utánpótlás
Tisztán szeretem
Szerintem majdnem mindenki szereti, ha tiszta az autója. Az viszont már keményebb dió, hogy mikor szánunk időt arra, hogy ezt megvalósítsuk. A legtöbben megengedhetik maguknak, hogy leadják egy autókozmetikába, és pár tízezer forint kicsengetése után újként kapják vissza autójukat. Ez a felső szint, a középső, aki elviszi egy gépi mosóba, és ott tisztára suvickolják (karcolják) a kefék, az igényesebbje pedig rászánja a testmozgást a lándzsás mosóban a tisztításra, ami a legjobb alternatíva arra, ha magunknak csinálnánk. Hiszen itt is alaposan le tudjuk mosni, ráadásul a mosóvíz is környezetbarátabb módon hasznosul újra. De van, aki maga szereti csinálni, és többször leírtam már, amikor autóápolással kapcsolatos cikkeken dolgoztam, hogy milyen jó érzés a gazdának "lecsutakolni a lovát, és tisztán beállítani az istállóba. Meghálája, mondták régen az öregek. Nos, így van ez a járműveknél is, amelyiknek van gazdája, az messziről világít a forgalomban. Én is magamnak szeretem csinálni, nem csak a takarítását, hanem az alapvető karbantartásokat is. Régen nem tartották igazi motorosnak azt, aki nem tudta karban tartani járművét, egy műszaki hibát pedig az út szélén is sokszor meg lehetett oldani. Manapság már más, sokan divatból pattannak kétkerékre, nem a szegényebb réteg közlekedési eszköze, hanem inkább egy sokak számára elérhetetlen luxus, egy 6-7 millió forintos komoly túramotor.
A gazda szeme hizlalja jószágot: egy alapos autómosás alkalmával a legújabb kavicsfelverődésekre, kisebb festékhibákra, vagy akár egy kezdődő rozsdagócra is hamarabb rálelhetünk a karosszérián. A másik fontos érv az alaposság. Főleg a téli időszakban a karosszériára több rétegben is felhordott sár, kosz, latyakréteg nagyon ritkán tisztítható lándzsás mosóban hiánytalanul, hiába az adalékolt tisztítószeres forróvíz, a tapasztalatom az, hogy nem tud maradéktalanul leszedni minden réteget, így nem lesz megfelelő tisztaságú főleg a karosszéria alsó része, a küszöbök, és kerékjárati ívek környéke. Ha viszont a munkát magunk végezzük, akkor csinálhatjuk addig, amíg valóban tiszta nem lesz, és nem vagyunk időhöz és aprópénzhez kötve, mint az érme bedobós mosókban.
Mi a helyes technika?
Sok autó fényezésén látom, hogy megvan a jószándék, mert alapvetően tiszta. Viszont tele van mosókarcokkal. Sajnos azoknál is, amik hírből sem ismerik a kefés mosókat. Hogy lehet akkor mégis karcos? Elég sok tényező befolyásolja, de a mosókarcok általában akkor keletkeznek, amikor mikrokarcokat csinálunk a fényezés felső lakkrétegébe azzal, hogy nem megfelelően tiszta szivaccsal, vagy nem elég tiszta mosóvízzel végezzük el ezt az elsőre egyszerűnek tűnő folyamatot. Máris jöhet egy fontos lépés, amit be kell építeni a tisztítási folyamatok közé, ez pedig az előmosás, hiszen be kell áztatni a koszréteget alaposan. Ha ez megvan, akkor nagyon jó segítség lehet egy olyan szer, ami lazítja, feloldja a karosszérián lévő makacs szennyeződéseket. Ha ezt felvisszük egy kézi permetezővel, és hagyjuk hatni pár percre, akkor nagyon szépen előkészíti nekünk a terepet a mosáshoz. És ami a legfontosabb, hogy nem fogjuk karcolni a szennyeződésekkel a fényezést akkor, amikor már a szivaccsal mossuk az autót. Biztos sokan hallottak már a két vödrös mosásról. Egy ideig én is idegenkedtem tőle, de rájöttem, hogy a saját munkámat könnyítem vele, és nem is bonyolult. Lényege, hogy egyik vödörben a bekevert tisztítószeres víz van, a másikban pedig az öblítésre használt víz. Így amikor egy körrel készen vagyunk, a szivacsot nem ugyanabba a vödörbe tesszük, hanem öblítés után vesszük fel újra a tisztítószert, és úgy megyünk vissza a karosszériára. Így a koszt nem hordjuk vissza a kocsira. Hamarabb végzünk, hatékonyabbak leszünk, és nem csinálunk mikrokarcokat a lakkon.
Mosás után jöhet az alapos öblítés, és ne maradjanak ki a kerékjárati ívek, kerekek, falcok sem. Azt pedig mondanom sem kell, hogy mindig fentőről lefelé haladunk, ez alapvető irány legalábbis akkor, ha szeretnénk alapos munkát végezni. De ha már hozzákezdtünk, és rászántuk az időt, gondolom ez a célunk vele. A kerekekről sem szabad elfeledkezni, a fékpor, és kosz, jobb, ha nem ég bele az alufelnibe, és természetesen a kerékjárati ívekből is nagyon hasznos, ha kiszedjük a sarat, mert így megszüntetünk egy rozsdagócpontot. Amikor megnézek egy használt autót, akkor be szoktam nyúlni a sárvédő belső peremébe, ha ott áll a kosz, akkor azonnal kiderül, hogy a tulajdonos nem alaposan takarítja a járművét.
A záró mozdulatok
Tudom, hogy időigényes, de nagyon jó, ha szárazra töröljük az autót, így nem maradnak vízfoltok a karosszérián, nem lesznek belőle csúcsa vízkő maradványok. Ennek felgyorsítására nagyon hasznos lehet, ha van a garázsban egy kompresszor, mert nagynyomású levegővel pillanatok alatt lefújjuk a vizet a kocsiról. Egyébként ügyes akkus légfúvók is vannak ilyen célra, ami esetleg télen a hó gyors eltakarításához is jól jöhet. Ha már ilyen szépen lemostuk az autót, akkor érdemes felvinni egy réteg viaszt, vagy waxot, amit spray formában is árusítanak, ezzel gyorsan fel tudjuk szórni az elemekre, és egy mikroszálas törlővel szépen eldolgozhatjuk. Hogy ez miért jó? Mert csillogóbbá teszi a fényezést, és tovább tart majd a ragyogás. Bár legkésőbb másnap úgyis esni fog az eső, ahogy az általában lenni szokott. Ha tetszett jelezze Facebook oldalunkon, és hamarosan egy újabb autóápolással kapcsolatos cikkel jelentkezünk.