ICDP
Miért kutatja ezt a témát az ICDP?
A használtautó biznisz számos autógyár és értékesítő számára egyre fontosabbá váló terület a cég üzleti tevékenysége és pénzügyi eredményessége szempontjából egyaránt. Bizonyos technológiai vívmányok (például az online értékesítési csatornák térhódítása) arra ösztönzik a piaci szereplőket, hogy integrálják az online és offline tevékenységüket, ezáltal felkeltve a vevők érdeklődését, és kihasználva a fejlődő piacokban rejlő lehetőségeket.
A főbb európai országok használtautó piacai között zongorázni lehet a különbséget többek között a méret és struktúra, a flották, a szereplők és tevékenységük tekintetében. Míg az Egyesült Királyság használtautó piaca az egyik legkiforrottabb a régióban, tele tanítani érdemes jó gyakorlatokkal, sokat lehet tanulni más országok példájából is, ahol a legjobbak és a rosszul teljesítők között óriási szakadék tátong.
Az ICDP legfrissebb kutatása a használtautókkal kapcsolatos trendek vizsgálatával arra keresi a választ, hogy a különböző stratégiák hogyan működnek az egyes nemzetállamok használtautó értékesítési piacán, továbbá a hogyan lehet ezeket adaptálni a helyi sajátosságok figyelembe vétele mellett. A tanulmány kitér a piacok méretére és összetételére, a flotta kereskedelem hatására, a szabályozásokra, valamint a használt gépjárművek kiskereskedelmi szereplőinek fejlődésére.
A használtautó piac mérete és összetétele
Az egyes nemzetállamok között felmerülő jelentős különbségek ellenére az európai használtautó piac az abszolút méretét tekintve többé-kevésbé stabilnak mondható, különösen, ha összemérjük azt az újautók piacával, amelyben – mint arról korábban írtunk már – komoly változások mentek végbe az elmúlt években. A legjellemzőbb változás a használt/új gépjárművek arányának növekedésében mutatkozott meg, különösen azokban az országokban, ahol az elmúlt évtized végén a gazdasági válság hatására az újautó értékesítés jelentősen visszaesett.
A diagram a végfelhasználóknak értékesített használt gépjárművek alakulását mutatja (kivéve a nagykereskedelmi értékesítést) a 2003-2014 közötti időszakban Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Oroszországban (2010-től) Spanyolországban és az Egyesült Királyságban. Az Egyesült Királyságban és Németországban a használtautó piac eléri az évi 7 milliós darabszámot, mely egy csekély visszaesést mutat az Egyesült Királyságban a 2000-es évek végén, és egy progresszív növekedést Németországban 2009-től. Míg francia piac stabil, és évente kicsit több mint 5 milliós darabszámot képes produkálni, addig az orosz piac folyamatosan növekszik, és 2014-re elérte a 6 milliós eladást éves szinten. Az olaszok 2003 és 2011 között évente mintegy 3 millió használt gépjárművet értékesítettek, 2012-ben egy kisebb visszaesés mutatkozott, ami valószínűleg annak volt köszönhető, hogy kevesebb volt az új autó vásárlása, és az ehhez kapcsolódó használtautó beszámítás is. A hollandoknál az elmúlt évtizedben évente 2 millió használt gépjármű talált gazdára, a spanyoloknál 2014-ben pedig egy számottevő növekedés volt látható, ott tavaly 1,7 millió gépjármű talált gazdára.
Tud vonzó is lenni! (fotó: kiplinger.com)
A folytatásban…
A cikksorozat következő részében a használt/újautó arányokat fogjuk bemutatni, valamint azokat a hatékony módszereket, melyekkel az értékesítők fel tudtak készülni a megváltozott piaci környezetre.