autósport

A hazai autósport története, III. rész: Túrautak, rekordfutamok, hegyiversenyek (1920-1939)

2021.03.23.

A két világháború között megélénkült a hazai autósport. Hegyi felfutók, túrautak, sebességi versenyek – a programok lehetősége egyre bővült.



 

A két világháború között megélénkült a hazai autósport. Hegyi felfutók, túrautak, sebességi versenyek – a programok lehetősége egyre bővült.

Túrautak

Az osztrák Austro-Daimler gyári csapata az 1922-es Hortobágy-Balaton Túraút előtt (Karl Zapletal/Martin Pfundner archívum)

1921-ben a Királyi Magyar Automobil Club és a Királyi Yacht Klub közösen Balatoni Sporthetet rendeztek. Ez az esemény tökéletesen mutatja a KMAC társasági jellegét, hiszen galamblövészettől autóversenyig több különféle program várta a résztvevőket. Egy évvel később került sor a Hortobágy–Balaton Túraútra, majd 1923-ban már a határokon túlra is sikerült eljutni az Österreichischer Automobil-Clubbal közösen megrendezett Osztrák–Magyar Túraút során.

Egy évvel az Osztrák-Magyar Túraút után került sor az Alföld-Alpok Túraútra. Egy hétig tartott a 2150 kilométeres túra, amelyen 48 automobil és 5 motorkerékpár indult, s 21 automobil és 2 motorkerékpár futott be büntetőpont nélkül. 1925-ben újabb, immár magyar túraútra került sor: a KMAC 25. éves jubileuma alkalmából 40 autó és 21 motorkerékpár vett rész a két szakaszból álló jubileumi túraúton, 1925. június 14-én és 15-én. Ettől kezdve éveken át megrendezték a Magyar Túrautat, amely bebarangolta az ország tájait.

MÁG túrakocsi különleges felépítménnyel egy túraúton (Szmick Miklós)

A Magyar Túraút mellett 1929-ben rendezték meg először a Balaton-Mátra túrautat, amelynek része volt a parádi hegyi verseny (ezt korábban a Magyar Túraút keretén belül abszolválták). Később a Hevesvármegyei Automobil Egyesület vette át a rendezést, s ők már a Mátrában is rendeztek hegyi versenyeket.

1934-től évente rendezték meg a Frontharcos Túraútat – ezzel az autósok, motorosok állóképességét, harcedzettségét tesztelték. A versenyt dr Szelnár Aladár, a KMAC egykori titkára gondozta. 1285 kilométert kellett teljesíteni 24 óra leforgása alatt – megállás nélkül.

Az 1936-os Frontharcos Túraút mezőnyének egy része Győrben - Alfa Romeo 8C, sportos Adler és Lancia is látható az első sorban (Győr Város Levéltára)

Magyar-osztrák kooperációban került sor 1936-ban a Balaton-Bodensee, majd egy évvel később a Bodensee-Balaton túrára, amelyeken döntően osztrák résztvevők vettek részt.

Wiesengrund Ferenc (BMW 326) az 1936-os Balaton-Bodensee Túraúton (Karl Zapletal/Martin Pfundner archívum)

Hegyi felfutók

Ahogyan a hazai automobil- és motorkerékpár-állomány fejlődött a versenyezni vágyó járműtulajdonosok hangja úgy erősödött. Már nem volt elég a Svábhegy! 1925-ben a motorkerékpárosok a Jánoshegyet, 1926-ban az autósok és a motorosok a Guggerhegyet (ma Látó-hegy) kapták meg egy hétvégére.

Steyr a Guggerhegyi versenyen (Bartók Béla emlékház)

A helyszín nem sokat változott az elmúlt 90 évben

A Guggerhegy, más írásmód szerint Gugerhegy, avagy mai alakjában Látó-hegy tökéletes helyszínnek bizonyult. A verseny nagyjából a mai Pasaréti tér elől indult, s a részt vevők a Csévi út – Csalán utca – Nagybányai utca útvonal kanyarogtak fel a célig. Összesen 1752 méteres volt a pálya – rövid, de gyors. A guggerhegyi verseny soha nem lett annyira sikeres, mint a svábhegyi. Soha nem került be az európai bajnoki naptárba. 1926 és 1935 között kilenc alkalommal sikerült tető alá hozni – 1934-ben elmaradt. 1926-1930 között a KMAC, majd 1931-33-ig a Terézvárosi Torna Club, s végül 1935-ben az FTC motoros szakosztálya volt a rendező. Időről időre feltűntek külföldi menők, és általában szépen végigverték a mezőnyt. Itt “cseperedett fel” Hartmann László, aki akkor is visszatért, amikor már inkább a külföldi versenyekre koncentrált.

1929-ben került sor az első hármashatárhegyi versenyre, amely az 1930-as években pótolta a svábhegyi futamokat.

A svájci Hans Ruesch 1936-ban egy vadonatúj Alfa Romeo 8C35 versenyautóval kápráztatta el a Hármashatárhegyi verseny résztvevőit és nézőit

Az 1930-as évek közepétől a versenyzők Budapest határain túlra is elmerészkedtek: 1935-től évente egyszer a Dobogókő környéke is motorzajtól visszhangzott.

A vidéki autósport

Austro-Daimler a Pécs-Baranyai Automobil Club 1931-es túraversenyén (Fortepan)

1925 végén Nyíregyházán megalakult a Tiszántúli Automobil Club, majd 1926-ban Miskolcon az Északmagyarországi Automobil Club. 1929-re szerte az országban számos hasonló baráti társaság alakult, akik kirándulásokat, túrákat szerveztek. A Királyi Magyar Automobil Club befogadta a társszervezeteket, amelyek kartellklubok lettek. A KMAC felügyelte a versenyszabályzatokat, versenyzői igazolványokat bocsátott ki, s megszervezte a hazai autó- és motorkerékpár-bajnokságot.

Sebességi versenyek

1928-ban újfajta versennyel egészült ki a hazai naptár: a Budapest–Bécs közti országúton Tát–Nyergesújfalu között előző évben elkészült Magyarország első betonútja, ahol már adottak voltak a körülmények egy sebességi versenyre. Korábban több túraúton is beiktattak gyorsasági futamokat, de a földutakon nem lehetett kiaknázni a járművek képességeit.

Úgy tűnik Delmár Walter, a két világháború közti időszak egyik legismertebb versenyzője volt az aki elintézte, hogy a Tát-Nyergesújfalú közti út egyik szakaszát leaszfaltozzák. 1928-1933. között számos alkalommal rendeztek itt rekordnapot. Ezen kívül időről-időre külföldi versenyzők is megjelentek, hogy sebességi világrekord-kísérlettel próbálkozzanak – elsősorban motorkerékpárokon.

1934-től a sebességi versenyek átköltöztek Gyón mellé. A Budapest–Kecskemét országút egyik szakaszán éppen a KMAC lobbizása nyomán kifejezetten egy erre a célra is alkalmas betoncsík született. A 6800 méteres egyenes nemzetközi rekorddöntési kísérletekre is alkalmasabb volt, mint a táti pálya. Rudolf Caracciola, a Mercedes gyári versenyzője 1934. végén egy speciális W25 rekord-versenyautóval új sebességi rekordot ért el a gyóni pályán.

Caracciola a gyóni betonon (Mercedes-Benz Archiv)

1935-től a magyar bajnokság éves versenynaptárának őszi szezonjában a KMAC beiktatott egy gyóni rekordnapot külön versenykiírással és nevezési lehetőséggel. Más időpontokban mód volt egyéni rekordkísérletekre is, melyekhez előzetes egyeztetés alapján, költségtérítés ellenében biztosították a versenykörülményeket.

Autók, versenyzők

A két világháború között a hazai versenyzők néhány kivételtől eltekintve szabadidős hobbiként tekintettek erre a tevékenységre. Arisztokratákból, iparvállalatok vezetőiből, különböző termékekkel kereskedő üzletemberekből, az ő csemetéikből, ügyvédekből és persze az autós képviseletek dolgozóiból állt össze a hazai mezőny.

Wolfner László, a Wolfner-bőrgyár tulajdonosa hatalmas Steyr sportkocsijával a táti betonon

Sportos kisautók, túrakocsik, nyitott családi autók, sőt több esetben luxusautók is szerepeltek a rajtlistákon. Ha végigtekintünk a nevezési listákon egy autóenciklopédia simán kijönne Adlertől Wolseley-ig! Báró Herzog András nagykereskedő például hatalmas Packard túrakocsiját nemcsak a Concours d'Elegance szépségversenyen mutatta meg, de a táti betoncsíkot is kipróbálta!

Persze akadtak olyanok akik anyagi helyzetük folytán megengedhették, hogy komoly versenygépet vásároljanak. Esterházy Antal herceg, Zichy Tivadar gróf Bugattijai, Delmár Walter gyári Steyr-je más minőséget képviselt. Azonban rajtuk is túltett a Festetics család két tagja: Ernő és Miklós. A történelmi grófi család leszármazottai a családi vagyont arra használták, hogy egyre komolyabb autókkal álljanak rajthoz: BMW 315, BMW 328, majd ezt követően nyolchengeres Alfa Romeo és végül egy nyolchengeres Maserati került a garázsba. Ez utóbbi, a 3015 alvázszámot viselő 8CM túlélte a második világháborút, az 1950-es években ismét feltűnt a versenypályákon. Ma egy svájci gyűjtő büszkesége. E korszak legismertebb versenyzője Hartmann László volt, az ő karrierjének külön cikket szentelünk.

Festetics Ernő gróf Alfa Romeo 8C Monza versenyautója (Bárdi Viktor)

A két világháború közti időszak legjelentősebb sporteseménye az 1936. júniusában megrendezett Nagydíj-volt, amelyről cikksorozatunk következő számában részletesen megemlékezünk.

További autós tartalmakért kövess minket Facebookon is!

                                      

 

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2022.08.12
Mit hallgattunk és mit mondunk ma az autózásról? ..
2022.08.12
Nem nyitnak ki a Független Benzinkutak Szövetségéhez (FBSZ) tartozó és támogató benzinkutak....
2022.08.12
Tagadhatatlanul a világ egyik legbrutálisabb profi átépítése Ryan Tuerck V10-motoros Toyota GR....
2022.08.12
A Magyarországgal szomszédos Burgenland tartományban pánikba estek az autósok, amikor a vonuló....
2022.08.12
Nézze meg a videót! ..
2022.08.12
Év végéig több mint 1000 kilométernyi szakaszt újíthat fel a Magyar Közút az általa kezelt, főként....
2022.08.12
Magyarország történetének eddigi legnagyobb beruházása valósul meg Debrecenben, ahol a kínai....
2022.08.12
Elképesztő pillanatokat rögzített néhány napja a Magyar Közút kamerája az M3-as autópályán. A....
2022.08.12
Balesetek miatt nagy a torlódás az M7-es autópályán mindkét irányban, egy-egy szakaszon péntek....
2022.08.12
Több mint 5.000 tonna öntvény előállításával Magyarország legnagyobb vasöntödéje szinte a teljes....