interjú

Győri Audi: az e-motor és a belső égésű jól megfér egymás mellett

2021.06.05.

A 2030-ig terjedő időtávon átfordulhat a mérleg nyelve az e-motorok javára, amikor Győrben több villanymotor készül, mint belső égésű – fogalmazott portálunknak adott interjújában Robert Buttenhauser, az Audi Hungaria motorgyártásért felelős igazgatósági tagja, aki január elsejétől dolgozik Győrben.

Korábban többször is járt Győrben, részt vett a motorgyár fejlesztési munkáiban. Milyennek ismerte meg a magyarokat?

Első alkalommal több, mint 23 éve kerültem kapcsolatba az Audi Hungariával. Majd 2000-ben újra. Most pedig itt dolgozom. A magyar rendkívül barátságos és vendégszerető nép. Motiváltak az emberek, akikkel szívesen dolgozom együtt. Szerintem a győri gyár az egyik legszebb a konszernen belül.

A motorgyártásért felel Győrben. Magyarországon büszkék vagyunk erre, hogy ez a világ legnagyobb belső égésű motorgyára. A kérdés azonban gyakran elhangzik a világban: az elektromos motor lesz a jövő?

Robert Buttenhauser: Interjú maszkban

Az elektromos hajtások térnyerése bekövetkezik, mert a klíma védelme és a CO2 kibocsátás csökkentése miatt ez szükségszerű. Jelenleg azonban motorgyártásunk döntő része belső égésű motor, idén is közel leszünk a 2 millió darabhoz. Az elektromos motorok részaránya idén 5 és 10 százalék között lesz. Most készülünk az e-motorok új generációjának gyártására.

Egyre több cég jelenti be, hogy leáll a belső égésű motorok fejlesztésével. Ingolstadtban is erről beszél Markus Duessmann vezérigazgató. Aggódhatunk a világ legnagyobb belső égésű motorgyára miatt?

Aggódni nem kell. Teljesen új fejlesztésű belső égésű motorcsaládot valóban nem fogunk gyártásba helyezni, de a jelenleg előállított motorokat tovább módosítjuk majd, hogy csökkentsük a káros anyag kibocsátást és a fogyasztást és optimáljuk a teljesítményt. Emellett az elektromos hajtásokra is fel kell készülnünk, hogy a jövőben mindkét fajtát tudjuk gyártani.

Tudom, hogy mérnök és igazgatósági tag és nem jós. Időben mikorra várható a trendforduló, amikor több lesz az e-motor?

Feltételezésem szerint a 2030-ig terjedő időtávon átfordulhat a mérleg nyelve az e-motorok javára. Ez persze függ az egyes piacoktól is.

Az e-motorok gyártásához kevesebb alkatrész és kevesebb ember kell. Hogyan érintheti ez majd az Audi Hungaria munkatársi gárdáját?

A világ legnagyobb belsőégésű motorgyára Győrben.

Most készülünk az új generációs e-motorok termelésére, a PPE gyártósorán 700 munkatársat tudunk alkalmazni. Ezek magas minőséget képviselő motorok, amelyekből kettőt is beépítenek az elektromos autókba. De a meghajtások mellett alkatrészeket is gyártunk e-motorokhoz. A klasszikus autóban volt egy motor meg egy sebváltó. A jövőben ez egyetlen részegység lesz. Ezeket az áttétel alkatrészeket nem készítettük Győrben, a jövőben viszont már itt fogjuk ezeket gyártani.

Mi a kedvenc motortípusa a motorgyártásért felelős igazgatósági tagnak?

Az öthengeres motorok rajongója vagyok, a hangzása, a gyorsasága elképesztő, ha belső égésű motorról beszélünk. De lenyűgöz az Audi e-tron nyomatéka, rángatás nélkül, szakadatlanul gyorsít.

A felmérések alapján Németországban is a nagy többség a belső égésű motorra szavaz, ahogy nálunk is. Egyrészt az e-autó nagyon drága, másrészt pedig kicsi a hatótávolsága.

Jártam Audi e-tron-nal, kitűnő autó, jelenleg pedig egy Audi A6 tölthető hibrid a szolgálati autóm. Van benne egy négyhengeres benzinmotor és a sebességváltóba épített elektromos hajtás. Kitűnően lehet vezetni. Városi használatra már a mostani autók is tökéletesek, én négy hónapja élek Győrben, s azóta szinte csak az elektromos hajtást használom.

A koronavírus másfél éve keseríti az életünket. Mennyire sikerült az Audi Hungariának visszaállnia a normális mederbe?

A múlt év végén és ez év elején jelentősen megugrott a termelésünk, azóta is a kapacitáskihasználtságunk határán dolgozunk, csaknem minden gyáregységünkben háromműszakos műszakrendben. A leállás alatt erre jól fel tudtunk készülni. A szabályokat betartjuk, válaszfalakat húztunk ahol kellett, munkahelyeink COVID-biztosak. A félvezetők akadozó ellátása azonban a motorgyárat is érinti. Nem közvetlenül, hanem közvetve, hiszen ha nem tudnak a félvezetőhiány miatt a konszern autógyára gépkocsikat gyártani, akkor mi nem tudunk azokhoz motort készíteni. Sok márkának szállítunk azonban, így ezt eddig szerencsésen át tudtuk hidalni, nem okozott termeléscsökkentést.

A járvány egyik hatása, hogy az emberek menekülnek a tömegközlekedéstől és autóba akarnak ülni. Érzik a konjunktúrát Győrben is?

Robert Buttenhauser szolgálati autója egy A6-os tölthető hibrid.

Mivel világszerte sokan dolgoznak otthonról, érthető, ha csökken a tömegközlekedők aránya. Az is igaz, hogy tavaly kevesebben vásároltak új autót, a bizonytalan helyzetben inkább kivártak. Idén azonban szerencsére sokan döntenek a vásárlás mellett, az Audinál ezt már érzékeljük.

Hány autót és hány motort gyárthatnak az idén Győrben?

Teljes biztonsággal kijelenthetem, jóval többet fogunk gyártani, mint tavaly. Az Audi Hungaria régi erejéhez térhetünk vissza, ami éves viszonylatban nagyságrendileg 2 millió motort jelent.

Tesztelünk idén Győrben készülő Audit?

Az autókról semmit nem mondhatunk, de biztos vagyok abban, hogy lesznek tesztvezetések.

Néhány személyes kérdés az interjú vége felé. Nehéz időszakban került Győrbe, sikerült már a várost és környékét feltérképezni?

Vasárnap a Széchenyi téren ihattam végre sört, ennek nagyon örültem. Tetszik, hogy sok a zöld terület a városban, közel vannak a folyók, amelyeknek a partján lehet sétálni. Ingolstadtiként a Duna közel áll hozzám.

Általában meg szoktam kérdezni a Győrbe kerülő német igazgatósági tagoktól, hogy mi a magyar kedvenc ételük és italuk. Ezt most félve teszem, mivel hónapokon át zárva voltak az éttermek.

Imádom a magyar gulyáslevest. Amikor korábban itt éltem, megtanultam, hogyan kell főzni. Vettem bográcsot és évente kétszer Németországban a barátaimnak bográcsgulyást főzök magyar recept szerint. Mindig nagy sikere van, számomra ez az ételek csúcsa. Németként szívesen iszom a sört, de a bort is nagyon kedvelem. A Pannonhalmi Apátság Infúzió névre keresztelt bora egyszerűen fantasztikus. De említhetném Villányból a Bock és Gere borokat is.

Milyen gyakran tud hazamenni Németországba? A kérdés arra is vonatkozik, elindult-e már a légi közlekedés Győr és Ingolstadt között?

A légi forgalom még áll. Elvileg elindulhatna, de a német szigorú szabályok miatt nehéz lenne feltölteni a gépet. Egyelőre autókkal közlekedünk a két város között. Bízom abban, hogy az oltás növekedésével a légi forgalom is újra indulhat a két város között. 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

   

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....
2024.03.28
Négy új hajó siófoki felavatásával vette kezdetét a 178. balatoni hajózási szezon csütörtökön. ..
2024.03.28
Két kulcsfontosságú modelljükhöz is ráncfelvarrást mutatott be a Seat és további két modell kaphat....
2024.03.28
Második évtizede viselhetik a büszke jelzőt Győrben: az Audi Hungaria üzemelteti a világ legnagyobb....
2024.03.28
Az új Toyota Yaris a kifinomult technológia és a vezetési élmény legfrissebb példája, mely a hibrid....
2024.03.28
Az érintett útszakaszon forgalomkorlátozásra lehet számítani - írja a Katasztrófavédelem. ..
2024.03.28
Idén januártól elektromos Peugeot e-Partneren érkezik a segítség azokhoz a dél-ausztráliai....
2024.03.28
Dr. Szászi István, a Bosch csoport vezetője Magyarországon és az Adria régióban volt a vendége a....