lézerfényszóró

A halogéntől a lézerig

2015.04.18.

Bár a legtöbb autóban még mindig halogén izzók világítanak, azért jó tudni, hogy az autóipar ma már a szériagyártású lézerfényszórónál tart. Az Audi vadonatúj fénylaborjában megismertük a ma elérhető legfejlettebb autólámpák működését.


A győri gyártású TT-hez is megrendelhető a Mátrix LED fényszóró

Az Audi új, 4,5 millió euróból (1,4 milliárd forint) megépített fénylaborjában, a LAZ-ban jártunk Ingolstadtban, hogy a jelen és a jövő autós világítástechnikájába nyerjünk némi bepillantást. A márciusban nyitott világítástechnikai központ és lézerlabor az elektronikai fejlesztőrészleg 11 emeletes épületének pincéjében kapott helyet, a helységbe egy autószállításra is alkalmas lifttel kellett lemennünk.

Európa legnagyobb, 120 méter hosszú, autóval is bejárható fénycsatornája kifejezetten a távfény, illetve a kameraalapú világítástechnikai vezetői segédrendszerek fejlesztésére készült, de van benne egy forgópad, lézerlabor, több munkaállomás és az utastéri fények fejlesztésére szánt terem is. A fénycsatorna talaja az aszfalthoz hasonlatos anyaggal burkolt, a falai pedig matt feketék, hogy ne tükröződjön rajtuk a fény. Saját fényképeket nem készíthettünk, de az Audi bőségesen ellátott minket gyári fotókkal a bemutatott lámpákról.

A múlt és a jelen

Az Audi már korán felismerte, hogy az éjszakai látási viszonyok kulcsfontosságúak a baleset-megelőzés szempontjából, mivel az ember az információi 90 százalékát a szemével gyűjti, ráadásul 10-ből 3 baleset éjszaka történik, pedig a forgalom arányosan ennél jóval kisebb a nappalokhoz viszonyítva.


Az A8-ason jelent meg a LED-es nappali fény több mint 10 évvel ezelőtt

Mindig is sokat költött az Audi a világítástechnika fejlesztésére, amit jól bizonyít, hogy az első LED-es nappali fénnyel ellátott szériaautó (Audi A8 W12, 2004), és az első teljesen LED-es, azaz a tompított és a távolsági fényt is diódákkal előállító szériaautó (Audi R8, 2008) is a márkához fűződik. 2006-ban jelent meg a teljesen LED-es hátsó lámpa az A6 Avant modellfrissítésénél, 2011-ben pedig a nappali fényt az A6-osban már homogén fényű, üveg mögé rejtett LED-ek biztosították.


A Mátrix LED fényszóró forgató mechanizmus nélkül valósítja meg a kanyarvilágítást

Ma a LED-es nappali fény nemcsak a biztonságot növeli, de a kocsik megjelenését is feldobja, az Audi minden modelljének szándékosan másfaja személyiséget kölcsönöz a különböző alakú LED-es nappali fénnyel, de azért az sötétben is könnyen felismerhető, hogy Audit látunk. A legújabb típusokon, így a tavaly bemutatott új TT-nél és az idén leleplezett új Q7-esnél már arra is ügyeltek, hogy a fénycsíkok alakja hasonló legyen az első és a hátsó lámpákon.

Dinamikus irányjelző

2012 óta szerelnek az R8-asba (ma pedig már több Audi modellbe) dinamikus irányjelzőket, amelyek futófénye önmagában is megmutatja azt az irányt, amerre az autó kanyarodni fog. A többi közlekedő így rossz látási viszonyok között, vagy a perifériás látást használva is azonnal tudja, hogy merre fog fordulni a közelében lévő Audi, akkor is, ha azt félig eltakarják a parkoló autók.

 

Nemcsak a biztonságot növeli, de a futófényes irányjelző esztétikusabbá is teszi a négykarikás autók megjelenését. Az bajuszkapcsoló mozdítása után 150 ezredmásodperc telik el, mire egymás után sorban, minden narancsszínű LED világítani kezd, 250 ezredmásodpercig pedig teljes fénnyel világítanak. Ezután elsötétülnek, majd megismétlődik a szekvencia.

Adaptív féklámpa

Már hét éve létezik a sorozatgyártású adaptív féklámpa az Audinál, mára pedig eljutottak oda, hogy minden modellhez alapáron adják. Abban különbözik a hagyományos féklámpától, hogy ha a kocsi lassulása meghaladja a 0,7 g-t, akkor másodpercenként háromszor pulzálni kezd, ezzel világos jelet küld a közlekedés többi szereplőjének, hogy készüljenek föl váratlan veszélyhelyzetre. Még azelőtt, hogy a kocsi teljesen megállna, a vészvillogók is bekapcsolódnak.

Mátrix LED fényszóró

Manapság már ott tart a technika, hogy teljesen LED-es fényszórót ma már egy alsó-középkategóriás Seat Leonhoz is lehet venni, az Audi az ingolstadti workshopon nem is húzta az időt egy hasonló fényszóró bemutatásával, hanem egyből a ma megvásárolható legfejlettebb technikánál kezdték.

A Mátrix LED fényszórót a Le Mans-i versenyeken indított R18-asban használták először, ma viszont már a nagyobb és drágább modelljeihez, például a győri gyártású TT-hez lehet megvenni, utóbbihoz 783 590 forintért. A TT-ben a fényszórónként 12 darab (A8: fényszórónként 5x5 darab) LED egy-egy közös lencse mögül világítja meg az utat nagy intenzitással, és kis energiafogyasztás mellett. A Mátrix LED fényszóró legnagyobb előnye mégis inkább az, hogy a szembejövő, vagy a velünk egy irányba haladó autókat képes úgy kitakarni a fénysugárból, hogy a többi terület továbbra is fényárban úszik. A szélvédő tetejébe épített kamera érzékeli a többi közlekedőt az úton, és erre alapozva adja ki a parancsot a vezérlés a LED-ek kikapcsolására vagy fényük gyengítésére, utóbbi 64 fokozatban történhet a teljes be- és kikapcsolás között. Többmillió-féle fényminta-variáció lehetséges a különböző LED-es fényerősségének változtatásával, így szinte minden közlekedési szituációt le lehet fedni, az A8-as rendszere például egyszerre akár 8 autót képes kitakarni a fénye útjából.

 

Nagyon kényelmes használni, mert a vezetőnek soha nem kell levenni a távolsági fényt, mindent elintéz helyettünk az automatikus vezérlés. A rendszer 30 km/h alatt automatikusan tompította vált, ha a navigációs rendszer adataiból arra következtet, hogy elhagytuk a lakott területet.  A Mátrix LED fényszóró a kanyarvilágítást is mozgó alkatrészek nélkül valósítja meg, a LED-ek egymástól független szabályzásával a kanyar külső ívén tompítja, a belsőn pedig erősíti az út megvilágítását. Ráadásul erre már a kormány elfordítása előtt is képes, mivel a navigációs rendszer adataiból tudja, hogy mikor fog kanyarhoz érni az autó.


Az Audi A8-asban 5x5 LED világít, a díszítést polírozott fémbetét szolgálja

Tanulságos volt, amikor a Mátrix LED fényszórót a gyakorlatban is kipróbálhattuk az Ingolstadt környéki utakon többféle modellben. Nekem egy A7-es jutott, és jelentem, a technika működik: ha jöttek szembe, akkor is sokkal nagyobb területet világított meg a fényszóró, mint tompított fénnyel. Arra pedig, hogy a kitakarás jól és hatékonyan működik, az a bizonyíték, hogy egyetlen szembejövő sem érezte magát elvakítva, legalábbis senki sem villogtatott.

Lézer szpotfény

Tavaly Le Mans-ban nagy előnyt jelentett az Audinak, hogy egyedül ők használtak lézeres távolsági fényt a versenyen, a futam óta az R8-ashoz is elérhetővé tették a technikát, sőt, egy limitált szériát, az R8 LMX-et külön ennek a technológiának szentelték. A piac ma kapható legfejlettebb autós fényszórójában a LED-es távolsági fényt kiegészíti 60 km/h-s sebesség fölött egy koncentrált lézerfény-sugár, amely a szokásos távolság kétszeresére, vagyis 600 méterre is elvilágít. ezt a fénycsatornában egyébként úgy érzékeltették, hogy a Rudi névre keresztelt, papírból kivágott vaddisznót sokkal fényesebben és hamarabb láttuk a lézer fényszpottal, mint a sima Mátrix LED fényszóróval.


A második generációs R8-ashoz is elérhető a lézeres szpotfény

Maga a lézermodul négy-négy lézerdiódát tartalmaz, amelyek mindössze 0,3 mm átmérőjűek. Ezek a szemre rendkívül veszélyes, kék lézerfényt bocsátanak ki 450 nanométeres hullámhosszal, amit egy foszforlap konvertál át veszélytelen, fehér fénnyé. Több biztonsági rendszer is szavatolja, hogy a foszforlap sérülése vagy hiánya esetén se juthasson ki a kék lézerfény a burán, ilyenkor egyszerűen lekapcsol a lézer.

 

Tavaly az Audi és a BMW között erős volt a küzdelem, hogy ki mutatja be először a saját lézerfényszórós szériaautóját, a müncheniek az i8-ashoz tették elérhetővé, az Audi pedig a már említett R8 LMX-hez. Ingolstadtban megtudtuk, hogy mindkét gyártó az Osramtól szerzi be a LARP (Laser Activated Remote Phosphor) névre keresztelt technikát, de az Audi világítástechnikai részlegének vezetője, Dr. Wolfgang Huhn azt is elárulta, hogy nekik bizony korábban volt. Állítását azzal támasztotta alá, hogy megsúgta, az ő lámpájuk kódja LARP2, míg a BMW-é LARP3.

Hőmenedzsment

A LED-es fényszórók nem melegednek fel annyira, mint a hagyományos H7-es izzók, ami új feladat elé állította a mérnököket: el kellett érni, hogy télen a hó és a jég ne fagyhasson rá a fényszóró burájára. Jó tudni, hogy a LED-es fényszórókban csak hátul keletkezik némi hő, amit hűtőbordákkal és kisméretű, a számítógépben lévőkhöz hasonló ventillátorokkal vezetnek el. A motorfejlesztésben is használt, légáramlást 3D-ben ábrázoló szoftverrel az áramlástani mérnökök meg tudták oldani, hogy a meleg levegőt a fényszórón belül a burához irányítsák, ami megszűntette a jegesedési hajlamot. Egyébként az Audi úgy tervezi a sorozatgyártású fényszóróit, hogy azok -40 és +105 fokos hőmérséklet között működjenek üzembiztosan.

 

Cikksorozatunk következő, befejező részben megtudhatják, hogy milyen lámpákkal világítanak majd a jövő autói, és, hogy egyáltalán lesz-e szükség világításra, ha az autók magukat fogják vezetni. 

 

Gulyás Péter

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.04.25
Komoly mérnöki feladatot könnyít meg a két vállalat közös fejlesztése: a villamosenergia-....
2024.04.25
Július 1-jétől Achim Grewe Dr. Patrick Heineckétől veszi át az igazgatóság Pénzügy, IT, Beszerzés....
2024.04.25
Súlyos közlekedési baleset történt az A4-es autópályán Bruck közelében a magyar határ felé vezető....
2024.04.24
A legsikeresebb európai autó fél évszázados történelme eddig nyolc nemzedéket ölel fel. ..
2024.04.24
Egy külföldi turistabuszba hajtott hátulról egy energiaitalt szállító kamion az M1-es autópályán, a....
2024.04.24
- A kormány felszólítja az üzemanyag-forgalmazókat, hogy áraikat önkéntes alapon igazítsák a régiós....
2024.04.24
A Ford 1965 példányt fog gyártani a Mustangból a debütálás évének emlékére ..
2024.04.24
A bajor prémiumgyártó a tisztán elektromos meghajtású BMW i4 és a BMW 4-es Gran Coupé....
2024.04.24
A második napon, péntek délután már csúcsra járt a HUMDA Zöld Életre Valók komplex e-mobilitási....
2024.04.24
Két, egymástól független flottapiaci szavazáson a Toyota Professional három típusa ért el....