Honda

A Honda Heritage Center érdekességei – 2. rész

2019.06.22.

A díjnyertes erőforrások mellett következzen még egy kis retró is! Hondásoknak kötelező! Ellátogattunk a Honda Ohio állambeli múzeumába és gyárába. A több részes cikksorozat számos érdekességet vonultat fel a japán márka múltjából és jelenéből, arról a piacról, amely globális értékesítéséinek 40%-át teszi ki.

2. rész. 1984-et írunk. A Honda útjára indította 50M elnevezésű projektjét, amelyben az 50 mérföld/gallonos fogyasztást célozták meg. Ennek szerves részeként lépett porondra a CRX, amely a harmadik generációs Civic reneszánszának felelt meg stílusirányzatából kifolyólag: Civic Renaissance eXpreimental, innen a rövidítés. Az 1,3 literes motor akkor és ma is lenyűgöző, mindössze 5,5 literes átlagos üzemanyag-fogyasztásra volt képes, de országúton beérte 4,2 literrel.

A főleg fiatal vásárlóközönség megörvendeztetésére került a piacra az 1.5-ös kivitel, amely Si feliratot viselt és a „zsebrakéta” becenévre hallgatott. Ennek köszönhetően diadalmaskodott a Legjobb Import Autó kategóriájában a CRX a neves Motor Trend díjsorozatában 1984-ben.

Az 1990-es évek elején a Honda elkezdte bevezetni legendás VTEC technológiáját motorjaiban, amely a szelepnyitás idejét és mértékét is képes volt változtatni a hatékonyság vagy éppen a jobb teljesítmény érdekében. Az ohiói Anna blokkgyár sorairól került ki az 1996-os Civic motorja, amely 106 lóerőre és 10 literes átlagfogyasztásra volt képes.

A múzeum további ékessége egy 1991-es NSX versenyautó, amellyel kezdetét vette a Honda amerikai versenysportbeli élete. A közel 100 alkalmazott továbbfejlesztette a márka létező mérnöki megoldásait a megmérettetések nyomása alatt. De nemcsak NSX, hanem Civic, Accord és még Acura modellek is feltűntek a HART színeiben. Az eltökéltség és a versenyszellem jutalmaként 1998-ban különdíjban részesült a csapat.

2009-ben az Év Zöldautója címet a Honda FCX Clarity hódította el 25 ország közel hatvan neves bírálójának ítélete alapján. A Honda üzemanygcellás technológiája magas színvonalának köszönhetően kompakt elrendezést tett lehetővé, így nem kellett SUV alapokra helyezni a négykerekűt. A cella hatékonyabb működésre volt képes, mint a hagyományos kialakításoktól megszokott, így a szedánokra emlékeztető forma létrejöhetett.

Az üzemanyagcellás megoldás 2015-re olyan fejlettségi szintre jutott, hogy teljes egészében az utascellán kívül, az első motortérben, mindössze egy V6-os benzinmotor méretével megegyező térfogatot követelt csak a helykínálat terén.

Az FCX Clarity-t már 2008-tól lízingelhették Dél-Kaliforniában. Hatótávja 400 kilométerek felelt meg, egy belsőégésű erőforráshoz képest háromszoros hatékonyság mellett, csupán vízgőz kipufogásával.

A Honda dicső versenymúltjáról árulkodik az ARX-003-as névre hallgató gépezet, amelybe a vállalat motorját szerelték. 2012-ben és 2013-ban a karosszéria és a belsőégésű erőforrás is elnyerte a gyártóknak kijáró különdíjat, miután az LMP1-es kategóriában 20 versenyből 14-en a Honda-motoros versenyautó futott be elsőként.

A 3,4 literes LM V8-as versenymotor a Honda Performance Development házon belüli alkotása, amely a vállalat amerikai versenyrészlege. A mérnökgárda neve mellett több mint 60 győzelem szerepel több szériából. 2013-ban az LMP1-es és LMP2-es kategóriákban a konstruktőri, a motorgyártó, a csapat- és az egyéni bajnokságban is diadalmaskodott a Honda. A japán márka 2010 óta kétszer nyert Le Mans-i 24 órás hosszú távú versenyt.

Ha már elérkeztünk a 2013-as esztendőhöz, fontos megemlíteni, hogy a Honda USA-beli autógyártási exportja ekkor lépte át az egymilliós küszöböt.

2017-ben már kapható volt a Honda első Észak-Amerikában használatos turbómotorja, az Anna gyár legújabb terméke. A változó szelepidőzítés jó reakciót és lineáris teljesítményt eredményez, szinte teljesen eltűntetve a turbólyukat.

A Honda többszörösen díjnyertes és USA-szinten nagy kedvenc szedánja, az Accord legújabb generációja 2018-ban lépett színre. 1976-os debütálásától a mai napig nézve a kontinens legkelendőbb modellje, több mint 11 millió készült belőle az ohiói üzemben.

Érdekessége, hogy nemcsak a stílus vagy a karosszéria felépítését tekintve lépett előre nagyot, hanem két hatékony turbómotorral gazdagodott palettája, illetve személyében tisztelhetjük a világ első elsőkerék-hajtású autóját, amely 10 fokozató automata váltóval büszkélkedhet. A Civic után egy évvel ez a Honda is megszerezte a legnagyobb presztízsű, Észak-Amerikai Év Autója elismerést.

A változtatások a Marysville-i gyárat is komoly kihívások elé állították: például új lézervágási folyamatot kellett kidolgozni a szép tetőívhez, de új belső hegesztési metódust is kellett alkalmazni a „faragott” hatású elemek és az ultra-merev vázszerkezet eléréséhez. Szintén házon belüli kihívás volt az Accord Hybrid akkumulátorának összeszerelése. Míg a fokozatmentes automata váltó (CVT) a közeli Russels Pointban készül, addig a 10 fokozatú automata a Georgia állambeli Tallapoosából kerül a modellbe.

A Honda Heritage Center következő cikkjeiben a Honda helyi gyártásához kapcsolódó érdekességeket tárgyalunk majd, de feltűnik a HondaJet hajtóműve, illetve a kétkerekűek világába is elkalandozunk – mértékkel, hogy az NSX-et is kivesézhessük.

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.12
A tűzoltók az egyik járműből két embert feszítővágó segítségével szabadítottak ki. ..
2020.07.11
Fennállása eddigi legeredményesebb júniusi értékesítési eredményét könyvelhette el idén a BMW....
2020.07.11
A gyorsaság nem boszorkányság, szól a mondás – de nagyon drága. Érdekes eltűnődni rajta, hogy....
2020.07.11
A GTI GTC nevű túraautó az Africa’s Global Touring Car bajnokságban vesz majd részt. ..
2020.07.11
Ivailo Cvetkov Bulgáriából küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.11
A címvédő és hatszoros világbajnok Lewis Hamilton, a Mercedes brit versenyzője nyerte a Forma-1-es....
2020.07.11
Iveco gyártmányú gázüzemű autóbuszt tesztel a Volánbusz Zalaegerszegen a Danube Truck Magyarország....
2020.07.11
A győri rendőrök elfogtak egy fiatal járművezetőt, aki az egyik belvárosi körforgalomban....
2020.07.11
Elkészült a 4-es számú főúton a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér 2. termináljához vezető új,....
2020.07.11
Amikor nálam járt a Peugeot 208, még nem tudtam, hogy hamarosan megválasztják Európa Év Autójának.....