orosz autóimport
A használt japán autók importja tekintetében Oroszország az első világon. Tavaly rekordszámú, 205 ezer használt autót hoztak be a szigetországból, vagyis 33,5 százalékkal többet, mint a megelőző évben.
Összehasonlításképpen, a használt japán autók importjában az Egyesült Arab Emírségek volt a második tavaly 129 ezres darabszámmal. A top 5-ben van emellett Új-Zéland, Kenya és Tanzánia.
Az orosz szaksajtó ezzel összefüggésben felhívja a figyelmet arra, hogy a múlt hónapban olyan hírek láttak napvilágot, miszerint Japán teljesen betilthatja az autók exportját Oroszországba. Egy japán szakértő azonban azt mondta, nem valószínű, hogy ez belátható időn megtörténik.
Tény az, hogy egy év leforgása alatt – amióta az ukrajnai invázió miatt a Nyugat szankcionálta Oroszországot – az úgynevezett „párhuzamos”, vagyis nem hivatalos import nem tudta kielégíteni a keresletet, emiatt pedig a külföldi autók sokkal drágábbak lettek. A tömegautók szegmensében az áremelkedés 30-50 százalék között mozog. A szállítások volumene pedig a vizsgált időszakban több mint felére csökkent: 150 ezerről 60 ezer darabra - írta az Izvesztyija című újság.
A párhuzamos import valamelyest megkönnyíti az autók behozatalát Oroszországba, de csak akkor éri meg behozni autót, ha legalább 3-5 millió rubeles (12,7-21,3 millió Ft) számlát tudnak kiállítatni róluk az importőrök. Egy autó behozatala ugyanis legalább 400 ezer rubelbe (1,7 millió Ft) kerül. És ebben még nincs benne a jövedéki adó és az ÁFA.
A párhuzamos import jótékony hatásának köszönhetően olyan modellek is megjelentek az orosz piacon, amelyeket korábban nem voltak jelen, és ez alatt értendők a vezető európai gyártók modelljei is.