Bond filmek

Halálos iramban csúsznak a mozigépek

2020.12.23.

Nincs idő meghalni, hiába az ütős cím, más filmekhez hasonlóan a legújabb James Bond epizódot sem vetítik még a mozikban.

Nem csak az autót csúsztatják                                                          Forrás: Aston Martin

Ahogy az autógyártók premierjei, úgy a filmstúdiók nyilvános vetítései is egyre jobban csúsznak: tavasszal kellett volna mozikba kerülnie a huszonötödik James Bond epizódnak és a Halálosabb iramban legújabb fejezetének, de a forgalmazók az őszi dátumokat is törölték és az újabb időpontok sem tőlük, hanem a járványrendelkezésektől függenek, ezért már nem is ígérnek konkrét időpontot.

Elmúlt már a Nincs idő meghalni című film második tervezett időpontja, de a jövő évi naptárt is átírhatja a Covid, ami miatt ezrével zártak be mozik, márpedig ezek nélkül nincs premier.

Klasszikus Bond-jelenet a többszintes üldözés                                            Forrás: JLR

Sokadik dátum

A 2021-es dátummal immár negyedszer módosult a Daniel Craig főszereplésével utoljára forgatott és immár 25-ik James Bond-film bemutatásának időpontja, így már minimum egy éves a csúszás, ahogy többi produkciónál is. Jövő év május 28-ájára halasztották a Halálos iramban kilencedik részének premierjét, hogy ne essen egybe a húsvéti ajándéknak szánt Bond produkcióval.

A csúszások már a 007-es forgatásokon is elkezdődtek, hiszen először a főgonoszt alakító Rami Malek maradt távol egyéb elfoglaltsága miatt, majd a titkosügynök Daniel Craig sérülése hátráltatta a stáb munkáját, aztán mire a vágásokkal is elkészültek, beütött a világjárvány.

Hibrid ügynök

A legújabb 007-es film műszaki érdekessége James Bond hibridautója. Az Aston Martin Valhalla a brit márka eddigi legerősebb motorját kapta: a V6 hengeres rendszerteljesítményét turbófeltöltőn kívül villanymotorokkal is növelték, ami közel ezer lóerőt jelent. A TM01-es kód a márka egykori motorkonstruktőrére, Tadek Marek mérnökre utal.

Filmforgatásnál semmit sem bíznak a véletlenre, különösen az autós üldözéseket nem, pláne a huszonötödik James Bond filmnél, melyhez több Aston Martint készítettek fel. A flottában szerepel több DB5-ös replika, mert ugye kár lenne eredetit összetörni, már csak azért is, mert drágák és nehezen beszerezhetők. Valamivel könnyebben megvehetők a Vantage V8-asok.

Valhallah, a közel ezer lóerős hibrid                                                         Forrás: Aston Martin

Dr No: elutasítás az Aston Martintól

A 007-es ügynök immár fél évszázada hajtja és töri a patinás brit márka modelljeit, a történet azonban nehezen indult, mert az első filmhez még pénzért sem adott autót az Aston Martin.

Az 1962-es Dr. No című moziban egy jóval szolidabb Sunbeam Alpine sportkocsi szerepelt. A második epizódban már Bentleyt vezetett Sean Conerry, aki csak az 1964-ben bemutatott Goldfingerben ülhetett ezüst színű Aston Martinba.

Nem volt újdonság a DB4-es sportkocsi, melyet akkor már hat éve gyártották, így nem üzleti szellem érvényesült a szerepvállalásban. Akkoriban még nem működött a produkcióknál a szponzorált termékelhelyezés. Napjainkban viszont már az Aston Martin sem hagyhatja ki a fizetett reklámot, mely létkérdés a márka szempontjából. Ki is használják a filmből adódó népszerűséget és olykor régi darabokat is feltámasztanak.

Replika széria

2019-ben például az 1958-as évjáratú DB5-ösből építettek 28 darabot: mindegyiket 3,7 literes és 240 lóerős teljesítményű benzinmotor hajt, de nem csak ettől érdekes a replika: van benne forgó rendszámtábla, korhű navigáció, telefon, ködgép és gumivágó, mindössze működő gépfegyvert nem rejt felbillenő lámpája. Mindezt több mint egymilliárd forintnyi fontért, ami nem jelentett akadályt az értékesítésben, mert a limitált széria minden darabja elővételben elkelt.

A Bond filmek egyik különlegessége volt még a víz alatt is úszó Lotus, a katapultáló üléses, vagy éppen láthatatlan karosszériás Aston Martin. Kevésbé volt attraktív a kommunikátorral távirányítható BMW limuzin ügynökautó, mely az 1997-ben bemutatott Holnap markában szerepelt.

Készülnek a DB5-ösök                                                                         Forrás: Aston Martin

Titkos premiermodellek

Több filmben a forgatásokon még szigorúan titkolt premiermodellt is vezethetett James Bond: az 1995-ös Aranyszemben debütált az USA-ban gyártott BMW Z3-as, 1999-ben pedig a Z8-as sportkocsi. A 2006-os Casino Royale-ban csak néhány másodperces epizódszerepet kapott a Ford Mondeo. Mozgalmasabb és drágább volt az a jelenetsor, amiben hatalmas repülés és több átfordulás után tört totálkárosra a százmillió fontos Aston Martin, melyből négyet készítettek a filmhez: ennyi pénzből forgatták 1962-ben az első James Bond filmet, a Dr. No-t. Igaz, a Casino Royale is megérte a pénzét, mert a húsz korábbi 007-es filmet megelőzve hét hét alatt félmilliárd dollárnyi bevételt hozott a Sony Picturesnek.

BMW, Cobra alapokon

A 2008-ban bemutatott Quantum csendjét a Ford új miniautójának premierje törte meg: a Ka modellnek és a Camille szerepét alakító színésznőnek, Olga Kurilenkónak köszönhetően több kelet-európai vonatkozása is volt a filmnek, hiszen az egykori fotómodell Ukrajnában született, a Ford Ka pedig a lengyelországi Fiat gyárban, Tichyben készült.

A költségek és bevételek mellett az autók teljesítménye is megnőtt: amíg az első brit szuperkémnek nyolcvan lóerős Sunbeam Alpine sportkocsi jutott, napjaink titkos ügynöke ezer lóerőseket hajthat.

Az autólistán sokáig a britek domináltak, de akadtak kivételek: az 1963-ban bemutatott Oroszországból szeretettel epizódban Bentley volt a főszereplő partnere. Az 1967-es Csak kétszer élsz moziban Toyota 2000-es GT-vel, az 1985-ös Halálvágtában Renault-val, az 1983-as Polipban Mercedesszel száguldott Őfelsége titkosügynöke. Az Aranyszem, a Holnap markában és a Világ nem elég című részekben már BMW autók és motorok uralták a terepet. Az is előfordult, hogy még nem volt kész a prototípus, ezért a Z8-as BMW karosszériákat Chevrolet motoros AC Cobrákra építették.

Forgatáshoz preparált roadster                                                                   Forrás: BMW AG

007-es alvászám

Rázós terepen is forgatták a legújabb 007-es epizódot, mely egyben a Land Rover Defender filmes premierje volt. A Nincs idő meghalni című James Bond kalandban debütál az indiai tulajdonú brit márka Szlovákiában gyártott modellje és ebben búcsúzik is 007-es ügynökszerepétől Daniel Craig.

A No time to die (Nincs idő meghalni) forgatásán tíz új Defendert vetett be a gyártó, az egyik alvázszáma stílszerűen 007 volt. Mind jól bírta a különleges igénybevételt és a Land Rover cég állítja, hogy az üldözésjelenetben szereplő autók csak utascellába épített biztonsági bukókeretükben tértek el a szériaváltozatoktól. A legizgalmasabb ugrásokat alakító autót a 25 éves Jessica Hawkins vezette, a hölgy első kaszkadőrélménye a Honda szupergyors fűnyírójával felállított rekord volt.

Tömegtermék csodakütyük

A korai filmekben felvonultatott műszaki újdonságok közül a golyóálló üveg, a mobiltelefon és a műholdas navigáció a hatvanas években még lenyűgözte a nézőket, napjainkban tömegcikkeké váltak, de néhány megmaradt Bond kiváltságnak: az 1971-es Holdkelte Moon Buggy-ja, és az 1977-ben forgatott A kém, aki szeretett engem című rész víz alatt is jól úszó Esprit Lotusa.

Korai navigáció a Goldfinger epizódból                                              Forrás: Aston Martin

Birodalmi veszteségek

Nagyot változott a világ, a brit autóbirodalom patinás darabjai amerikai, német, kuvaiti, kínai, indiai, vagy orosz tulajdonba kerültek, jónéhány megszűnt. Ma már csak veterántalálkozón vagy filmeken látni Sunbeam, Hillman, Humber, Jensen, Austin, Morris, Riley, Triumph, Rootes, Rover, Vanden Plas és Wolseley márkájú autókat.

Fleming hőse

A Bond figura kitalálója az 1964-ben elhunyt Ian Fleming a 007-es ügynökhöz hasonlóan nagy nőcsábász volt és a brit tengerészeti kémelhárításnál dolgozott, onnan adaptálta szereplőit. A háború után ismét újságíróskodó Fleming így nyilatkozott: „Bond magánkocsija mindig Bentley volt, az Aston Martin a brit titkosszolgálat, az MI6 autóparkjába tartozott”

A sorozat íróját nem érdekelte, hogy éppen melyik márka szponzorálja filmjeit, a vagyonos családból származó Fleming egész életében Bentley-vel járt és szerinte Bond is szerelmi viszonyt folytatott autóival, melyeket olykor fontosabbnak tekintett, mint a meghódított nőket.

007-es alvázszámú Defender                                                                  Forrás: JLR

Aukciós darab

Befektetésnek is jó filmautót venni: az egyetlen megmaradt és James Bond filmben is szereplő Aston Martin tulajdonosa Jerry Lee amerikai rádiómágnás 1969-ben 12 ezer dollárért vett autója napjainkban százszorosát éri. A Spectre epizódra épített DB10-est egymilliárd forintnyi összegért árverezték el. Nem mindegyik modellért fizettek ennyit: James Bond víz alatt is közlekedő Lotus Espritjének árverésén harmincmillió forintnyi fontnál állt meg a licit. Ráadásul az aukcióhőst csak a szárazföldi jelenetekben vezette Roger Moore az 1977-ben bemutatott A kém, aki szeretett engem című James Bond-filmben.

Aston Martin, darabokból                                                                                    Forrás: Lego

Kicsiben is látványos

Izgalmas darab volt és népszerű lett a Bond autó Lego változata: az 1290 részes készletből összerakható modell hossza 34 cm, szélessége 12 cm, magassága 10 cm és az eredetihez hasonlóan ezüstnyír színű Aston Martin DB5-ös. A felnyitható motorháztető alatt hathengeres motor lapul, az utastérbe is beépítették a radarkövetőt, valamint a rejtett telefont.

A brit Corgi Toys cég tízmilliónál több kicsinyített DB5-öst adott el 1965-ben, a Goldfinger című Bond premierje után. A James Bond DB5-ös létezik 1:43 és 1:18-as kicsinyítésben, ezüst színben, üléskatapultálóval és forgatható rendszámmal. Az eredeti Aston Martinok ma is az Egyesült Királyságban, Gaydonban készülnek, az ugyancsak kézimunkával gyártott Minichamps maketteket viszont Made in China felírat fémjelzi.

A rendszámváltó is szériatartozék                                                    Forrás: Aston Martin

 

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.11
Izgalmas és homályos kalandjai miatt film is készült életéről, igaz, kicsit más figuraként jelent....
2022.08.11
Mintegy 4,2 milliárd forint állami forrásból négysávosra bővítik az 52-es főutat Kecskeméten,....
2022.08.11
Az Easyjet mellett a Ryanair idén a világ egyik legjobb fapados légitársasága – írja a Travelbook.....
2022.08.11
Hetven évvel ezelőtt vette kezdetét Mladá Boleslavban a teljes egészében acél karosszériával....
2022.08.11
2022 első hat hónapjában 57 ezer 411 új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 11,4....
2022.08.11
A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma júliusban 1 294 608 fő volt, elérte a járvány....
2022.08.11
Retró hétvégét tart a MÁV a Balatonnnál augusztus 13-án és 14-én, a szerelvényeket többek közt....
2022.08.11
Minden szabályt áthágott a taxis, aki két piros lámpánál, sajátos vargabetűvel pofátlankodott át a....
2022.08.11
Szerdáról csütörtökre virradó éjszaka óta folyamatosan érkezik kőolaj Magyarországra is a Barátság....
2022.08.11
Ki tudja, talán hamarosan ismét ilyen 4 lóerős autókkal kell majd járnunk, mint a HMV FreeWay EV....