sportautó

Hely a tetőn: Shelby® GT350R Mustang

2015.01.28.

Az aerodinamika és futómű módosításainak eredményeképpen az új Shelby® GT350R Mustang minden korábbi országúti Mustang-változatnál jobban teljesít a versenypályán: a tömegcsökkentést és a légellenállás javítását szolgáló, jelentős műszaki újításoknak köszönhetően még tovább javult az autó versenypálya-dinamikája.

A Ford bemutatta az új Shelby® GT350R Mustangot, ami minden eddigi országúti Mustang-változatnál jobban teljesít a versenypályán. A Ford és a Shelby 1965-ben fejlesztette ki a népszerű Ford Mustang országúti versenyváltozatát, a Shelby GT350 Competition modellt. A könnyebb, erősebb és jelentősen továbbfejlesztett futóművel készített autó ma is a leghíresebb Mustang-versenygépek egyike. A 2015-ös év későbbi szakaszában megjelenő Shelby GT350R ugyanezt a szellemiséget hordozza, és olyan kiemelkedő teljesítményt nyújt a versenypályán, amit eddig még egyetlen Mustangtól sem láthattunk: ez az előrelépés elsősorban azoknak az innovációknak köszönhető, amelyeket az aerodinamika, a futómű és a tömegcsökkentés terén alkalmaztak a mérnökök.

“A Shelby GT350R Mustang egy kompromisszumok nélküli gép, amit a lehető legjobb versenykészségek szem előtt tartásával fejlesztettünk ki.” – avat be Raj Nair, a Ford termékfejlesztési alelnöke. “Ez az országúti telivér olyan modern technológiákat és mérnöki újításokat testesít meg, amelyek a teljesítmény megszállottjainak elképzeléseit is túlszárnyalják.”


Az autót a Ford első olyan sorozatgyártású V8-asa hajtja, amelyben egysíkú főtengely működik – ez a motor egyben a Ford valaha gyártott legerősebb szívómotorja –, és az autó futóműve különleges tuningot kapott. A felfüggesztésben áttervezett feszességű rugók és stabilizátorok találhatók, a futómű alacsonyabb lett, hangolása pedig a versenypálya-használat szempontjai szerint történt, újak a bekötési pontok, a felütésgátlók és az első felfüggesztés gömbcsuklói, s a kerekek mozgását MagneRide lengéscsillapítók tartják kordában.

“A Shelby GT350R Mustang olyan gyors és erős, amiről minden autós álmodik.” – ígéri Nair. “Ám mindez nem tudható be pusztán a teljesítménynek. A Shelby GT350R egy tökéletesen kiegyensúlyozott atléta – méghozzá egy hihetetlenül precíz mozgású és igencsak robbanékony dinamikájú sportoló.”

Versenypálya-technológia a közutakon

A Shelby GT350R alapfelszereltségének része a könnyű, szénszálas keréktárcsa, a Ford az első nagy autógyártó, amely szériában kínálja ezt az innovatív technológiát. A rugózatlan tömeg és a gördülési tehetetlenség mérséklésében nagy szerepet játszó szénszálas keréktárcsák eddig kizárólag az egzotikus szupersportkocsik felszereltségi listáin szerepeltek. A 19x11 colos első és 19x11,5 colos hátsó keréktárcsák kerekenként közel 6 kilogrammal csökkentik a Shelby GT350R rugózatlan tömegét, emellett pedig merevebbek is, mint a hasonló méretű alumínium keréktárcsák. A kis tömegű keréktárcsákon nagy teljesítményű Michelin Pilot Sport Cup 2 gumiabroncsok feszülnek, amelyeknek anyagát és kialakítását kifejezetten a Shelby GT350R modellhez igazították az abroncsgyár szakemberei. A hihetetlenül merev és könnyű keréktárcsák és a modellspecifikus, egyedi gumiabroncsok együttes hatásaként a vásárlók rendkívüli kormányérzetet és menetdinamikát élvezhetnek.


Tömegcsökkentés a teljesítmény növelése érdekében

A Ford mérnökei nagy célokat tűztek maguk elé a Shelby GT350R tömegcsökkentése terén. Ha úgy érezték, hogy egy részegység lassítaná az autót, egyszerűen kiszerelték. Így került ki az autóból a klímaberendezés, az audiorendszer, a hátsó ülés, a csomagtartó padlólemeze és kárpitozása, a tolatókamera, valamint a defektjavító készlet és a pumpa. A kipufogó rezonátorait is kiszerelték, hogy a jármű még könnyebb legyen, s ennek eredményeként a kipufogó hangja is izgalmasabbá, élesebb tónusúvá vált. A Shelby GT350R végül 59 kilogrammal lett könnyebb, mint a Shelby GT350 Track Pack modell, ami már több 24 órás versenypálya-teszten is bebizonyította kiemelkedő képességeit és megbízhatóságát. Akik nagyobb kényelemre vágynak a Shelby GT350R volánja mögött, azok számára a Ford az Elektronikai Csomagot ajánlja kétzónás klímaberendezéssel, 8 colos érintőképernyős navigációval, héthangszórós audiorendszerrel, irányjelzővel kiegészített külső tükrökkel és más extrákkal.

Agresszív aerodinamika

A Ford szakemberei a Shelby GT350R légellenállását is optimalizálták. Megtartották az átformált motorháztetőt, ami jobban elosztja a motortér hőjét és csökkenti a felfelé irányuló szívóhatást, valamint a padlót elöl-hátul takaró alsó burkolatokat, az áramló levegőt célzottan terelő agresszív diffúzort és a turbulenciát csökkentő sárvédőket is, és néhány megoldással sikerült tovább növelni a járműre ható leszorító erőt. Ezt a célt szolgálta az első légterelő áttervezése, míg a vadonatúj, nagy hatékonyságú szénszálas hátsó légterelő szárny már igazi versenygépes jelleget kölcsönöz az autónak. A szárny hátrébb helyezi a jármű hátsó nyomáspontját, amellett pedig javítja a leszorító erő és a felfelé irányuló szívóhatás egyensúlyát – mindez ideális megoldás a nagy sebességű versenypálya-használathoz.

“A Shelby GT350R rendkívül hatékony aerodinamikája, innovatív tömegcsökkentése és világszínvonalú futóműve olyan lenyűgöző vezetési élményt eredményez, hogy az autó vezetője profi autóversenyzőnek érzi magát.” – mondja el Kerry Baldory, a Ford Nagy Teljesítményű Járművek részlegének tervezőmérnöke.


Világszínvonalú hajtáslánc

Az 5,2 literes, kettős felső vezérműtengelyes V8-as blokk a Ford első olyan sorozatgyártású V8-asa, amelyben egysíkú főtengely működik. Ez a megoldás jellemzően az autóversenyek világában és az egzotikus európai sportkocsikban használatos. A hagyományos V8-asokban a hajtókarok bekötési pontjai 90 fokonként váltakozva csatlakoznak a főtengelyhez, ebben az esetben azonban 180 fokos szöget zárnak be egymással; ez az elrendezés nagy fordulatszám mellett jobb gázáramlást eredményez az égéstérben. Az új megoldásnak köszönhetően született meg a Ford eddigi legerősebb sorozatgyártású szívómotorja, aminek teljesítménye meghaladja az 500 lóerőt, nyomatékcsúcsa pedig 540 Nm fölött van. Ugyancsak versenyautós megoldás a levegő-olaj rendszerű motorolajhűtő, ami a csúcsérték alatt tarja a blokk üzemi hőmérsékletét. A hatfokozatú manuális sebességváltóhoz is hűtőberendezés csatlakozik. A Ford által finomhangolt, részlegesen önzáró, 3,73 végáttétellel működő Torsen differenciálmű nemcsak a kanyarstabilitást, hanem az egyenesfutást is javítja, versenypálya-használat esetén pedig elektronikus szabályozású levegő-olaj rendszerű hűtő biztosítja a differenciálmű ideális üzemi hőfokát.

Az új modellhez kifejlesztett R dizájnelemek

A Shelby GT350R egyedi megjelenését a karbonszálas keréktárcsák mellett a nagyobb méretű első légterelő és a látványos hátsó légterelő szárny is hatásosan kihangsúlyozza, akárcsak a vörösre festett féknyergek, vagy az opcionális, versenyautós stílusú sávos fényezés vörös kontúrvonalai, nem beszélve a Shelby GT350R emblémákról. Az utastér kárpitozását vörös színű öltések díszítik, s a D alakú kormánykerék középső részén is vörös jel virít.

A korlátozott számban készített Shelby GT350R az év későbbi részében jelenik meg az USA és Kanada márkakereskedéseiben – egyikeként annak a több mint 12 nagy teljesítményű Ford modellnek, amelyeket 2020-ig mutat be a márka.

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2024.05.11
A közlekedési kultúra napján a 75 éves kelenföldi autóbuszgarázs nyitja meg kapuit a látogatók....
2024.05.11
Kínában 1,55 millió új személyautót értékesítettek áprilisban, 9,6 százalékkal kevesebbet az előző....
2024.05.11
Zolder, Mugello, Assen, Spa, Oschersleben, Portimao, Hungaroring és Silverstone.  ..
2024.05.11
Az új közlekedési szabályrendszer fokozottabb védelmet nyújt majd a közlekedés legvédtelenebb....
2024.05.11
Május 11. a biztonságtudatosan, környezettudatosan, udvariasan közlekedő emberek ünnepnapja. ..
2024.05.11
Összehangolt közlekedésrendészeti akciót tart a rendőrség, amely elsősorban a tehergépjárművek és....
2024.05.11
Fedélzeti kamera buktatta le a budapesti személyszállító kisiparost, akinek jó lenne, ha elvennék....
2024.05.11
A Liget Budapest Projekt részeként megújult a KRESZ-park és környezete a Városligetben. A....
2024.05.11
A kétszeres világbajnok teljesített a legjobban az őrült küzdelemben, amelyre jellemző, hogy a....
2024.05.11
Már korábban is felmerült, hogy járatot nyitna Budapestre az indiai fapados IndiGo, új szélestörzsű....