utánpótlás

Ha az autóm zabálja az olajat, akkor szükséges egyáltalán az olajcsere? (3.rész)

2023.03.14.

Vajon milyen gyakran találkozik mai vendégem Hudák Attila, a MOL-LUB Kft. kenéstechnikai szakértője ehhez hasonló triviális kérdésekkel? Interjúsorozatunk harmadik, és egyben záró részében találok még ehhez hasonlókat, amiket nem félek feltenni. De szóba kerülnek majd olyan kifejezések is, amikkel talán még a feketeöves olajhuszároknak is meglepetést okozhatunk. Ha érdekli, hogy milyen komoly fejlesztések zajlanak a motorolajok piacán, vagy, hogy milyen megdöbbentően kicsi a különbség a flakonok beltartalmában, akkor érdemes lesz ma is velünk tartani.

Az előző rész végén ott hagytuk abba, hogy akkor is kell-e olajat cserélni, ha nem értük el a gyár által meghatározott kilométert, viszont lejárt az egy éves csereintervallum. Akkor mondhatjuk azt, hogy ne a legdrágább full szintetikus olajat használjuk, hanem legyen egy picit olcsóbb, erős középkategóriás motorolaj, de gyakrabban lecserélve?

Egy korszerű motor esetében, amelyben az olaj is egy alkatrész, amit ahhoz a motorhoz fejlesztettek, ilyesmire nincs lehetőség. A járműgyártói követelményeknek meg kell felelni. Ezek pedig nagyon sokfélék lehetnek. Vannak gyártók, akik megelégszenek a nemzetközi szabványoknak (API, ILSAC, ACEA) való megfeleléssel, míg mások -elsősorban az európai gyártók- saját specifikációkat adnak ki. Az olaj kiválasztásánál azonban az nem elég, hogy az olajos flakonon rajta van az autónk márkajele, vagy a gyártó valamilyen specifikációja, annak betűre, számra pontosan meg kell egyeznie a szervízkönyvi előírással. A motorolajok tulajdonságai egymástól olyan mértékben különbözhetnek, hogy hibás választásból akár egy motorkárosodás is bekövetkezhet. 

Idekapcsolódik a HTHS viszkozitás, ami nekem sem egy ismert kifejezés, de érdekes lehet kifejteni a rövidítés jelentését

A flakonokon a SAE viszkozitás jelölést tüntetik fel. Ez információt ad arról, hogy milyen az olaj viszkozitása 100°C-on. Ennél azonban működés, nagy terhelés közben a motorolaj jóval melegebb is lehet. Magasabb hőmérsékleten a különböző olajok eltérően viselkedhetnek. Az egyik sokkal jobban elveszítheti a viszkozitását, mint egy másik. A HTHS (High Tempreture High Shear) viszkozitást 150° C fokon mérik. A teszt az autópálya üzemet modellezi, amikor magas fordulatszámon, nagy terheléssel jár a motor. De miért is érdekes ez számunkra? Kisebb viszkozitású olajjal alacsonyabb az üzemanyagfogyasztás. A másik oldalról azonban a viszkozitás az, ami biztosítja kenőfilm teherviselő képességét, egy bizonyos határon túl nem lehet csökkenteni. A korszerű motorokat úgy tervezik, hogy kisebb viszkozitású -így kisebb teherviselő képességű- olajjal is biztosított legyen a megfelelő kopásvédelem. Azonban ezek közül sem mindegyikben használhatók alacsony HTHS viszkozitású olajok. Itt visszakanyarodunk a specifikációkhoz, hiszen a HTHS viszkozitást azokban határozzák meg. Két SAE 5W-30 viszkozitású olaj ebből a szempontból jelentősen eltérő lehet. Emiatt is fontos a specifikációk betartása motorolaj választásnál. Az ACEA személygépkocsikra vonatkozó rendszerében HTHS esetében három szintet különböztet meg: nagyon alacsony, alacsony, és magas. Ezt az A, B ill. C betűk és az utánuk következő számok mutatják.

És minél nagyobb a szám, annál jobb az olaj gondolom

Nem feltétlenül jobb, hanem más. Az egyik motorhoz jó, a másikhoz nem. Egy ACEA A5 vagy C6 specifikációjú motorolajat nem szabad betölteni egy olyan motorba, ahova ACEA A3/B4-et írtak elő. De a HTHS csak egy a számos tulajdonság közül, amit egy specifikációban meghatároznak. A legfontosabb, hogy olyan olaj kerüljön a motorba (váltóba, szervóba, fékrendszerbe), amilyet a járműgyártó előírt.

Akkor a mélységek után jöjjön egy hétköznapi kérdés: Egy olajfogyasztó motor esetében szükséges az olajcsere? A tulajdonosok szerint az új olaj betöltésével folyamatosan frissül a töltet

Frissül, ez igaz. De a kopásból eredő kisméretű fémrészecskék, amik az olajszűrőn átjutnak, gyűlnek a rendszerben és katalizátorként gyorsítják az olaj öregedését. Ugyanez igaz magából az öregedéséből származó, az olajban nem oldódó anyagokra is. Azt nem mondja egy gyártó sem, hogy olajcserekor csak a felét engedd le a töltetnek, frissül az úgyis.  A magas olajfogyasztás egyébként nem normális jelenség, több problémát is okozhat, mint pl. lerakódások, DPF eltömődés stb.. Az okát érdemes megkeresni és megszüntetni. Kivételt képeznek a nagyméretű stabil ipari gázmotorok, ahol a szelepkenés okán tervezetten nagyobb az olajfogyasztás. Ott nem kizárt, hogy egy motor az olajcsere-periódus alatt legalább annyi olajat megeszik, mint amennyi az olajtöltet. Itt ezer literes töltetekről beszélünk.

Végül pedig egy nagyon érdekes kérdésről, a kenőolajfejlesztésről is essen pár szó

Kevesen tudják, hogy ebben a legnagyobb szerepet az olajadalékgyártó vállalatok játszák. Az ő boszorkánykonyháikban állítják össze azokat az olajadalék-csomagokat amelyeket egy megfelelő minőségű alapolajhoz keverve megkapjuk a kívánt tulajdonságú kenőolajat. Korábban beszéltünk róla, hogy az olló egyre nyílik. Ma már sok egyedi igénynek kell megfelelni, univerzális motorolaj már nem létezik. Olyan is előfordul, hogy egy motorolaj csak egy bizonyos motortípushoz használható. A legnagyobb olajvállatoknak sem éri meg ilyet fejleszteni és gyártani. Valószínű, hogy csak ’gyári’ olajként kerül forgalomba. Minél újabb termékeket nézünk, egyre inkább biztosak lehetünk abban, hogy  a különböző márkák szinte semmiben sem különböznek. A MOL-LUB Kft. kenőanyagüzemében is ugyanazokat az adalékokat és alapolajokat használjuk, mint a világ többi részén. Ha megvizsgálnánk egy autósbolt polcain fellelhető egyforma specifikációjú, de különböző gyártóktól származó olajokat, a szokványos olajvizsgálati módszerekkel azonosnak találnánk őket.

Akkor ezek tudatában valóban komoly marketing munka értékesíteni a motorolajat. Tényleg csak az dönt, hogy melyik „egyház” tanait követjük, például, hogy a Fiat motor a Selénia olajjal szól a legszebben: nekem volt Multijetem, és mindenkitől azt a tanácsot kaptam, hogy csak Seléniát használjak

Ez akár igaz lehet, hiszen azt az olajat a gyártója az adalékgyártóval és a motorgyártóval karöltve ahhoz az egy típusúmotorhoz fejlesztette. Azonban a többi azonos specifikációjú motorolaj is elvileg ugyanolyan, hiszen ugyanazon receptúra alapján készül, ugyanazokból az alapanyagokból, függetlenül attól hogy milyen márkanév alatt kerül forgalomba.

Azt gondolom, hogy egy rendkívül érdekes beszélgetésen vagyunk túl, köszönöm Attilának, hogy időt szánt rám, és ezáltal az olvasóknak is elvihettük egy kis szeletét annak, hogy mennyivel komplexebben áll össze a motorolajok világa annál, amit laikusként elképzeltünk. Ha esetleg lenne még olyan kérdése, témája a kedves olvasónak, amire itt a beszélgetés során nem került sor, akkor itt felteheti, és egy későbbi interjú alkalmával Attila válaszol majd az olvasóink kérdéseire.

Addig pedig kövessenek minket Facebook oldalunkon.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.06.18
„Élvezd a kabriót, feel the sunshine!” ..
2024.06.18
- Már rendelhető az új Crafter modell, amelynek az első járművei már nyáron elérhetők lesznek a....
2024.06.18
Miért és hol jár büntetés a bevált szokásért?   ..
2024.06.18
Összeütközött négy személyautó az M3-as autópálya Nyíregyháza felé vezető oldalán, az M0-s autóúti....
2024.06.18
A Porsche bejelentette, hogy Szingapúr lesz a tizenegyedik Porsche Experience Center (PEC)....
2024.06.18
Figyelmeztető előrejelzést adott ki a hőség miatt Magyarország területére szerda éjfélig a....
2024.06.18
- A hungarikumok és a nemzeti értékek nem csupán az értékőrzés miatt fontosak számunkra. Ezek a....
2024.06.18
- Csődöt jelentett a Fisker amerikai elektromos autógyártó alig egy évvel első modellje piacra....
2024.06.18
- Kedden este indul Budapestről Splitbe az idei első Adria InterCity. Augusztus második feléig....
2024.06.18
Sem az ittas vezetés, sem pedig a gyorshajtás nem kifizetődő: büntetőpontok, a jogosítvány bevonása....