WTCR

Győri motorral mutatkozott be az Audi új TCR versenyautója

2021.02.19.

Az új, négyajtós RS 3 LMS év végétől lesz elérhető a privát túraautó-csapatok számára, de már a szezon első versenyén ott lesz a WTCR-ben.

Az Audi első TCR autója, a 2016-ban bemutatott RS3 LMS nem csak anyagi, hanem sportszakmai értelemben is sikertörténet volt az ingolstadti gyártó számára. Összesen 180 darab készült belőle, melyek a világ minden táján versenyeztek különböző TCR szabályrendszerre épülő túraautó-bajnokságokban, többek között a WTCR nevű világkupában is.

Nincs másik Audi versenyautó, amely többször szerepelt volna ebben az időszakban versenyeken: az RS 3 LMS 2020 végéig bezárólag 1051 futamon 3105 indulással rendelkezik, vagyis minden versenyen átlagosan 3 darab sorakozott fel a rajtrácson. Négy év alatt a típus 764-szer végzett dobogón, és 279 győzelmet szerzett. Ez elképesztően jó, 26,5 százalékos győzelmi arányt jelent egy olyan kategóriában, amely tömve van versenyképes autókkal: összesen eddig 14 gyártó készített TCR versenygépet valamelyik modelljéből. Az RS 3 LMS-sel különböző versenyzők 16 egyéni bajnoki címet és 38 egyéb bajnoki címet szereztek, emellett az autónak összejött öt kategóriagyőzelem is különböző 24 órás megbízhatósági versenyeken.

Látványosabb külső

Az új RS 3 LMS kifejlesztésekor két fő célja volt az Audi Sport mérnökeinek: hogy a szériaautó-alapú versenykép még ütőképesebb legyen, és hogy az ügyfelek számára nyújtott előnyös tulajdonságai gyarapodjanak. Már kívülről is jelentősen különbözik a második nemzedék az elsőtől: 1,95 méteres szélességével teljesen kihasználja a szabályok adta lehetőségeket, ráadásul a sárvédőszélesítések harmonikusabban illeszkednek a karosszéria vonalaiba, mint korábban, és a légellenállást is kevésbé rontják. A lehető legnagyobbra növelték a légbeömlők méretét a hűtőmaszkban és az első lökhárítóban, a motorháztetőbe is két hatalmas nyílást vágtak. Újdonság, hogy a hátsó szárnyat már hátulról függesztik fel, ami csak az egyik fontos változás az aerodinamikai csomagban. Mindez annak is köszönhető, hogy első alkalommal végezték az autó körüli légáramlás szimulációját kizárólag számítógéppel (Computational Fluid Dynamics), hagyományos szélcsatorna használata nélkül.

Győri motor, német karosszéria, spanyol végszerelés

A karosszéria külső héja Ingolstadtban, a kétliteres, négyhengeres turbómotor a győri Audi-motorgyárban készül, a versenyautó végső összeszerelése azonban a spanyolországi Martorellben, a Seat Sportnál történik, ahol egyébként a hasonló technikájú Leon TCR is készül.

Az EA888-as, kétliteres, négyhengeres motorgeneráció negyedik nemzedéke dolgozik az RS 3 LMS orrában, a szabályok miatt a motorblokk és a hengerfej, a főtengely, a szelepvezérlés, a szívósor, a befecskendezés és az új turbófeltöltő is az az egyben a szériaautóból származik (nem az öthengeres RS 3-ból, hanem a négyhengeres S3-ból), egyedül a szelepfedél és a kipufogórendszer egyedi kialakítású. A TCR kategória viszonylag alacsony költségszintjét csak a nagyrészt szériamotorokkal lehetett elérni, az Audi új motorjának tervezése során természetesen a több tízezer kilométert futott előző versenymotorral szerzett tapasztalatokat is felhasználták. Az egységes motorvezérlő elektronikát a 2021-es szabályok miatt a Magneti Marelli szállítja, az Audi szerint sok munkát igényelt az új számítógépnek a motorhoz való illesztése.

Sokat dolgozott az Audi a hűtés továbbfejlesztésén is, a hűtő és a töltőlevegő-hűtő egymás felett helyezkedik el úgy, hogy kevésbé legyenek érzékenyek a függőleges irányú erőhatásokra, amelyek például akkor lépnek fel, amikor a pilóta lesodródik a versenypályáról, vagy amikor keményen átdobja az autót a rázóköveken.

Fejlődött az erőátvitel és a biztonság is

A kéttárcsás kuplung 800 grammal könnyebb, mint korábban, ami csökkenti a forgó tömegek nagyságát és tehetetlenségét. A pneumatikus elven működő hatfokozatú, szekvenciális Hewland versenyváltó különösen robusztus szerkezet, és természetesen a kormányról is használható a váltófülek segítségével. Fontos, hogy az új, többtárcsás tengelykapcsolóval működő önzáró differenciálmű zárási értékét a szerelők könnyen és gyorsan állíthatják kívülről is. Megerősítették a féltengelyeket is, mert a korábbi RS 3 LMS-nek azok voltak a gyenge pontjai.

A fejlesztés során a biztonság kiemelt szerepet játszott. Összesen 25,8 méternyi csövet építettek be, amelyek belülről merevítik az utascellát és a karosszériát. Hatpontos öv tartja szorosan a pilótát az Audi Sport Protection Seat nevű speciális ülésben, amelynek robusztus kialakítása és alaposan kidolgozott kárpitozása maximális védelmet biztosít. Hogy oldalütközésnél is nagyobb biztonságban legyen a versenyző, az ülést közelebb helyezték a kocsi középvonalához, és védőháló is rendelhető jobb és bal oldalra is.

A kocsi tetején lévő nyílás lehetővé teszi, hogy baleset után a bukósisakot föntről vegyék le a pilóta fejéről, és a gerinc helyzetét stabilizáló fűzőt is föntről alkalmazzák. A hátsó szélvédő extrém erős és könnyű, ütésálló polikarbonátból készül. Még a biztonsági rendszer része az FIA-homológ, 100 literes üzemanyagtank és a tűzoltó rendszer is.

Ergonomikusabb, könnyebb kezelést biztosító kabin

Az Alcantara borítású kormánykerék tartalmaz egy TCR-specifikus kijelzőt, amelyről a legfontosabb adatokat olvashatja le a versenyző. Nem kevesebb, mint 12 különböző funkciót vezérelhető a versenyző a középkonzolon, ergonomikusan elhelyezett kapcsolókkal, például a gyújtást, a különböző lámpabeállításokat, a szellőzést, a szélvédőfűtést, a fékegyensúlyt, vagy a tűzoltó rendszert. Úgy tervezték meg az elektromos hálózatot, hogy a bizonyos részegységekben jelentkező hibáknak kevesebb hatása legyen az egész rendszerre. A pedálok helyzete percek alatt átállítható, így többféle magasságú pilótának is ideális vezetői pozíció alakítható ki.

A MacPherson rendszerű első felfüggesztésben a kerékdőlés mértékét a korábbinál gyorsabban és egyszerűbben lehet változtatni 2 és 7 fok között; hatalmas előny, hogy a változtatások után nincs szükség futóműállításra, így az időmérő vagy a szabadedzés hamar folytatható. A gyorszárral rögzített, pillanatok alatt cserélhető stabilizátoroknak elöl kilenc, hátul hat beállítása létezik. Ezen kívül még többféle rugó és két fokozatban állítható lengéscsillapítók adnak hatalmas variációs lehetőséget a futóműbeállításoknál. Bár a fékek méretét a szabályos megszabják, mégis tudott ezen is fejleszteni az Audi, mivel a belső szellőzés már nem csak a tárcsákra, hanem a nagy igénybevételnek kitett,  hatdugattyús féknyergekre is kiterjed.

Már idén megnehezíti Michelisz és Tassi dolgát a WTCR-ben

Az Audi Sport már az idei szezonban harcba küldi vadonatúj TCR autóját, először a legrangosabb sorozatban, a WTCR-ben lehet majd találkozni a gyári támogatású RS 3 LMS-sekkel (aztán az év második felében már az ügyfél-értékesítést is megkezdik). A négykarikás gyártó partnere a WTCR-ben a belga Comtoyou Racing lesz, amely 2017 óta Audikkal vesz részt a bajnokságban. Idén összesen négy új Audi RS 3 LMS érkezik a mezőnybe, melyek közül kettőt gyári versenyzők vezetnek majd. Visszatér a gyors pilótának megismert Fred Vervisch, csapattársa a tavaly futamot nyerő Nathanael Berthon lesz. A másik két új Audi versenyautó privát versenyzőkhöz kerül, valószínűleg a DHL által támogatott, holland Tom Coronel lesz az egyik.

A Túraautó Világkupa 2021-ben csak június első hétvégéjén indul, mégpedig rögtön a Nürburgring-Nordschleifén, a bajnokság leghosszabb és legnehezebb pályáján. Összesen nyolc versenyhétvégéből áll majd a szezon, ha minden a tervek szerint alakul.

Képek: Audi Sport

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.03.29
Az M3-as autópályán, a keleti országrész felé rendkívül erős a forgalom. Gödöllőtől Bagig 20 km-en....
2024.03.29
A megszokott programok, és a felhőtlen jókedv mellett, idén néhány különleges látványossággal is....
2024.03.29
A világ legsikeresebb üzleti limuzinjának nyolcadik nemzedéke maradéktalanul meggyőzte a nemzetközi....
2024.03.29
Több szempontból is sokat fejlődött és ezért pozitívan értékeli a Formula 4 Winter Series-ben....
2024.03.29
- A nehéz-tehergépjárművek hétvégi forgalomkorlátozása a húsvéti hétvégén összesen 72 órán át lenne....
2024.03.29
Egyelőre csak koncepció formájában látható az első elektromos Isuzu D-Max pickup, de valószínű nem....
2024.03.29
A magyar rendőrök a francia hatóságok által körözött járművet foglaltak le Csanádpalota autópálya-....
2024.03.28
2024. április 1-től bevezetésre kerül a napi e-matrica Magyarországon. Az úthasználati jogosultság....
2024.03.28
A HangZóna mai vendége Rusznák András igazságügyi járműszakértő. ..
2024.03.28
Új hajtáslánccal bővül a Lexus első dedikáltan akkumulátoros elektromosnak fejlesztett modellje, a....