Hyundai

A Hyundai-Kia globális térhódítása: Ázsiai termelési mód

2013.11.03.

A Hyundai-Kia autógyár modelljei nálunk nem tartoznak a legismertebbek közé. A helyzet azonban gyorsan megváltozhat. A dél-koreai multi már a világ ötödik legnagyobb autógyártója, itt Európában is egyre-másra indít újabb exportrohamokat.

Szerző: Heimer György

K9 néven a Kia autógyár Szöulban nemrég bemutatott egy olyan luxusmodellt, amellyel a vezető prémiumgyártók, a Mercedes, BMW vagy a Lexus limuzinjai mellé akar besorolni. Alig néhány héttel később nálunk a jobbára csak az olcsóbb tömeggyártmányairól ismert dél-koreai márka Pesten is begurította Cee’d modelljének második nemzedékét. Ez a kompakt négykerekű már nem az a tömegbe olvadó egyenbádog. Ellenkezőleg, küllemben, teljesítményben láthatóan ugyanazt kínálja, mint a felkapottak, a VW Golf, az Opel Astra, vagy a Ford Focus. És ha mindehhez hozzávesszük, hogy a Kia „testvérbátyjával”, a vele azonos tulajdonba tartozó Hyundai Motorral együtt tavaly több mint 6 millió négykerekűt bocsátott ki, akkor mindez érzékelteti: a néhány évtizede még sehol sem volt, későn jövő dél-koreai páros – még a japánoknál is sebesebben – utolérte a globális autógyártók élbolyát.

Különösen az elmúlt évek növekedése szembeszökő. Az 1967-ben alapított Hyundai és a bicikligyártással startolt Kia 2000-ben még 2 millió darabos teljesítménynél tartott. Ma a dél-koreai multi 9 országban 20 gyártóművel termel, s megcélozták az évi 7 millió darabos kibocsátást. Európában, a szlovákiai Zsolnán a Kia és a csehországi Nosovicében a Hyundai is felkapcsolt, miután 2004 óta, röpke fél évtized alatt, több mint 1-1 milliárd eurós zöldmezős beruházással korszerű gyárakat építettek, évi 300-300 ezer darabos gyártókapacitással. Ennek is tulajdonítható, hogy miközben nem kevés tradicionális európai gyártó beragadt a recesszió kátyújába, a két koreai eladásai töretlenül emelkednek. A Kia az idén 350 ezer darabos európai eladással számol a tavalyi 290 ezerrel szemben, 2015-re pedig félmillió darab az előirányzat – mondta nyilatkozatában a Figyelőnek David Yoo a cég közép-európai régióért felelős elnöke az új Cee’d pesti bemutatóján.

Pedig annak idején minden késve, keservesen indult. A Ford Cortina licencgyártásával rajtoló Hyundai a helyi nagyvállalatok, az úgynevezett csebolok egyike volt, amelyet a múlt század hatvanas-hetvenes évtizedében, a gyors iparosodás reményében olcsó hitelekkel, külföldről vásárolt technológiákkal támogattak a dél-koreai állam fejlesztési diktátorai (lásd erről keretes írásunkat). A hetvenes-nyolcvanas évek kezdeti exportkalandozásai során a Hyundai elmerészkedett Amerikába is, ám szárnypróbáit lenéző csúfolódások kísérték. Így a nálunk is forgalmazott Accent modellt accident (baleset) a Trajet kocsit tragédia gúnynéven emlegette amerikai sajtó. A nagy fordulat akkor következett be, amikor a családi konglomerátum tulajdonosainak második nemzedéke az ezredforduló tájékán átvette a kormányt a cégvezetésben. A mai elnök, Csung Mong-Koo megszerezte a 42 leányvállalat feletti ellenőrzést, majd globális céggé faragta az autógyárat – vaskézzel és parancsuralommal. A Hyundai-t erősítette, hogy 1978-ban magába olvasztotta az akkori ázsiai pénzügyi válság után csődbe jutott Kiát, amely nevét, látszólagos függetlenségét kifelé ugyan megtartotta, de azóta is a vállalatcsoport része.

K9

Csung kiadta a jelszót: irány a világszínvonal. Mára mintegy 5 százalékos piaci részesedéssel meghódították az amerikai autósokat, Kínában három autógyáruk működik évi egymillió darabos gyártóteljesítménnyel. A kisebb kompakt modellek után a Hyundai Genezis, az Equs, legutóbb pedig a Kia K9 már a luxuskategóriát ostromolják. A globális méretű fejlődésben meghatározó szerepet játszik a sztárdizájnerekkel irányított formatervezés (lásd erről keretes interjúnkat), valamint a minőség már-már fanatikus hajszolása. Ennek egyik kulcseleme a szöuli központban működő 24 órás minőségügyelet, amely elemzi, értékeli a világ minden tájáról befutott hibákat, reklamációkat és azokat késlekedés nélkül továbbítja a megfelelő részlegeknek. Mindenek eredményeként a Hyundai-Kia nagyvonalú garanciális szolgáltatásokat vállal. Európában kilométer korlátozás nélkül 5-7 éves, az USA-ban 10 éven át, 100 ezer mérföldes jótállást ígérnek, az ott bevezetett idei évjáratú hibrid Sonaták akkumulátorainak hibamentességét pedig az életgörbe végéig állják. A piaci fellépést nem egyszer zajos és agresszív (reklám)kampányok kísérik. Nagyban támogatják a nemzetközi focivilágot, az USA-ban pedig, amikor rengetegen elvesztették vagyonukat a legutóbbi ingatlankrachban, a Hyundai azzal hívta fel magára a figyelmet, hogy felajánlotta modelljeinek visszavásárlását a bajbajutottak számára.

Hyundai Genesis Coupe

Mindemellett az autógyártó csebol integrált termelési szerkezete is sajátos. Így például az acélszükségletének legalább egyharmadát „házon belül”, a Hyundai Metal Co. fedezi, ezáltal csökken függősége a külső szállítóktól, s nem utolsó sorban az árfolyamkockázat is. Ehhez hasonlóan a Hyundai Mobis, a világ nyolcadik legnagyobb járműipari alkatrész-ellátója az Ázsiából importált részegységeket kész modulokká építi össze, majd azokat az autógyártó-sorok mellé szállítva robotok szerelik be az autókba. E modulok a kocsik értékének mintegy egyharmadát képviselik. De az export versenyképességét a dél-koreai állam, pontosabban a nemzeti valuta, az olcsó won is segíti, csakúgy, mint az európai piacra jutást megkönnyítő, az unióval tető alá hozott szabadkereskedelmi megállapodás. Ez utóbbi esetben a helyzet kísértetiesen emlékeztet a nyolcvanas évek amerikai-japán vitájára, amikor Detroit protekcionizmussal vádolta az offenzív japán autóipart. Most az európai autógyártók mondogatják, hogy a vámakadályokat kölcsönösen lebontó egyezmény „egyirányú utca”. Fő érvük, hogy míg Dél-Korea tavaly 440-ezer autót exportált az EU-országaiba, a Dél-Koreában eladott uniós gyártmányok száma mindössze 78 ezer körül mozgott – döntően az importkocsikat hátrányosan megdrágító extraadók következményeként.

Így aztán az ügyeletes sikercég száguld, ám Hyundai a legjobb úton halad, hogy kannibalizálja magát – állítják az elemzők, arra utalva, hogy Kia leányvállalatának modellválasztéka hasonló a nagy testvéréhez, s így mindketten ugyanazt a fogyasztói tortát szeletelik. Igaz ugyan, hogy a két márka egymás konkurenseként lép fel a külpiacokon, de otthon közös a fejlesztőközpont, Európában pedig a zsolnai Kia és a nosovicei Hyundai üzemekből kikerülő autók eltérő ruhája alatt hajszálra ugyanazok a motorok dohognak. Ebben persze a költséghatékonysági megfontolások, a közös járműarchitektúra a meghatározó szempont. Egy évtizeddel ezelőtt a dél-koreai páros még 22 platformon 28 modellt gyártott, 2013-ra a közös alvázak számát 6-ra, a típusokét pedig 40-re akarja bővíteni, méghozzá úgy, hogy a szállítók 90 százaléka mindkét márka esetében azonos lesz. Mindezzel együtt Nagy Róbert, a magyar Kia igazgatója és Kovács Pál, a Hyundai marketingfőnöke egybehangzóan állítja: a Kia sportosabb, a Hyundai konzervatívabb formája elegendő fogyasztói igények differenciáláshoz. Mint mondták, számukra nehezebb, hosszabb idejű feladat, hogy elhitessék az árérzékeny autósokkal: ez a mai Hyundai-Kia már nem az a régi jó, jutányos árú járgány. Minőséget kapnak, de ehhez jobban ki kell nyitni bukszájukat.

 

 

 

Az oldal fő támogatója

 

2020.07.06
Megérkezett a Suzuki modellfrissítésen átesett sportos kialakítású kompakt kisautója, a Swift. A....
2020.07.06
Csak ránézésre az. A motorja bizonyítottan állati! Hazudnék, ha azt mondanám, hogy így meg úgy jó....
2020.07.06
Emil Sourek Csehországból küldte rajzát az Autós Nagykoalíció és az autoszektor.hu karikatúra....
2020.07.06
Peking az önjáró autókra összpontosít, és immár az 52. fővárosi útszakaszt nyitotta meg az önvezető....
2020.07.06
Jánvári Zsolt, a Forma-1-es Williams istálló magyar rendszertechnikusa szerint kicsit mindannyian....
2020.07.06
Nagy-Britanniában négy hónapja legkisebb ütemben, de így is közel harmadával csökkent a személyautó....
2020.07.06
Máris továbbfejlesztette 2018-ban bevezetett, véletlen gyorsítást megakadályozó rendszerét a Toyota....
2020.07.06
A Pappas Auto Magyarország Kft. útját megalapítása 30. évében töretlen fejlődés kíséri. A vállalat....
2020.07.06
A Suzuki az utóbbi négy évben folyamatosan vezeti a magyar újautó eladásokat, 2019-ben a hazai....
2020.07.06
Már tavaly év végén tapasztalható volt az a tendencia, hogy az olcsóbb áron fuvarozó, sokszor....