérüléseit csökkenti az emberi testhez idomuló puha motorháztető és a lökhárító deformálódó habelem-betétje.

Gyalogoskímélő rendszer a Boschtól

A gázolásos balesetek során a legsúlyosabb fejsérüléseket a motorháztető alatti kemény szerkezet, a szélvédő alsó része és az A oszlopok okozzák. Az elütött gyalogosok rendszerint azért halnak meg, mert fejük a motorháztetőre csapódik, ezért növelni kell a motor és a motorháztető közötti távolságot, hogy utóbbi könnyen behorpadjon és puha anyagának energia elnyelésével enyhítse a fej ütődését.

Első lépcsőben, 2005-ben 35 km/órás, 2010-től 40 km/órás sebességnél kellett teljesíteni a szabályokat, melyek szerint az autók kettős gyűrődő zónájú orra is a gyalogosok biztonságát szolgálja, csakúgy, mint a nyugalmi állapotban motorháztető alá bújtatott ablaktörlők.

Sok gyártó a törvény által előírtnál is hatásosabb szerkezetekkel próbálkozott. Radarral, lézerrel, infrakamerával is növelték a közlekedés biztonságát, mert ezekkel ködben, sötétben is észlelhetőek a gyalogosok, az új fejlesztések vész esetén automatikusan fékeznek vagy kikerülik az akadályt.

A gyalogos-elütés tesztekhez is műszeres bábukat alkalmaznak.

Elütésteszt a Honda biztonságtechnikai központjában

A biztonsági öveket gyártó svéd Autoliv például aktív motorháztetőt készített: az első lökhárítók érzékelői jeleket küldenek - légszákokat és biztonsági öv feszítő szerkezeteit is vezérlő – központi elektronikának, mely egy mechanikus szerkezettel megemeli a puha motorháztetőt, közben légzsák bújik elő, ezzel is csökkentve az elütött gyalogos sérüléseit.

Gyalogoselütés sérüléseit enyhítő légzsákok, párnák       Forrás: Ford Motor Company

Az amerikai Ford terepjáró motorháztetejéből bújtak elő gyalogosmentő légzsákok, melyeket a lökhárító nyomásérzékelője vagy a szélvédő mögé épített kamera jelzései alapján fúvódtak fel. A lökhárítóba épített üvegszálas optikával figyel a Siemens VDO Automotive új rendszere, az Audi Electronic Venture háromdimenziós képszenzorjai a kocsi környezetét pásztázza folyamatosan.

A Ford megfigyelő rendszere

Sok kísérletezés után a Volvo sorozatgyártású autónál elsőként vezette be a gyalogos légzsákot, melyért nem kell felárat fizet, mert a V40-es modellhez már alapfelszereltségként járt. Nem ez a márka első partnervédő eszköze: a Volvo 2010-ben mutatta be teljes körű automatikus fékezésre alkalmas gyalogosészlelésre és ütközésveszélyre figyelmeztető rendszerét, mellyel akár 35 km/órás sebességnél is elkerülhető volt a gázolás akkor is, ha vezető másra figyelt és nem reagált időben a veszélyre. Ennél nagyobb sebességnél az ütközés előtti legnagyobb mértékű lassítás a cél. A gyalogos-elütéshez is műszeres bábukat alkalmaznak a teszteknél.

Volvo biztonsági rendszer

Az autó elejébe ágyazott hét érzékelő jeleket továbbít a vezérlőegységnek és amikor az a jármű útjába eső élőlényt vagy tárgyat észlel a módosuló jeleket kiértékeli, és ha emberi lábként értelmezi a továbbított információkat, akkor kinyílik a gyalogos légzsák. A motorháztető csuklóinak pirotechnikai szerkezete gázolás esetén kioldja a motorháztető-panel hátsó részét, ezzel egy időben az aktiválódó légzsák felfúvódáskor feltolja a motorháztetőt, amely tíz centiméterrel emelkedik meg, és ebben a helyzetben marad. A motorháztető és a motortér kemény részei között kialakuló rés miatt a puhább anyagú motorháztető deformálódhat, ezzel is tompítva az ütközést a gyalogos becsapódásakor.

V40-es és gyalogos találkozója    Forrás: Volvo

Felfújt állapotban a légzsák lefedi az ablaktörlőket, a szélvédő harmadát és az A oszlopok alsó részét. Vészhelyzetben néhány századmásodperc alatt felfúvódik a légzsák, a rendszer 20 és 50 km/órás sebesség között aktív. A gázolásos balesetek 75 százaléka 40 km/óránál alacsonyabb sebességnél történik.

Az a legveszélyesebb, ha a gyalogos, vagy kerékpáros kemény aszfaltra, járdaszegélyre zuhan, ez ellen csak a speciális öltözet segít, így néhány év múlva akár életmentő divattá válhat a légzsákos ruha, melyet már motorosoknak már kitaláltak.

A német ADAC elütéstesztje

Tragikus számok

Kínában minden negyedik halálos kimenetelű balesetnél gyalogos az áldozat, az Egyesült Államokban 12 százalékos, az európai utakon 14 százalékos az arány.

A lakott területen belül, zebrán elütött gyalogosok aránya az elmúlt öt évben 41 százalékról 44 százalékra nőtt.

Magyarországon tavaly tízezernél is több embert ütöttek el, közülük 4335-öt kijelölt gyalogos-átkelőhelyen.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Megszólalásig hasonlít a Citroen C5 Aircrossra és osztozik is majd technikai alapjain az új Opel....
2024.04.25
Több mint egy tucat elektromos autó hirtelen lángra lobbant egy Eibesbrunn melletti cég telephelyén....
2024.04.25
Több mint 20 év után megújult a márka logója és vizuális arculata – írja honlapján a német....
2024.04.25
Tudja mi a különbség a sales maneger, a business development manager és account manager munkakörök....
2024.04.25
A Porsche újabb változattal teszi teljessé a 2023-ban teljes modellfrissítésen átesett Cayenne....
2024.04.25
A Magyarországon működő járműipari vállalatok, beleértve a nagy autógyárakat és azok széles....
2024.04.25
A BMW Group debreceni gyára és a Lufthansa együttműködése révén kapacitás bővítés valósult meg a....
2024.04.25
A Hyundai Motor Company a németországi Nürburgring versenypályán tesztelte az IONIQ 5 N - a márka....
2024.04.25
A Blaha Lujza téri állomáson végeznek műszaki mentést a tűzoltók - írta a Katasztrófavédelem....
2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....